2023-01-06, 12:55
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Motviljan mot att vara hemmafru går nästan alltid över när mannen får en utlandstjänstgöring där frun får följa med, men inte jobba. Där mannen får så mycket högre lön så att det räcker att försörja även frun. (så som det var här innan kvinnor började jobba).

Jag har sett en hel del sådana fall. När det är dags att åka dit så är kvinnan oftast svagt negativ & tror att hon skall vantrivas.
När det tre år senare är dags att åka hem igen så har hon istället grav ångest över att behöva arbeta igen.

Ganska ofta driver frun frågan om att mannen skall söka en ny utlandstjänst efter några år.
Så är det, det handlar om pengar och socialt stigma att man minsann inte ska vara hemmafru nu för tiden.
Citera
2023-01-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCarl666
Det måste väl vara hur gött som helst att sitta hemma o sköta ett hem eller?

Nedan har du svar på din fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Plabber
Tror inte att kvinnor hatar tanken på att vara hemmafruar om förutsättningarna är rätt. Problemet är att förutsättningarna väldigt sällan är rätt.
Citera
2023-01-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Tror inte de ogillar tanken. De är bara kollektivistiska till naturen, och den rådande hegemonin är att kvinnor kan, de ska stå på egna ben utan mannens hjälp, och de ska göra karriär. Så man följer det för man vill inte stöta sig med andra.

Sedan när karriärskvinnorna kommer upp i åldern och kanske står som barnlösa så blir de istället deprimerade. Om de ändå startar familjer kanske de ger upp karriären de hoppat på för att få mer tid till barnen.

Så jag tror inte de är emot det, de har bara växt upp i det feministiska samhället som säger åt dem att hemmafruidealet är förlegat och baseras på förtryck. Men sedan börjar de göra karriär och inser att det faktiskt inte är så härligt som det framställts. I arbetslivet är man en tillgång, som bara är uppskattad för att man drar in pengar, medan i familjelivet är man uppskattad för den man är. Grovt förenklat.

Det fungerar oftast inte i dagens samhälle att vara hemmafru eller hemmaman. Båda måste i regel jobba. För att tjäna tillräckligt och för at tjäna ihop till varsin pension. Och om det blir separation, då är det ju viktigt att hemmafrun/hemmamannen har en fot ute på arbetsmarknaden, så att hon/han kan försörja sig själv.
Citera
2023-01-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Moderna kvinnor tror att karriär är lika med lycka.

Faktum är att forskning är rätt samstämmig cross culture dvs oavsett vilket land man genomför undersökningarna på så visar det att kvinnor på gruppnivå får mest lycka i livet av familj, barn och giftermål. Trots detta så gör de sig själva omöjliga.

Så fort en kvinna blir t.ex hög chef på ett företag så minskar hennes potentiella partners substantiellt. Eftersom forskning visar och det är samma sak här, cross culture och på gruppnivå att kvinnor nästan uteslutande alltid parar sig sidledes eller uppåt i samhällshierarki.

Dvs en kvinna som är högsta chef på ett bolag har en mycket liten marknad att träffa rätt kille på.

Och nu kommer någon tjej läsa och säga nej, men jo det är såhär. =)

Därför så många skiljer sig i 35-40 årsåldern eftersom kvinnor satsar mer på karriär och männen står fast på samma plats som när de träffades i 20 årsåldern. Då tröttnar kvinnorna ofta och dragningseffekten (Pullfactor effect) blir sämre och sämre.

Men kvinnor som satsar på karriär helhjärtat och inte satsar på familj kommer ha ett mycket innehållsfattigt liv. Alla vet att pengar är helt ointressant ändå strävar kvinnor efter detta, obegripligt.

Nu med tinder så är de ännu svårare för kvinnor o hitta rätt man eftersom deras kravlistor är uppåt väggarna breda.

Ytterst få kvinnor jobbar som chefer. Men utbildar sig och jobbar med vanliga knegarjobb. För att de måste. Samhället är uppbyggt så att både mannen och kvinnan måste jobba för att ha råd och för att få pension. Och blir det separation så behöver kvinnan ha en fot inne på arbetsmarknaden, så att hon kan försörja sig själv.

