2023-01-08, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det lär ha varit runt 30m djupt på platsen. Det har väl ändå framgått med all önskvärt tydlighet i detta fallet.

Jo, det kan vara stora problem att andas ur en friflödande regulator under förhållanden som i detta fallet. Jag skrev just ett lite längre inlägg där det tas upp. Läs gärna det.

Kvinnan hittades på 7-8 meter, tycker du inte att det är troligare att de var på 7-8 meter? Du gör väldigt stora antaganden.
Senast redigerad av Vospominaniye 2023-01-08 kl. 05:40.
Citera
2023-01-08, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag tog Advanced direkt efter min Open Water. Min erfarenhet är att Open Water inte räcker för att ge någon tillräckligt med kunskaper, jag anser att Advanced borde vara minimikravet.

Jag tog inte advanced för att gå djupare utan för att lära mig buoyancy och navigation bättre. Det gjorde stor skillnad.

Jag tycker dock inte att en Advanced i sig räcker heller för annat en enkel guidad dykning men jag har aldrig dykt i kalla vatten.
Jag gick torrdräktskursen och dök mest i kalla vatten, men det är ju så också att du som varmvattensdykare skulle vara mindre rutinerad än en som bara dyker i Sverige med open water fast fler dyk och med torrdräktskursen, så visst stämmer det.

Jag vet att man kunde hoppa på advanced ganska omgående, men det är som du säger. Man är fortfarande nybörjare. Undrar om den tredje var med i egenskap av instruktör eller bara en mer erfaren kompis?
Citera
2023-01-08, 07:34
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Precis, ofta är det ju dyken i sig som är kul, här i Sverige finns det som inget att leta efter (jmf med tropiska vatten där man kanske vill se en viss art av bläckfisk eller någon val eller speciell typ av korall)
Hehe, testa på ett dyk kanske innan du uttalar dig.
På ostkusten finns 50 arter och massor av vrak (ingen skeppsmask), på västkusten finns 1500 arter men betydligt färre vrak pga skeppsmask. Så nog finns det att se eller ”leta efter”..
Citera
2023-01-08, 07:44
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carol043
Två döda

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kn6024/stor-insats-efter-olycka-utanfor-stockholm

Om jag funderar på alla aktiviteter man kan göra i detta väder kommer dykning längst ner på listan. Vad gör man ute nu i denna kyla och snö?
Du vet väl att det är ett annat väder därnere va?
Snöar aldrig.
En skal-/torrdräkt med bra underställ är så varm och go, så...
Citera
2023-01-08, 07:53
Medlem
vodericks avatar
Vrakplundrare?
Citera
2023-01-08, 08:11
Medlem
Citat:
Jag syftar på den dive check som görs när man fått på sig all utrustning. Man drar en gång i alla remmar, testar luften, kollar så allt är som det ska. Mig veterligen görs detta även med tuber som fyllts själv. Jag skulle aldrig någonsin hoppa i utan att testa luften, även om det var jag som själv fyllt
Kanske är det något i så pass låg koncentration att du inte märker det vid en snabb kontroll utan något som ackumuleras allteftersom.
Citera
2023-01-08, 08:36
Medlem
dialektikers avatar
Fridök de eller inte? Står olika i tråden.
Citera
2023-01-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du har säkerligen rätt i det du säger om brottsutredningen. Mer en rutinåtgärd.

Tror ändå många misstar sig hur mycket bökigare det är att vinterdyka i torrdräkt. Klumpigt med torrdräkten och tungt med extra bly, svårt att ta sig ur om man fastnar i något.

Men det är säkert det gamla vanliga med andningsproblem och panik, sen får dykpartnern som ska rädda också problem och panik.

Vattnet är väldigt klart i området så här års, så sikten lär inte ha varit något problem.
I Sverige dyker man i torrdräkt oavsett årstid och den är lika klumpig på sommaren. På sommaren är det något varmare i vattnet på botten, men inte så man kan dyka i badbrallor. På sommaren blir du stressad av att det är varmt när du väl fått på dräkten så du vill snabbt ner i vattnet.

På vintern handlar det bara om att byta om på ett klokt sätt så man inte blir blöt och kall. Väl i dräkten så fryser man inte. Blymängden och utrustningen skiljer ingenting. På sommaren skippar man understället och kör bara lammull, det är skillnaden.

Jag har haft frysning i andrasteget en gång, men det var på ytan och det fick jag ordning på. Friflöde tränade jag i pool men det är så länge sedan så jag minns inte hur svårt det var.

Angående risk så får jag nog rätta mig själv. Visst är sikten bättre på vintern, men risken för regulatorfrysning är obefintlig på sommaren. Om de var helt otränade på det, så lär de ha fått ett helvete om det var det som hände på botten.
Citera
2023-01-08, 09:59
Medlem
trngws avatar
En del dykare tar på mer kläder på vinterdyk och hänger även på ännu mer bly för att kunna ha mer luft i dräkten. Tjockare handskar därtill. Allt det där gör att de blir rätt mycket klumpigare. Så visst är det skillnad.

Det är kallare att dyka på vintern än på sommaren, även om man går ner på lite djup.
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
I Sverige dyker man i torrdräkt oavsett årstid och den är lika klumpig på sommaren. På sommaren är det något varmare i vattnet på botten, men inte så man kan dyka i badbrallor. På sommaren blir du stressad av att det är varmt när du väl fått på dräkten så du vill snabbt ner i vattnet.

