Citat:
Kul att få ett svar som inte går ut på att drämma till, utan att du svarar utan prestige eller syftet att”vinna”.Tack för en välskriven och bra replik där du läst det jag skrivit och satt dig in i det.
Jag tycker våra båda inlägg på ett bra sätt täcker in olika aspekter av det hela.
--
Jag tror att Margaux Dietz uppenbarligen är olik många av oss som skriver här. Liksom, visar man hela(?) sin förlossning live(?) för alla som vill följa den, så är man nog rätt annorlunda. Sen har hon fortsatt att vara väldigt "frikostig" med att dela med sig av typ "allt" som händer i hennes liv.
Parallellt har hon varit driven, skicklig och varit rätt framgångsrik, fått många följare, nämnts flitigt i media, intervjuat partiledarna, lett program i tv, skrivit böcker osv. Absolut har hon varit framgångsrik (och jag unnar henne den framgången mycket mer än jag unnar många andra "influencers" framgång).
Jag tror att fadäsen kring fyllisen delvis är ett resultat av "fartblindhet" (för att använda ett ord som tycks blivit populärt nuförtiden). Från hennes perspektiv ville hon kanske bara dela med sig av ytterligare en händelse från hennes liv. Allt hade dessutom gått bra med fyllot, de hade pratats vid, och med facit i hand var situationen inte så dramatisk. Så några veckor senare fattade hon det dåliga beslutet att lägga ut klipp från händelsen. Hon visste om vad som skett och tänkte kanske med facit i hand att typ "Det var ju ingen större fara med den berusade mannen. Han var dessutom snäll och ofarlig så ingen fara för hennes son. Osv...". Fast så såg ju inte tittarna på det hela, utan dom reagerade på att han ju faktiskt kunde varit allvarligt skadad/sjuk, och han hade ju kunnat ge sig på hennes son, hur det var förnedrande att låta sonen peta på honom, osv.".
Varpå h-e bröt ut i form av negativa reaktioner på hennes video.
Så jag tror inte hon nödvändigtvis behöver ha låg empatisk förmåga, har en "unken människosyn", osv, som många verkar hakat upp sig på. Inte heller tror jag hon är en dålig mor som utsätter sin son för livsfara och som förtjänar att anmälas till sociala. (Jag tror många mammor, inkl de som håller på med alkohol och droger, röker, umgås med farliga killar osv utsätter sina barn för betydligt större risker.)
Sen "bör" hon nog fortsätta posta åtminstone ibland på Instagram m m, eftersom hon faktiskt har en skara följare kvar som vill fortsätta följa henne och hur hennes liv ser ut. Dvs även den biten har två sidor. Det är ett slags moment 22 för henne. Postar hon inte så kanske hon "sviker" sina följare, sponsorer/samarbetspartners (de som finns kvar?) osv. Och postar hon så blir många förbannade och många närmast letar efter saker att haka upp sig på och klanka ner på.
Ska jag gissa hur "bra som hon är som människa", så tror jag inte hon hör till de 40 % jag skulle uppskatta minst. Snarare är hon gissningsvis åtminstone kring medel. Det är en skötsam tjej, hon verkar rätt moraliskt okej i övrigt, osv. Det finns betydligt värre människor runt omkring oss. Det kan räcka med att bege sig ut bland folk en helg för att se det, och hur tjejer, kvinnor och inte minst män beter sig. Det kan räcka med att kolla vilka typer som finns bland ens grannar osv. Så snarare är Margaux nog åtminstone medel.
Sen finns dom som per automatik typ hatar bloggare och influencers, t ex för att dom "gör ingen samhällelig nytta", "skor sig på andras köpbenägenhet" osv. Jag tycker också att influencer-världen ter sig konstig. Men helt klart rankar jag Margaux Dietz bland de bättre, och sundaste, i genren.
Jag tycker våra båda inlägg på ett bra sätt täcker in olika aspekter av det hela.
--
Jag tror att Margaux Dietz uppenbarligen är olik många av oss som skriver här. Liksom, visar man hela(?) sin förlossning live(?) för alla som vill följa den, så är man nog rätt annorlunda. Sen har hon fortsatt att vara väldigt "frikostig" med att dela med sig av typ "allt" som händer i hennes liv.
Parallellt har hon varit driven, skicklig och varit rätt framgångsrik, fått många följare, nämnts flitigt i media, intervjuat partiledarna, lett program i tv, skrivit böcker osv. Absolut har hon varit framgångsrik (och jag unnar henne den framgången mycket mer än jag unnar många andra "influencers" framgång).
Jag tror att fadäsen kring fyllisen delvis är ett resultat av "fartblindhet" (för att använda ett ord som tycks blivit populärt nuförtiden). Från hennes perspektiv ville hon kanske bara dela med sig av ytterligare en händelse från hennes liv. Allt hade dessutom gått bra med fyllot, de hade pratats vid, och med facit i hand var situationen inte så dramatisk. Så några veckor senare fattade hon det dåliga beslutet att lägga ut klipp från händelsen. Hon visste om vad som skett och tänkte kanske med facit i hand att typ "Det var ju ingen större fara med den berusade mannen. Han var dessutom snäll och ofarlig så ingen fara för hennes son. Osv...". Fast så såg ju inte tittarna på det hela, utan dom reagerade på att han ju faktiskt kunde varit allvarligt skadad/sjuk, och han hade ju kunnat ge sig på hennes son, hur det var förnedrande att låta sonen peta på honom, osv.".
