2023-01-08, 14:41
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jag erkände inte att Wilderäng hade insyn, hans autistiska scope är inte så brett, men han kände åtmisntone till att en invasion var oundviklig.

Jag skiter väl i vad Rysstroll skrev innan kriget, vad har det med mig att göra, jag hävdade länge att Ryssland skulle invadera.

Jag insåg också veckorna före den 24 februari att Ryssland troligen skulle komma att svara med att gå över gränsen i stor stil, det var inte extremt svårt att lista ut, helt enkelt utifrån de sakuppgifter och underrättelser som var tillgängliga i media just då. Många som senare stått och hejat på Ukraina var då helt säkra på att Ryssland inte skulle korsa gränsen. Det spelade ingen roll ifall man var för elller emot Ryssland för att kunna inse vad som skulle komma.
Citat:
USA hjälper Ukraina för att USA vill äga Ukraina.[/b] Lika mycket som Ryssland.
Du är på en 5 årings nivå där du ser USA som de goda och Ryssland som de onda. Sådant existerar inte.

Det som blir kvar av Ukraina kommer att bli USA ägd och tvingas gå i den riktning USA vill. Alltså en marionettstat till USA

Ukraina har rätt att välja sin egen väg, att putte med entourage tycker motsatsen samt även att folkmordsinvasion är ett bättre alternativ. Typiskt ryskt hyckleri...

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det kan man förvisso säga i princip, men ibland finns inte alla de möjligheterna till hands för ett land vid en given tidpunkt. Länder i Latinamerika har t ex aldrig haft fria händer att själva välja vilka de ville ingå allianser eller ens långsiktiga handelsavtal med, USA tolererar inte den friheten på sin bakgård och passar det inte USA så blir det helt enkelt inte av ("undantag" som Kuba och Venezuela har fått betala ett enormt högt påtvingat pris, hot om invasion och långvariga ekonomiska blockader etc).

USA:s och NATO:s stöd till Ukraina handlar inte om att NATO älskar Friheten för alla, det handlar i grunden om att man försvarar en billig klientstat/kloni, och använder kriget för att försvaga Ryssland.
I det här fallet så stämmer principen...
Varför behöver Du blanda in USA, Cuba, Venezuela och länder i Latinamerika i allmänhet?
Är det för att Du anser något av det skulle rättfärdiga puttes folkmordsinvasion i Ukraina, så har Du inte bara fel i sak utan Du är i helt fel tråd...
Du kan skapa en egen tråd, typ "Vi som hejar på puttes folkmord"...
Citera
2023-01-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Spekulanter, inga källor
Vi behöver uttalande från Kreml
Putin sa, vi kommer inte att invadera Ukraina, fina källor du vill ha!
Citera
2023-01-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det kunde man ju gjort men man har redan skickat flera svenskar som Erdoğan bett om till en säker död i Turkiet.

Vilka har man skickat
Citera
2023-01-08, 14:45
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Berättelsen om språket som orsak till invasionen är bara en av många fritt uppfunna ursäkter för invasionen. Det är totalt irrelevant vilket narrativ man väljer att använda eftersom Putin/Ryssland är i imperialistiskt läge och vilken motivering som helst kan användas för det syftet. Allt beror på maktbegär som det också gjorde när Warszawapakten bildades där språkgemenskapen inte kunde spela någon roll – precis samma maktbegär gäller i dagens Ryssland, och vilken ursäkt som helst kommer att användas när/om Ryssland får möjlighet att ytterligare imperialistiska anfallskrig mot andra länder.

Men du som rysstrol är förstås fullt medveten om detta faktum.

Som jag har skrivit innan så är det två sidor av samma mynt, att vara imperialist/undvika NATO vid gränsen. Men det är ingen slump att Putin är sugen på Kharkov, det är för att det är ryskspråkigt. Därför är det inte irrelevant.

Ryssland, liksom USA, kan ses som imperialistiska. Två olika sorters imperialism. Dock är jag lite försiktig med att använda det om Ryssland i denna konflikt, då det kan överdriva risken för att Ryssland rent faktiskt går vidare och försöker erövra andra länder. De hade inte ens försökt ta delar av Ukraina om världen agerat annorlunda 2014, är min analys.
Citera
2023-01-08, 14:46
Medlem
leachs avatar
50 hjältar utväxlade mot 50 alkoholiserade råttor.

50 Ukrainian servicemen were released in a new prisoners swap with Russia
https://liveuamap.com/en/2023/8-january-50-ukrainian-servicemen-were-released-in-a-new
Citera
2023-01-08, 14:54
Medlem
KillPus avatar
Äntligen Arcer till Ukraina! Hoppas på snabb leverans!
Som skattebetalare känner jag mig ganska nöjd att mina skattepengar kommer att gå till att spränga äckliga Z-orcher i bitar med Archer!