Om det fanns garantier: kvinnan fick egen lön för hemarbetet (del av makens lön går in på hennes konto mao.) vilken också är pensionsgrundande. Och att hon var garderad eget jobb vid en eventuell separation med maken/makens dödsfall. Tja, då skulle förmodligen en och annan kvinna välja att vara hemmafru.
Citera
2023-01-06, 13:05
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Ja, trista och tråkiga sysslor innanför hemmet som ingen blir glad av. Ideellt arbete är ett arbete utanför hemmet även om det inte ger någon lön.

Ett mansvåp är en korkad manlig person som inte förstår innebörden av den enkla benämningen "mansvåp".

Jaså? Lite märkligt att du som mor och fru har tid att sitta här på Flashback dagarna i ända och dessutom spyr ur dig samma hatiska dynga mot kvinnor och minoriteter likt de typiskt frustrerade asociala Flashbackincelsen. Lustigt sammanträffande det där du

Mina personliga åsikter är inget märkvärdigt och delas av de flesta normala kvinnor i dagens Sverige.
Var inte definitionen av hemmavarande en person utan lönearbete? I alla fall lät det ju så nyss....För övrigt finns det många människorsomligt glada av hushållssysslor och framförallt är det många som gagnas av det.

Nej, jag förstår inte vad ett mansvåp är. Men så är jag ju inte heller man...

Ja, tänk att jag som mor och fru inte är fjättrad vid spisen med ett barn vid bröstet 24/7 . Vad det inte det du klagade på att hemmafruar enbart gjorde? Borde det då inte glädja dig att veta att hemmafruar har en stund att surfa bort i väntan på att familjen kommer hem? Eller är du kanske bara en sådan som aldrig är nöjd? Kommer du för övrigt att ha tid att hänga på flashback när du börjar arbeta igen? Så många frågor...

Är det hatiskt att tycka att kvinnor(och män)ska göra få göra som de tycker med familjelivet? Coolt. Also, säger du att kvinnor inte kan tänka själva? Eftersom att man tydligen inte kan vara kvinna om man inte tycker som du.

Jag tycker inte heller att din åsikt är märklig. Inte fel heller, men du bör kunna argumentera för dina argument. Märkligt nog verkar du tycka att mina åsikter är fel och dumma, men det är inte hatiskt antar jag...? Är man bara normal om man tycker och är som du(som tydligen behöver stabilisera humöret genom att konsumera mindre koffein och socker, samt skulle sluta flashbacka vid nyår)?

Samt, hur är det nu det kommer sig att vet så mycket om hemmavarandes bakgrund ?
Citera
2023-01-06, 13:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Nej, ditt lilla mansvåp, detta har jag aldrig sagt. Jag menade att det enda av sysslor/arbete som finns att göra när en saknar ett lönearbete är trista och intetsägande sådana. Ungefär som din personlighet.

Fritid har alla, även de som jobbar utanför hemmet. Och även de med lönearbete får ta på sig hushållssysslor. De med god utbildning lär få avsevärt mer stimulans i livet än hemmapersoner som bara har trista hushållssysslor till jobb. Vad man sedan gör på sin fritid hör inte till sammanhanget då alla har fritid.
Majoriteten arbeten där "god utbildning" är praxis består även dessa till stor del av repetitiva arbetsuppgifter som inte är det minsta stimulerande, utbildningen är till för att du ska veta vad och hur du ska göra.

Som den du tjafsar med försöker påpeka är det på fritiden och i sina privata relationer man får skapa sin mening med livet och få stimulans. En städare med familj i hus på landet har troligtvis ett mycket rikare liv än den högutbildade programmeraren som bor ensam i en etta i Stockholm.

Att du inte skulle kunna styra upp ditt liv för att du har tråkiga arbetssysslor får väl stå för dig. Antar att du blir superstimulerad på ditt coola jobb?
Citera
2023-01-06, 13:29
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Var inte definitionen av hemmavarande en person utan lönearbete? I alla fall lät det ju så nyss....För övrigt finns det många människor somligt glada av hushållssysslor och framförallt är det många som gagnas av det.

