Citat:
Ursprungligen postat av
F.C.
Mer fakta om denna hemska händelse. Paret Ullb*erg har dykt med en tredje person. Detta var inte en instruktör utan en kompis. Paret Ullb*erg har relativt nyligt tagit certifikat. Oklart vilken erfarenhet kompisen hade förutom åtminstone certifikat till 30 meter.
Man har haft bra utrustning och som vanligt vadat in från stranden. Man har sedan dykt till ca 30 meter utan problem. Uppstigning har även det skett utan problem. Okänt hur långt från stranden man var.
Vädret var dåligt med blåst och vågor (ingen is). Gruppen bestämde sig då för att gå ned till 5-7 meter och röra sig mot land. När första personen (kompisen) når stranden och tittar bak syns inte paret Ullb*erg till.
Oklart om personen simmar ut igen eller direkt tar sig upp på land. På land kontaktar en fjärde part räddningstjänsten. Jag har tidigare skrivit att den tredje personen (kompisen) hittades livlös. Jag är nu osäker på om det stämmer. Det skulle innebära att den tredje personen tog sig upp på land, sa åt fjärde part att larma räddningstjänsten och sedan gav sig ut i vattnet för att leta efter sina vänner. Och sedan hittades livlös. Kompisen skulle teoretiskt kunnat vara i dåligt skick vid första ankomst till stranden men jag tvivlar på att så var fallet.
Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen hittades. Vid ankomst hade räddningstjänsten endast tillgång till torrdräkt utan ytterligare utrustning och man kunde inte dyka. När förstärkning anlände hittade man enligt uppgift snabbt paret Ullb*erg. Oklart här länge det tog för räddningstjänsten att få dit ytterligare utrustning.
Något har alltså hänt paret Ullb*erg i det absoluta slutskedet när man gick ned till 5-7 meter för att röra sig mot land. Jag har ytterst begränsad kunskap om dykning men det verkar finnas många experter i tråden. Vad kan ha hänt?
Frusen regulator? Slut på syre? Annat? All information är välkommen så att man lär sig mer och förhoppningsvis kan undvika fler tragiska händelser som denna.
Eftersom de genomfört ett dyk till 30 meter bedömer jag det som osannolikt att det skulle röra sig om förorenad luft då effekterna av detta blir större med ökat djup. Om något hänt pga det borde det alltså hänt tidigare, inte på ett relativt grunt djup efter de varit på ytan och andats frisk luft. Skall dock tillägga att jag inte är medicinskt utbildad utan bara inom grundläggande dykteori, så jag kan ha fel.
"Mellanlandningen" på ytan, innan de bestämde sig för att gå ner och dyka in till stranden, ökar däremot riskerna för frysning. Främst pga att det är praxis att blåsa upp sin bcd (som används för flytkraftskontroll) vid ytan, vilket kyler ner förstasteget extremt mycket (pga gasexpansionen). Men om de även tog ett par andetag i regulatorn vid ytan (vilket man vanligtvis gör i väntan på att bcd fylls upp) ökar det frysrisken. En gissning är alltså att när de gick ner igen fick de en frysning någonstans i systemet. Det skulle kunna ta sig uttryck på olika sätt... Dels att inflatorn till bcd fryser så att de när de tömt sin bcd för nedstigning inte kunnat fylla varken/antingen den eller dräkten igen på djupet. En torrdräkt måste fyllas på med luft successivt under nedstigning, annars får man en så kallad squeeze på grund av trycket, vilket kan vara livsfarligt. Och dels kan det ha lett till friflöde i regulatorn, vilket vi redan har diskuterat konsekvenserna av.
Skall tilläggas att detta bara är gissningar.