2023-01-08, 21:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du någon länk till vad som förväntades från starten av året?

Hmm..

Det Putin förväntade var att kriget skulle vara slut inom ett par veckor, och europas ledare skulle kyssa hans händer. Biden skulle inte ens hinna reagera. Gick inte så.
Citera
2023-01-08, 21:08
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror mera på att länder börjar inse att Ukraina kommer att vinna kriget. Därför vill man "step up" hjälpen, ser bra ut om man hjälper (cyniskt sagt). En återuppbyggnad kommer att kosta och mååånga kontrakt kommer att delas ut. Jänkare/Britterna/Polacker ligger bra till att få en kakbit utav detta. Skulle vara en välsignelse om kriget tog slut i år.
Så är det.
Det är många välutvecklade fria länder som Sydkorea som står färdiga att satsa stort i Ukraina såfort parasiten Ryssland sparkats ut.
Citat:
Shmyhal sa att det ekonomiska samarbetet mellan Ukraina och Sydkorea fortsätter att utvecklas och att han hoppas på samarbete med Sydkorea i efterkrigstidens nationella återuppbyggnadsprojekt och i bilindustrin.

"Enligt regeringens plan är vi intresserade av att bygga en anläggning för tillverkning av elbilar i Ukraina och vill gärna göra det i samarbete med Sydkorea. Ukrainare vill köpa elbilar av hög kvalitet och vi strävar efter att möta detta. växande efterfrågan, säger han.

"Jag ser också fram emot att få mycket hjälp från Sydkorea med dess rika erfarenhet, kompetens och utrustning i minröjningsarbete."

--Jag är väl medveten om att Sydkorea går samman med Ukraina och går i samma riktning", sa han. "Jag är också djupt tacksam för det stora humanitära biståndet till oss."

Den sydkoreanska regeringen har hittills gett 100 miljoner dollar i bistånd till Ukraina.
https://m-en.yna.co.kr/view/AEN20230107002100315
Citera
2023-01-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur har det inte med saken att göra? Du påstod att ekonomin var starkare nu än alla förväntat. Jag frågar:
1) Vad förväntades?
2) Vad tror du utfallet blev?

Är du retarderad? Idag/igår sades det flitigt i media att Ukrainas ekonomi hittills klarat kriget bättre än vad som befarades sedan det startade. Vad är det du inte förstår? Darwin skulle vända sig i sin grav om han läste dina inlägg. Slutdiskuterat. Jag undrar vad du kommer vända på imorgon för att stödja dina ryska kamrater.
Citera
2023-01-08, 21:11
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
egentligen inte.

om du kan kan få information bekräftad av oberoende tredje part, och helt saknar bekräftelse på motsatsen så är det väll inte så svårt att dra den korrekta slutsatsen, eller åtminstonde den man får nöja sig med tills man själv varit på plats och gjort en undersökning med sina egna ögon ohc öron.

Absolut det säger jag inget om, det var mer informationen från de stridande jag pratade om. Sen har vi ju fallet där journalister kan vara lite tveksamma och ta en stridandes uppgifter som bekräftat utan att göra ett undersökande arbete och bekräfta historian (menar inte att det skett specefikt här) och då blir det ju ändå de stridande som är källan vilket då är väldigt svajigt.
Citera
2023-01-08, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Jo men jag känner mig tveksam till det. Oljeproducerande arabländer känner till de ekonomiska aspekterna på tillgång och efterfrågan så det borde inte vara i deras intresse att kränga rysk olja.
Se mitt inlägg till valet 20222 kl 21 00, (jag kan inte länka) där jag förklarar att det inte det går att märka om oljan.
Citera
2023-01-08, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Se mitt inlägg till valet 20222 kl 21 00, (jag kan inte länka) där jag förklarar att det inte det går att märka om oljan.
Såg det, tack för infot! Borde betyda att araberna inte kan sälja rysk fulolja.
Citera
2023-01-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Absolut det säger jag inget om, det var mer informationen från de stridande jag pratade om. Sen har vi ju fallet där journalister kan vara lite tveksamma och ta en stridandes uppgifter som bekräftat utan att göra ett undersökande arbete och bekräfta historian (menar inte att det skett specefikt här) och då blir det ju ändå de stridande som är källan vilket då är väldigt svajigt.

Om det är oberonde journalister (och givetvis inte helt värdelösa på sina jobb) så kommer de givetvis tala om för "dig" om det gick att verifiera vittnesmålet (den stridandde) eller ej.

och nej det var inte aktuellt i det här fallet.
Citera
2023-01-08, 21:23
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Om det är oberonde journalister (och givetvis inte helt värdelösa på sina jobb) så kommer de givetvis tala om för "dig" om det gick att verifiera vittnesmålet (den stridandde) eller ej.

och nej det var inte aktuellt i det här fallet.

Absolut, återigen så är håller jag med dig. Det jag skrev hade dock inget med oberoende journalister att göra.
Citera
2023-01-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Bullshit anser jag.
Råoljans kvalitet varierar stort, går att bestämma vilken källa den pumpats upp från.
Uraloljan (som det handlar om) har dålig kvaitet,den innehåller mycket svavel och är trögflytande. Alltså har vi att göra med en olja som är dyr och svår att raffinera till användbara produkter. Tvärtemot brentoljan eller saudi light crude som har låg svavelhalt och som är lätt att koka ur produkter som bensin jetbränsle och diesel utan vakumdestillation, crakning och avsvavling. Därför kostar brentolja och saudi light crude mer än rysk fulolja.

Skulle exempelvis Saudi märka om oljan skulle det märkas direkt och säljaren av fuloljan skulle få rättsliga konsekvenser.
Jag har läst flera inlägg som ditt här som påstår att vi betalar dyrt för ommärkt ryssolja, skulle vilja veta var det påhittet kommer ifrån, ge mig en källa vem som påstår det tack. Vore intressant att se var den myten härstammar ifrån.
Det är bara i den bästa av världar i en mycket svensk hjärna som man tror att det utanför västvärlden kommer vara kontrollanter i varenda hörn 😅

Kan Latinamerika, Indien, Kina och Afrika köra billigt så gör de det oavsett vad någon godhetsbög i väst tycker 😂
Citera
2023-01-08, 21:25
Avslutad
Citat:
Såg det, tack för infot! Borde betyda att araberna inte kan sälja rysk fulolja.
Exat de kan inte sälja skitloljan som sin egen high quality crude. Då skulle det bli liv i luckan.
Citera
2023-01-08, 21:25
Medlem
Citat:
Jo men jag känner mig tveksam till det. Oljeproducerande arabländer känner till de ekonomiska aspekterna på tillgång och efterfrågan så det borde inte vara i deras intresse att kränga rysk olja.
Om det är billigare att elda ryskt så gör de det. Sker i Saudiarabien exempelvis.
Citera
2023-01-08, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Om det är billigare att elda ryskt så gör de det. Sker i Saudiarabien exempelvis.
jonkebonke har rett ut det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in