Nej, jag förstår inte vad ett mansvåp är. Men så är jag ju inte heller man...
Jag har aldrig påstått nåt annat. Sluta tramsa.

Jag förklarade just vad en mansbimbo var för något. Tydligen var du själv lite för mycket av en äggskalle för att orka läsa.

Ja, människor med lata alternativt simpla hjärnor blir glada av att utföra tråkiga hushållssysslor.
Citat:
Ja, tänk att jag som mor och fru inte är fjättrad vid spisen med ett barn vid bröstet 24/7 . Vad det inte det du klagade på att hemmafruar enbart gjorde? Borde det då inte glädja dig att veta att hemmafruar har en stund att surfa bort i väntan på att familjen kommer hem? Eller är du kanske bara en sådan som aldrig är nöjd? Kommer du för övrigt att ha tid att hänga på flashback när du börjar arbeta igen? Så många frågor...
Nej, har aldrig sagt något om att ni enbart står vid spisen. Halmgubbe.
Att skriva på Flashback är förövrigt ingen "nytta" någon gör utan hör till fritidsintressen.

Om jag börjar plugga eller arbeta igen så kommer jag troligtvis inte att sitta här från morgon till kväll likt hur du gör nej.

Citat:
Är det hatiskt att tycka att kvinnor(och män)ska göra få göra som de tycker med familjelivet? Coolt. Also, säger du att kvinnor inte kan tänka själva? Eftersom att man tydligen inte kan vara kvinna om man inte tycker som du.

Jag tycker inte heller att din åsikt är märklig. Inte fel heller, men du bör kunna argumentera för dina argument. Märkligt nog verkar du tycka att mina åsikter är fel och dumma, men det är inte hatiskt antar jag...? Är man bara normal om man tycker och är som du(som tydligen behöver stabilisera humöret genom att konsumera mindre koffein och socker, samt skulle sluta flashbacka vid nyår)?
Din första mening är också en halmgubbe som jag aldrig yttrat. Hatiskt är att hålla på som du har gjort i många andra trådar med dina fördomar om kvinnor och olika minoriteter. som sagt.

Jag har redan gett idioterna härinne tillräckligt goda argument till varför kvinnor vanligen vill ha en egen lön och stimuleras av mer än endast hemmafruliv. De män som är så förbaskat glada i tanken på ett hemmaliv kunde ju bli hemmamän själva istället för att försöka begränsa kvinnor i deras professionella yrkesliv.

Skulle min konsumtion av energidryck vara mer pinsamt än hur du sitter härinne varje dag och skroderar om ditt "fina" liv och hur perfekt ni har det? Du sitter och fantiserar och förskönar din egen vardag medan jag åtminstone vågar vara ärlig kring min egen.

Och så avslutade du med ännu en halmgubbe. Har aldrig sagt att jag bestämt skulle sluta skriva härinne efter nyår. Vanor tar tid att lägga om.

Har aldrig påstått att jag vet något om din tidigare yrkesbakgrund heller. Det var inte någons förflutna som diskuterades här.

Skriv inte till mig mer är du snäll. Du är för blåst för att ens kunna tolka andras texter. Så tröttsamt med segbullar som du.
Citera
2023-01-06, 13:32
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Majoriteten arbeten där "god utbildning" är praxis består även dessa till stor del av repetitiva arbetsuppgifter som inte är det minsta stimulerande, utbildningen är till för att du ska veta vad och hur du ska göra.

Som den du tjafsar med försöker påpeka är det på fritiden och i sina privata relationer man får skapa sin mening med livet och få stimulans. En städare med familj i hus på landet har troligtvis ett mycket rikare liv än den högutbildade programmeraren som bor ensam i en etta i Stockholm.

Att du inte skulle kunna styra upp ditt liv för att du har tråkiga arbetssysslor får väl stå för dig. Antar att du blir superstimulerad på ditt coola jobb?

