Citat:
Ursprungligen postat av
diesel300
Kan man leta jobb från utlandet och endå ha rätt till A-kassa? just nu är jag arbetslös med a kassa och tänkte åka hälsa på min familj utomlands medans man har ingen jobb.
Rent tekniskt så är det ju inga problem att göra det. Bara du gör det du ska enligt "planen", d v s söker jobb och aktivitetsrapporternar till arbetsförmedling (och Försäkringskassan om du nu har aktivitetsstöd eller liknande ersättning, samma sak gäller väl om man går på A-kassa, d v s att du skickar in kassakorten vilket jag antar sker digitalt.)
Citat:
Ursprungligen postat av
CoolGenerator
Man skall stå arbetsmarknaden till förfogande som det heter, är du då utomlands så uppfylls inte det kravet så nej, det skulle knappast välkomnas
Edit: går att söka jobb en begränsad tid med a-kassa i annat EU och/eller, europeiskt land kanske värt att kolla upp?
Som sagt så ska man ju stå "till arbetsmarknadens förfogande" som det så vackert heter, men ärligt talat hur vanligt är det att någon får jobb från en dag till en annan.
Tror det är rätt idiotsäkert att resa vart som helst i världen så länge som man "gör det man ska" digitalt. Det är ju ingen som kollar upp din vistelseplats. Jag tror knappast AF, FK eller A-kassa kan se att du rapporterat från ett annat land, är du osäker får du väl använda VPN.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snuttolini
Jaha du menar så. Befinner du dig utomlands kan judarna på a-kassan och Arbetsförnedringen börja pipa och böla. Så låt dom inte veta att du befinner dig utanför Swedistan när du söker jobb.
Dom kan/kommer inte få reda på att du befinner dig utomlands, såvida du inte berättar det för dom. Så håller du bara käften, och lämnar in din larviga "aktivitetsrapport" som du måste varje månad, kommer inget hända!
Typ detta ja. Dock kan det vara bra att ha någon som har koll på den fysiska posten och talar om TS nu blir kallad till något fjantigt möte på AF men såna saker går ju naturligtvis att ducka och skjuta fram om man är lite slipad.
Slutsats:
Det är inga bekymmer att åka utomlands och vara där över tid så länge man inte blir kallad på något fysiskt möte. Om mötet är digitalt så kan du ju vara var som helst i världen bara du har en vettig uppkoppling.
Sen får man ju inte åka utomlands men det är inget de kan kolla om man gör.