Lite roligt att enstaka ryZZtroll som betalar skatt och som sitter och ordbajsar här oxå bidrar till detta!

https://sverigesradio.se/artikel/ulf-kristersson-overtygad-om-leverans-av-artillerisystem-till-ukraina
Citera
2023-01-08, 14:56
Medlem
Citat:
Folkmord är verkligen ett weasel word i det här fallet. Zelensky stod och ropade "det är folkmord!" när tre personer hade dött under en bombning mot ett hyreshus i Kiev i våras. Kraven på folkmord brukar sättas mycket högre och mer specifikt än så, men många använder ordet bara som en laddad synonym för "hård, ruffig och brutal krigföring som ävem drabbar civila".

Och t ex Bucha är fortfarande en mycket omstridd episod, det är långt ifrån klarlagt vad som hände och hur.

det är helt legio att kalla rysslands genomförande av krig i ukraina för ett folkmord, vilket inte är så konstigt, det är ju folkmord.

även om nu ryssland utalat själva att det är en special operation för att denazifiera ukraina.

inte helt olikt hitlers dejudefiering (som naturligtvis inte enbart resulterade i folkmord på judar....)
Citera
2023-01-08, 15:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Som skattebetalare känner jag mig ganska nöjd att mina skattepengar kommer att gå till att spränga äckliga Z-orcher i bitar med Archer!

Lite roligt att enstaka ryZZtroll som betalar skatt och som sitter och ordbajsar här oxå bidrar till detta!

https://sverigesradio.se/artikel/ulf-kristersson-overtygad-om-leverans-av-artillerisystem-till-ukraina

Återstår att se när dom är på plats, hans "ynkryggar" föll inte i god jord. Hade varit underbart att se Gripen framöver. hoppas kan man ju.
Citera
2023-01-08, 15:00
Medlem
Citat:
Folkmord är verkligen ett weasel word i det här fallet. Zelensky stod och ropade "det är folkmord!" när tre personer hade dött under en bombning mot ett hyreshus i Kiev i våras. Kraven på folkmord brukar sättas mycket högre och mer specifikt än så, men många använder ordet bara som en laddad synonym för "hård, ruffig och brutal krigföring som ävem drabbar civila".

Och t ex Bucha är fortfarande en mycket omstridd episod, det är långt ifrån klarlagt vad som hände och hur.

Finns det någonstans att läsa där Zelensky påstår att just mordet på dessa tre i sig är ett folkmord?
Citera
2023-01-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu

fint!

det är ett utmärkt system,

själv tror jag att nästa smärtsamma upplevelse för ryssmongolerna i ukrana blir
"saabs" GLSDB
https://www.saab.com/products/ground-launched-small-diameter-bomb-glsdb

håller tummarna för att det presenteras som en överraskning i fält....
Citera
2023-01-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag har skrivit innan så är det två sidor av samma mynt, att vara imperialist/undvika NATO vid gränsen. Men det är ingen slump att Putin är sugen på Kharkov, det är för att det är ryskspråkigt. Därför är det inte irrelevant.

Ryssland, liksom USA, kan ses som imperialistiska. Två olika sorters imperialism. Dock är jag lite försiktig med att använda det om Ryssland i denna konflikt, då det kan överdriva risken för att Ryssland rent faktiskt går vidare och försöker erövra andra länder. De hade inte ens försökt ta delar av Ukraina om världen agerat annorlunda 2014, är min analys.

Ja – Nato vid gränsen och språket i vissa regioner är samma mynt – nämligen myntet som föreskriver att det är totalt irrelevant vilken ursäkt som används för att legitimera imperialistisk invasion – så länge en ursäkt används är det ok. Samarbete med USA innebär inte förslavning och territoriell kapitulation. Imperialistisk inkorporering i Ryssland sker inte frivilligt, med ved invasion, följt av konfiskering och överlämnande av territorium.
Citera
2023-01-08, 15:04
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapadekontotidag
Hur kom du fram till den här dåraktiga teorin?
Om du svarar ”se hur det gick för Ukraina” är du inte intelligent nog att göra en kritisk analys
Bhahaha men du är intelligent va?😂
Självklart är Ukraina ett praktexempel.
Men det förstår inte ni ryska araber.
Ni har fullt upp att kolla på er anti hbtq och anti bög armé som uppenbarligen är bögar och har bögsex lite här å var i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in