2023-01-08, 15:07
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag har skrivit innan så är det två sidor av samma mynt, att vara imperialist/undvika NATO vid gränsen. Men det är ingen slump att Putin är sugen på Kharkov, det är för att det är ryskspråkigt. Därför är det inte irrelevant.

Ryssland, liksom USA, kan ses som imperialistiska. Två olika sorters imperialism. Dock är jag lite försiktig med att använda det om Ryssland i denna konflikt, då det kan överdriva risken för att Ryssland rent faktiskt går vidare och försöker erövra andra länder. De hade inte ens försökt ta delar av Ukraina om världen agerat annorlunda 2014, är min analys.
Ryssland kommer inte ta över ett enda land till. Ryssland är helt slut nu.
Men det förstår inte ni efterblivna ryssaraber
Citera
2023-01-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Bhahaha men du är intelligent va?😂
Självklart är Ukraina ett praktexempel.
Men det förstår inte ni ryska araber.
Ni har fullt upp att kolla på er anti hbtq och anti bög armé som uppenbarligen är bögar och har bögsex lite här å var i Ukraina .
Detta uttalande förtjänar inte ett svar men jag hoppas verkligen att du blir klokare när du blir äldre för samhällets skull.
Några exempel på varför man inte kan tillämpa den jämförelsen

Sveriges befolkning är inte 1/5 del etniska ryssar
Sverige har inte samma betydande mängd av natur resurser
Sverige har ett annorlunda strategiskt läge än vad Ukraina har
Sverige är med i EU redan som har en liknande proposition som artikel fem inom Nato
Sverige har inte ett ryssfientligt styre
Osv osv…

Listan är lång
Citera
2023-01-08, 15:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja – Nato vid gränsen och språket i vissa regioner är samma mynt – nämligen myntet som föreskriver att det är totalt irrelevant vilken ursäkt som används för att legitimera imperialistisk invasion – så länge en ursäkt används är det ok. Samarbete med USA innebär inte förslavning och territoriell kapitulation. Imperialistisk inkorporering i Ryssland sker inte frivilligt, med ved invasion, följt av konfiskering och överlämnande av territorium.

ja men en vanligare form av rysk imperialism är en slags soft power. Inkorporering är inte den enda tekniken. Ryssarnas relativa fattigdom och att de inte har Hollywood gör dock att deras soft power-imperialism är mycket svagare än USAs.
Citera
2023-01-08, 15:09
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folkmord är verkligen ett weasel word i det här fallet. Zelensky stod och ropade "det är folkmord!" när tre personer hade dött under en bombning mot ett hyreshus i Kiev i våras. Kraven på folkmord brukar sättas mycket högre och mer specifikt än så, men många använder ordet bara som en laddad synonym för "hård, ruffig och brutal krigföring som ävem drabbar civila".

Och t ex Bucha är fortfarande en mycket omstridd episod, det är långt ifrån klarlagt vad som hände och hur.
Det är självklart klarlagt att Bucha var en ren tortyr med bara krigsbrott.
Ni ryska araber våldtog och torterade allt ni såg. Även 3 år gamla barn våldtog ni och givetvis även män.
Mycket finns redan dokumenterat.
Hur kan man ha en antibög armé som består av 99 9% bögar? Som har bögsex och som gillar att ha sex med män?
Citera
2023-01-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Finns det någonstans att läsa där Zelensky påstår att just mordet på dessa tre i sig är ett folkmord?
Han sade det på tv nån gång i marsl och det gällde specifikt de här tre döda. Du inser kanske att det knappast går att leta upp en sådan episod med Google nio månader efteråt, och jag ägnar mig inte åt att noggrant arkivera alla nyhetsnotiser om denna konflikt.
Citera
2023-01-08, 15:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Ryssland kommer inte ta över ett enda land till. Ryssland är helt slut nu.
Men det förstår inte ni efterblivna ryssaraber

Jag tror heller inte Ryssland kommer ta något mer land.

Ett tips i all välmening är att sluta med ditt snack om ryssaraber, du får de som gillar Zelensky-sidan här inne att se efterblivna ut.
Citera
2023-01-08, 15:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Han sade det på tv nån gång i marsl och det gällde specifikt de här tre döda. Du inser kanske att det knappast går att leta upp en sådan episod med Google nio månader efteråt, och jag ägnar mig inte åt att noggrant arkivera alla nyhetsnotiser om denna konflikt.
Länk tack...
Är trött på dina tusentals lögner, en länk till det du påstår!
vatnik
Citera
2023-01-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ja men en vanligare form av rysk imperialism är en slags soft power. Inkorporering är inte den enda tekniken. Ryssarnas relativa fattigdom och att de inte har Hollywood gör dock att deras soft power-imperialism är mycket svagare än USAs.

Det kan man lungt även säga om deras "hard-power",

Så det är endp märkligt att man ska försöka rationalisera kring rysslands legitimitet, i dagsläget klarar de inte ens av att uppräthålla sina egna gränser.....
Citera
2023-01-08, 15:13
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Äntligen Arcer till Ukraina! Hoppas på snabb leverans!
Som skattebetalare känner jag mig ganska nöjd att mina skattepengar kommer att gå till att spränga äckliga Z-orcher i bitar med Archer!

Lite roligt att enstaka ryZZtroll som betalar skatt och som sitter och ordbajsar här oxå bidrar till detta!

https://sverigesradio.se/artikel/ulf-kristersson-overtygad-om-leverans-av-artillerisystem-till-ukraina

Mycket goda nyheter så här på söndagen. Hoppas, hoppas att detta blir av.
Citera
2023-01-08, 15:13
Medlem
Citat:

Så du kan mycket väl ha helt fel i det, med hänvisning till din egen begränsade förmåga....
Citera
2023-01-08, 15:14
Medlem
Citat:

Nej då är det svårt att hitta om det var ett tv inslag. Uttalandet lät så märklig att det hade varit intressant att läsa/se själv.
Om man anser att Rysslands brutala mördande i Ukraina är folkmord är ju en sak men att just specifikt tre personers död i sig skulle anses vara ett folkmord låter märkligt.
Citera
2023-01-08, 15:15
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

Nej, vi vet att du har fullt upp med att sprida en massa desinformation från FSB.
Det är ingen "konflikt" det är ett invasionskrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in