2023-01-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ni hade ju agamasken då ,välvdaglaset var ju ett problem - allt såg ju ut som efter en lsdtripp eller nått i vatten 🤣

I dykvarianten är ju glaset en fyrkantig box så de inte vrängde

Aga Divator

Just så. Men de måste väl haft torrdräkt, någon typ av BCD och massa annan dykanpassad utrustning också?
Citera
2023-01-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suntsiezinak
Jag förstår att räddningsinsatser är nödvändiga och krävs enligt lag.

Men vad jag inte förstår är varför man alltid måste överdriva från myndigheternas sida, speciellt i det här fallet där man hade en påkostad räddningsaktion.

Efteråt är det ganska lätt att avgöra vad som är en rimlig insats.
Det är inte lika lätt att göra bara baserat på en upprörd persons larmsamtal till SOS.
Så rutinmässigt drar man på med alla tillgängliga resurser.
Det gör också insatsen säkrare för räddningspersonalen om man har lite extra resurser.
Citera
2023-01-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Har hänt dom gjort grunda räddningsdyk förr med rökdykkitet men det är stoppat numera.

Förstår gott det, går åt enormt med luft då det är lätt övertryck i masken för att hålla rök ute. Att dyka till 30 meter i Östersjön i januari är jävligt badass im man ör nybliven dykare. Dessutom är det stor skillnad på att dyka med torr och våtdräkt, jag föredrar våtdräkt alla dagar i veckan även vid isdykning. Enda problemet är upprepade dyk men då får man värma dräkten i bilen och kämpa sig igenom påklädningen.
Citera
2023-01-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Vid dykning runt tio meter som i det här fallet, är det inte bättre att göra en okontrollerad stigning vid regulatorfrysning? Så länge man inte håller andan så borde det gå bra och risken för dykarsjuka rätt liten?
Vi vet ju inte vilket djup de var på men visst. Åtta meter och friflöde så skulle jag ha valt att korka. Djupare än så är en annan femma.
Citera
2023-01-08, 18:17
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen.

Man andas LUFT, försök förstå det, inte "syre". Syrgas används medicinskt för behandling av dykarsjuka, ALDRIG som andningsgas.

/capmac
Citera
2023-01-08, 18:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mgmduck
Just så. Men de måste väl haft torrdräkt, någon typ av BCD och massa annan dykanpassad utrustning också?

Det jag nämnde var typ nödvärnsdyk som gjordes på eget initativ av personal typ barn på grunt vatten nedanför hoptorn 7m borta osv och kördes naket med bara masken o tuberna , var nått sånt som förbjöds

Inga 30m dyk utan grundvatten pickups

Hyfsat ofarligt o lär hända även idag in case of emergency antagligen
Citera
2023-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Oklart hur många dyk som utförts men certifikat var nyligen taget. Paret, vet inget om tredje personen, ska ha varit på ett flertal kurser under hösten. Man skaffade även båt för ca 10 år sedan som sedan uppgraderades till större båt. Man spenderade mycket tid i skärgården på sommaren. Som jag förstår det dök man ännu inte från båten då certifikatet är nytt.

Paret var inga äventyrssökare och intresset för dykning nytt. Dessutom väldigt ordentliga. Möjligtvis har de blivit intresserade av all tid de spenderat med båt i skärgården.

Oklart vem den tredje personen var. Ska man hoppas på instruktör/lärare? Det vore ansvarsfullt att dyka med instruktör. Om en instruktör var på plats har något gått väldigt fel då han/hon hittades livlös men återupplivades.

Paret hade enligt uppgift certifikat upp till 30 meter. Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen samt den tredje personen hittades. Ingen vet hur djupt de planerat att dyka men troligen betydligt djupare än 8 meter.

Ingen fridykning. Torrdräkt och ordentlig utrustning. Kommentarerna om fridykning beror på oklar artikel i Aftonhoran.

Min erfarenhet av dykning är begränsad. Har dykt med instruktör men aldrig tagit certifikat. Dessutom endast dykt i varmt och kristallklart vatten. Är det vanligt att man gör vinterdyk med så här begränsad erfarenhet?
Tacksam för att du håller tråden uppdaterad med relevant information.

Förhoppningsvis var den tredje personen som var med mer erfaren än det förolyckade paret, det hade varit ansvarsfullt som du säger. Nu hjälpte det ju inte det förolyckade paret men det hade känts bra. Hoppas också att vederbörande kommer kunna lämna uppgifter så att händelseförloppet blir klarlagt i sin helhet.

Om någon i tråden är intresserad specifikt av dykolyckor rekommenderar jag boken "Diver down" av Michael Ange. Mina dykelever på Rescue-kursen fick alltid läsa den vid sidan om den obligatoriska kursboken. Det är berättelser om dykolyckor från verkligheten, tankeväckande och lärorik på alla sätt.