På vintern handlar det bara om att byta om på ett klokt sätt så man inte blir blöt och kall. Väl i dräkten så fryser man inte. Blymängden och utrustningen skiljer ingenting. På sommaren skippar man understället och kör bara lammull, det är skillnaden.

Jag har haft frysning i andrasteget en gång, men det var på ytan och det fick jag ordning på. Friflöde tränade jag i pool men det är så länge sedan så jag minns inte hur svårt det var.

Angående risk så får jag nog rätta mig själv. Visst är sikten bättre på vintern, men risken för regulatorfrysning är obefintlig på sommaren. Om de var helt otränade på det, så lär de ha fått ett helvete om det var det som hände på botten.

Vid dykning runt tio meter som i det här fallet, är det inte bättre att göra en okontrollerad stigning vid regulatorfrysning? Så länge man inte håller andan så borde det gå bra och risken för dykarsjuka rätt liten?
Citera
2023-01-08, 10:29
Medlem
Citat:
Jag syftar på den dive check som görs när man fått på sig all utrustning. Man drar en gång i alla remmar, testar luften, kollar så allt är som det ska. Mig veterligen görs detta även med tuber som fyllts själv. Jag skulle aldrig någonsin hoppa i utan att testa luften, även om det var jag som själv fyllt

Påstår inte att detta har med denna tragiska olycka att göra men du testar inte luftkvalitet på det sätt som du beskriver utan bara att det finns ”luft”.

Det är fler än en dykare som mist livet på grund av att luften i tanken varit förorenad där det kanske vanligaste exemplet är att man fyller tuberna med avgaserna från en bensindriven kompressor som stått för nära vid fyllning. Det finns en anledning till att den utrustning som behövs för att fylla dykflaskor på ett säkert sätt är inte billig.
Citera
2023-01-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för info.

Om paret som omkom nyligen hade tagit dykcert och gått kurs till nivån ”PADI Advanced Open Water Diver” har de kommit till den näst första nivån av PADI-utbildningarna. Inte längre.

PADI är ett internationellt certifieringssystem av flera, men ett av de vanligare. Står för Professional Association of Diving Instructors.
PADI dykcertifiering har olika utbildningssteg där grundutbildningen , sk ”dykcertifikat” heter Open Water Diver

1.Open Water Diver (ner till 18 meter)
2.Advanced Open Water Diver (ner till 30 meter)
3.Rescue Diver
4.Dive Master
efter detta olika instruktörsutbildningar och varianter.

Men endast till nivå nr 2 , ”Advanced Open Water Diver”, är verkligen inte så avancerat. Har man också nyligen börjat med dykning och enbart utbildats till denna nivå, kan man faktiskt inte så mycket ännu.

Har man inte heller någon större rutin är, i vart fall i mitt tycke, ett vinterdyk från land i minusgrader med vindbyar och snöblåst i bökig torrdräkt med mycket tyngder och en bit att gå, väldigt ansträngande för en normalbyggd man på 56 och en kvinna på 58 år. Rätt tufft och nog inte så vanligt att någon så pass grön dykare i den åldern skulle ge sig på det. Men som du säger, vi är alla olika med olika preferenser.

Hoppas den tredje dykaren mår bra och kommer igenom traumachocken liksom anhöriga. Vi får nog i sinom tid reda på mer fakta vad som hänt.

Oklart hur många dyk som utförts men certifikat var nyligen taget. Paret, vet inget om tredje personen, ska ha varit på ett flertal kurser under hösten. Man skaffade även båt för ca 10 år sedan som sedan uppgraderades till större båt. Man spenderade mycket tid i skärgården på sommaren. Som jag förstår det dök man ännu inte från båten då certifikatet är nytt.

Paret var inga äventyrssökare och intresset för dykning nytt. Dessutom väldigt ordentliga. Möjligtvis har de blivit intresserade av all tid de spenderat med båt i skärgården.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Bra inside-info, tack. Polisen inledde en förundersökning om vållande till kroppsskada, jag tolkade det som att en dykinstruktör/lärare brustit i ansvar på något sätt. Kan det vara så?

Lite skumt att vinterdyka som gröngöling ändå. Är ju lite annat att dyka med klumpig torrdräkt i 4-gradigt vatten än att ta Open Water.

Oklart vem den tredje personen var. Ska man hoppas på instruktör/lärare? Det vore ansvarsfullt att dyka med instruktör. Om en instruktör var på plats har något gått väldigt fel då han/hon hittades livlös men återupplivades.

Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Kvinnan hittades på 7-8 meter, tycker du inte att det är troligare att de var på 7-8 meter? Du gör väldigt stora antaganden.
Paret hade enligt uppgift certifikat upp till 30 meter. Kvinnan hittades på ca 8 meter med strålkastare på. Oklart var mannen samt den tredje personen hittades. Ingen vet hur djupt de planerat att dyka men troligen betydligt djupare än 8 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Fridök de eller inte? Står olika i tråden.
Ingen fridykning. Torrdräkt och ordentlig utrustning. Kommentarerna om fridykning beror på oklar artikel i Aftonhoran.

Min erfarenhet av dykning är begränsad. Har dykt med instruktör men aldrig tagit certifikat. Dessutom endast dykt i varmt och kristallklart vatten. Är det vanligt att man gör vinterdyk med så här begränsad erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in