Varpå h-e bröt ut i form av negativa reaktioner på hennes video.
Så jag tror inte hon nödvändigtvis behöver ha låg empatisk förmåga, har en "unken människosyn", osv, som många verkar hakat upp sig på. Inte heller tror jag hon är en dålig mor som utsätter sin son för livsfara och som förtjänar att anmälas till sociala. (Jag tror många mammor, inkl de som håller på med alkohol och droger, röker, umgås med farliga killar osv utsätter sina barn för betydligt större risker.)
Sen "bör" hon nog fortsätta posta åtminstone ibland på Instagram m m, eftersom hon faktiskt har en skara följare kvar som vill fortsätta följa henne och hur hennes liv ser ut. Dvs även den biten har två sidor. Det är ett slags moment 22 för henne. Postar hon inte så kanske hon "sviker" sina följare, sponsorer/samarbetspartners (de som finns kvar?) osv. Och postar hon så blir många förbannade och många närmast letar efter saker att haka upp sig på och klanka ner på.
Ska jag gissa hur "bra som hon är som människa", så tror jag inte hon hör till de 40 % jag skulle uppskatta minst. Snarare är hon gissningsvis åtminstone kring medel. Det är en skötsam tjej, hon verkar rätt moraliskt okej i övrigt, osv. Det finns betydligt värre människor runt omkring oss. Det kan räcka med att bege sig ut bland folk en helg för att se det, och hur tjejer, kvinnor och inte minst män beter sig. Det kan räcka med att kolla vilka typer som finns bland ens grannar osv. Så snarare är Margaux nog åtminstone medel.
Sen finns dom som per automatik typ hatar bloggare och influencers, t ex för att dom "gör ingen samhällelig nytta", "skor sig på andras köpbenägenhet" osv. Jag tycker också att influencer-världen ter sig konstig. Men helt klart rankar jag Margaux Dietz bland de bättre, och sundaste, i genren.
Jag tror inte heller Margå är en ond människa, jag tror inte heller att hon är en dålig mamma. Vilket socialtjänsten oxå konstaterade. Att hon får anmälningar och att socialtjänsten agerar är dock inget som drabbar Margå, utan en helt naturlig konsekvens på hennes beteende. De som anmälde gjorde helt rätt, och det var bra att socialtjänsten kallar till samtal när en förälder gjort så.
Dock har jag svårt att köpa att du ofta hänvisar ditt försvara till det finns dom som är värre. Det finns alltid de som är värre. Om jag har skjutet två personer och du har skjutet en person. Så är ju att jag är värre knappast något försvar för dig.
Vidare tror jag oxå att Margå såg detta som yttligare en tokrolig sak som hände i hennes liv. Och det är där empatilösheten börjar. För det här hände framförallt i mannen liv. Sättet det hela framställs i videon är oxå väldigt osmakligt. Den roliga musiken och boink ljuden osv. Men framför allt att Margå faktiskt tycker att hela situationen är så kul. Margå fnissar, skrattar och är lite exalterat upphetsad,(kolla kolla i brevlådan.). På ett ställe, ger Margå filmaren i trappen ett ögonkast fyllt av skratt och blicken säger bra tv.
Att hon senare talat med grannen och han visar sig vara okey ursäktar inte henne. För när han låg utanför hennes dörr så viste hon inte. Senare i den videon ser Margå blod utanför porten. Mannen var alltså så skadad så han måste ha blött kraftigt.
Han var som sagt en granne, kanske ett fyllo. Men att försöka skyla över Matgås video med att kalla honom fyllo eller hemlös, gör bara saken värre. För det tyder på en rutten människosyn, har alkoholister eller hemlösa ett mindre människovärde.
Det är just att det blir så förtvivlat tydligt att Margå och teamet faktiskt tycker att hon/ de har ett lägre värde än hon. Ursäkten att han var okey faller platt, för Margå viste ju inte det när hon skrattar sig igenom hela grejen. Här säger jag som Anne Söderlund, det är positivt att människor regerar, det bevisar att det finns hopp för mänskligheten.
Du skriver att det blir dubbelt om Margå ska posta på insta eller inte. Om hon anser sig så viktig för den lilla skara läsare som fortfarande gillar henne. Så kan hon inte förvänta sig att göra posta utan kritik. För många är ju fortfarande väldigt upprörda över hennes brist på empati när den akuta situationen inträffar. Att hon då hård modererar sina trådar och med omedelbar verkan blockar alla kritiska röster i trådarna får människor att se rött.
Kritikerna känner att hon behandlar dom lika empatilöst som hon behandlade mannen. Att kalla klippet fadäs, insidenten eller något annat förminskande gör bara saken värre.
Det tyder på att du, Margå, hennes team fortfarande inte förstått grunden i kritiken. Det spelar ingen roll att Margå inte är helt igenom en empatilös människa. Sättet denna video presenteras på är ett bevis på en ematibrist som inte går att vifta bort. Och när hon själv förklara det hela med att hon filmade som förlossning blir det bara ytligare en ursäkt.
För när du staplar allt på varandra så ser du att Margå bara serverat ursäkter och undanflykter. Hennes postningar efter, där hon helt klart visar att hon bara vill att allt ska vara över och borta. Blir då väldigt provocerande. För det här kommer inte bara att försvinna och jag tror att det kommer att leda till Margås fall. För utan ansvar för sina handlingar framstår hon inte längre som en fräsch och driven tjej. Hon framstår hänsynslös och som någon som går över lik för lite uppmärksamhet.