Citat:
Ursprungligen postat av
Valet20222
Du kan själv läsa om Saudiarabien exempelvis. Och det kommer bli väldigt vanligt med ommärkning av ursprung för att kunna tjäna på spreaden.
Bullshit anser jag.
Råoljans kvalitet varierar stort, går att bestämma vilken källa den pumpats upp från.
Uraloljan (som det handlar om) har dålig kvaitet,den innehåller mycket svavel och är trögflytande. Alltså har vi att göra med en olja som är dyr och svår att raffinera till användbara produkter. Tvärtemot brentoljan eller saudi light crude som har låg svavelhalt och som är lätt att koka ur produkter som bensin jetbränsle och diesel utan vakumdestillation, crakning och avsvavling. Därför kostar brentolja och saudi light crude mer än rysk fulolja.
Skulle exempelvis Saudi märka om oljan skulle det märkas direkt och säljaren av fuloljan skulle få rättsliga konsekvenser.
Jag har läst flera inlägg som ditt här som påstår att vi betalar dyrt för ommärkt ryssolja, skulle vilja veta var det påhittet kommer ifrån, ge mig en källa vem som påstår det tack. Vore intressant att se var den myten härstammar ifrån.