Låt bli att delta i diskussioner om du inte ens ids läsa vad jag har sagt. Nej, jag jobbar inte just nu och det känns tråkigt att inte göra det eftersom många jobb utanför hemmet är mer intressanta än att utföra trista hushållsuppgifter. Alla jobb är inte heller lika repetitiva likt de som utförs varje dag i hemmet.
Jag har redan fritid precis som alla lönearbetare även har fritid. Detta hör inte till diskussionen har jag ju sagt.
Citera
2023-01-06, 13:58
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det fungerar oftast inte i dagens samhälle att vara hemmafru eller hemmaman. Båda måste i regel jobba. För att tjäna tillräckligt och för at tjäna ihop till varsin pension. Och om det blir separation, då är det ju viktigt att hemmafrun/hemmamannen har en fot ute på arbetsmarknaden, så att hon/han kan försörja sig själv.
Också goda argument.

Men du som är en sån klokuggla måste väl också inse hur trist det ofta blir att inte ha ett jobb med arbetskamrater att komma till?

Missunnsamma män härinne tjattrar om fritid men vad ska man med så mycket fritid till egentligen? Det räcker inte för mig. Jag vill göra mer nytta än innanför hemmets väggar och även erhålla en egen lön i framtiden.

Blotta tanken på att vara ekonomiskt beroende av en man nästan äcklar mig på nåt vis. Som om han skulle vara ens förmyndare eller nåt sådant och har mer makt än en själv.
Citera
2023-01-06, 14:05
Medlem
Citat:
Också goda argument.

Men du som är en sån klokuggla måste väl också inse hur trist det ofta blir att inte ha ett jobb med arbetskamrater att komma till?

Missunnsamma män härinne tjattrar om fritid men vad ska man med så mycket fritid till egentligen? Det räcker inte för mig. Jag vill göra mer nytta än innanför hemmets väggar och även erhålla en egen lön i framtiden.

Blotta tanken på att vara ekonomiskt beroende av en man nästan äcklar mig på nåt vis. Som om han skulle vara ens förmyndare eller nåt sådant och har mer makt än en själv.

Ja, givetvis blir det trist att bara gå hemma och sköta hushållet. Men har man barn och kan umgås med andra som också har barn i samma ålder, så kan givetvis hemmaman/hemmafru livet vara trevligt och givande: man får ta hand om det bästa man har, sina barn, umgänge osv. Men ska konceptet fungera så ska givetvis en del av makans/makens lön gå in på hemmamannens/hemmafrugans konto... Som lön för hushållsarbetet.

Sedan är det som du skriver: bra att komma ut och jobba och känna att man gör en insats för samhället. Träffa kollegor. Det har du helt rätt i. Man behöver den delen.
Citera
2023-01-06, 14:11
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, givetvis blir det trist att bara gå hemma och sköta hushållet. Men har man barn och kan umgås med andra som också har barn i samma ålder, så kan givetvis hemmaman/hemmafru livet vara trevligt och givande: man får ta hand om det bästa man har, sina barn, umgänge osv. Men ska konceptet fungera så ska givetvis en del av makans/makens lön gå in på hemmamannens/hemmafrugans konto... Som lön för hushållsarbetet.

Sedan är det som du skriver: bra att komma ut och jobba och känna att man gör en insats för samhället. Träffa kollegor. Det har du helt rätt i. Man behöver den delen.
Ja, nu har ju inte jag några barn och skulle därför inte uppskatta att vara hemmafru av den anledningen heller.

Fast även kvinnor med barn kan behöva komma bort från det livet och få ombyte. Min syster jobbar hemifrån på datorn men har sagt att hon också längtar efter en arbetsplats utanför hemmet ibland. Att gå ut på promenad räcker inte alltid, inte för kvinnorna i min familj åtminstone. Min syster är ju en rätt klyftig tös som behöver mycket stimulans. Men visst, folk är olika.
Citera
2023-01-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Fyfan vilken toffel du egentligen är, kallar andra för incels och dylikt när du är den största toffeln av alla.

Men stå där med din lilla kuk och byt blöjor eller gå på promenad med din barnvagn och tro du är manlig...
Ha ha, vi ses på Gullmarsplan så får vi se hur kaxig du är din lilla råtta.
Jag har just knullat medan du letar efter pillesnoppen med sockerbit och pincett.
Vi som är riktiga män är trygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in