Dyk säkert där ute!
Citera
2023-01-08, 21:40
Medlem
mayhemorders avatar
Vid den här typen av dykning, fritidsdykning i öppet vatten, är det ganska vanligt att i dykolyckor med dödligt utgång är orsaken inte direkt relaterad till dykningen. T ex ett hjärtstillestånd som hade skett även om man befunnit sig på land. Eller att kyla, stress mm som dykning kan innebära, framkallar en sjukdomsbild som redan fanns där. Säger inte att det varit så i detta fallet. Fast om den hyfsat oerfarne dykare nummer tre blev lämnade kvar själv på botten medans den erfarna dykare tog upp den dykare 1 till ytan efter en situation.....då kan jag bara föreställa mig hennes skräck och panik.

Jag bor inte på ostkusten, men har dykt på Björkviks brygga ett par gånger i samband med instruktörskurser. Själva dykplatsen skulle jag säga är väldigt "icke avancerad". En av anledningarna till att nästan alla dykskolor kring Stockholm väljer att hålla sina utedyk vid utbildning där. Dock är kalla mörka förhållande alltid ganska avancerat.
Senast redigerad av mayhemorder 2023-01-08 kl. 21:52.
Citera
2023-01-08, 21:43
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Om någon i tråden är intresserad specifikt av dykolyckor rekommenderar jag boken "Diver down" av Michael Ange. Mina dykelever på Rescue-kursen fick alltid läsa den vid sidan om den obligatoriska kursboken. Det är berättelser om dykolyckor från verkligheten, tankeväckande och lärorik på alla sätt.

Dyk säkert där ute!

Boken "Diver down" finns för ögonblicket på https://annas-archive.org/search?q=diver+down+michael+ange
Citera
2023-01-08, 21:57
Medlem
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.

Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.

Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.

Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.

Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.

Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?

Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.
Citera
2023-01-08, 22:16
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?

Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.

Att gå ner på djupet igen kräver att torrdräkten och västen töms på luft, för att minska flytkraften. Dräkt och väst är annars som en flytväst och håller dykaren på ytan. Det kommer att vara svårare att sjunka vid denna andra nedstigning än vid den första, eftersom flaskorna är fulla med luft från början och hjälper till med 2-3 kilo tyngd och nu på slutet av dyket är nästan tomma och flera kilo lättare. Ett par kilo låter inte mycket men det är en ganska stor skillnad i vattnet och det kanske gör en oerfaren dykare att begå misstag.

Att styra positionen i vattnet kallas avvägning och det är en sak som kan vara svår för oerfarna. Om dykaren för att sjunka ner då dumpar ut för mycket luft ur västen så kan de sjunka snabbt rakt ner som en sten och kanske då helt enkelt får panik och tappa bort de andra dykarna som inte sjunker lika snabbt. Kanske hade mannen i paret stängt av eller fått slut på batteriet i sin lampa eftersom detaljen om att kvinnan hade sin lampa tänd är känd. Det är väldigt mörkt under vattnet vintertid utan lampa och då går det fort att tappa bort varandra.

Såna här olyckor med PADI är också anledningen till att vissa dykare håller stenhårt på parlina. https://www.dykarna.nu/lexicon/parlina_40.html
Citera
2023-01-08, 22:25
Medlem
Citat:
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.

Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.

Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.

Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.

Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.

Eftersom de genomfört ett dyk till 30 meter bedömer jag det som osannolikt att det skulle röra sig om förorenad luft då effekterna av detta blir större med ökat djup. Om något hänt pga det borde det alltså hänt tidigare, inte på ett relativt grunt djup efter de varit på ytan och andats frisk luft. Skall dock tillägga att jag inte är medicinskt utbildad utan bara inom grundläggande dykteori, så jag kan ha fel.

"Mellanlandningen" på ytan, innan de bestämde sig för att gå ner och dyka in till stranden, ökar däremot riskerna för frysning. Främst pga att det är praxis att blåsa upp sin bcd (som används för flytkraftskontroll) vid ytan, vilket kyler ner förstasteget extremt mycket (pga gasexpansionen). Men om de även tog ett par andetag i regulatorn vid ytan (vilket man vanligtvis gör i väntan på att bcd fylls upp) ökar det frysrisken. En gissning är alltså att när de gick ner igen fick de en frysning någonstans i systemet. Det skulle kunna ta sig uttryck på olika sätt... Dels att inflatorn till bcd fryser så att de när de tömt sin bcd för nedstigning inte kunnat fylla varken/antingen den eller dräkten igen på djupet. En torrdräkt måste fyllas på med luft successivt under nedstigning, annars får man en så kallad squeeze på grund av trycket, vilket kan vara livsfarligt. Och dels kan det ha lett till friflöde i regulatorn, vilket vi redan har diskuterat konsekvenserna av.

Skall tilläggas att detta bara är gissningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in