2023-01-01, 12:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jag ska ringa nu nästa vecka tänkte jag. Tänker fortfarande på vad jag ska fråga så dom vet vad jag pratar om.
Det som du vill ta reda på är väl om du är anställd med någon form av ekonomiskt stöd till arbetsgivaren, och i så fall vilket stöd.

För övrigt - om du är anställd med stöd, så har du i samband med anställningens start behövt lämna uppgifter till Af som visar att du kvalificerar för stödet ifråga. Du har även fått beslutet att bevilja stödet skickat till dig med post. Så, om du är anställd med stöd, borde du känna till det.

Om du har frågor om infon som du får från Af när du kontaktar dem, PM:a mig.
Citera
2023-01-01, 13:19
Medlem
Har jag verkligen inte rätt till mer än 510 kr per dag?

Jag har jobbat i 20 månader och blir arbetslös snart. Men jag har bara varit med i a-kassan i 7 månader, då sa facket att jag bara ha rätt till 510 kr per dag från a-kassan...
Citera
2023-01-01, 13:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lainekov

Jag har jobbat i 20 månader och blir arbetslös snart. Men jag har bara varit med i a-kassan i 7 månader, då sa facket att jag bara ha rätt till 510 kr per dag från a-kassan...
För att få inkomstbaserad ersättning måste du uppfylla medlemsvillkoret (varit medlem i minst 12 månader) uppfyller du inte det men uppfyller arbetsvillkoret så kan du få grundersättning på max 510kr/dag. (OBS! finns begränsningar så du måste kolla upp vad som gäller just dig)
Citera
2023-01-02, 20:50
Medlem
Visst kan a-kassan kolla retroaktivt om jag har jobbat lite undertiden jag har fått ersättning?
Citera
2023-01-04, 21:57
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det som du vill ta reda på är väl om du är anställd med någon form av ekonomiskt stöd till arbetsgivaren, och i så fall vilket stöd.

För övrigt - om du är anställd med stöd, så har du i samband med anställningens start behövt lämna uppgifter till Af som visar att du kvalificerar för stödet ifråga. Du har även fått beslutet att bevilja stödet skickat till dig med post. Så, om du är anställd med stöd, borde du känna till det.

Om du har frågor om infon som du får från Af när du kontaktar dem, PM:a mig.
Tack för erbjudande om att PM:a men kan ta det här i fall någon läsare skulle undra... det jobb jag har just nu klassas som introduktionsjobb och det är inte a-kasse grundat sa AF till mig. Jag frågade även om där var någon fördel med att jag betalade a-kassa trots detta och dom sa mer eller mindre nej men kanske kvinnan inte visste men ville inte erkänna detta. Lika bra att jag slutar betala a-kassa sista månaderna fram till maj då eftersom jag slutar då.
Citera
2023-01-05, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lainekov

Du kanske kan få mer från a-kassan alfakassan.
Citera
2023-01-05, 23:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack för erbjudande om att PM:a men kan ta det här i fall någon läsare skulle undra... det jobb jag har just nu klassas som introduktionsjobb och det är inte a-kasse grundat sa AF till mig. Jag frågade även om där var någon fördel med att jag betalade a-kassa trots detta och dom sa mer eller mindre nej men kanske kvinnan inte visste men ville inte erkänna detta. Lika bra att jag slutar betala a-kassa sista månaderna fram till maj då eftersom jag slutar då.
Okej, ja det var lite oväntat, nystartsjobb är det överlägset vanligaste stödet.

För egen en del hade jag inte lämnat a-kassan, eftersom det innebär att man måste uppfylla medlemsvillkoret en gång till. Om du skulle bli anställd utan stöd eller med stöd som är kvalificerande för a-kassa efter att introduktionsjobbet tagit slut, så kan det jobbet ta slut innan du har fått ihop ett nytt medlemsvillkor.
Citera
2023-01-06, 15:28
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Okej, ja det var lite oväntat, nystartsjobb är det överlägset vanligaste stödet.

För egen en del hade jag inte lämnat a-kassan, eftersom det innebär att man måste uppfylla medlemsvillkoret en gång till. Om du skulle bli anställd utan stöd eller med stöd som är kvalificerande för a-kassa efter att introduktionsjobbet tagit slut, så kan det jobbet ta slut innan du har fått ihop ett nytt medlemsvillkor.
Inte riktigt säker på vad du menar men är det FK som bestämmer om man får akassa?
Citera
2023-01-06, 21:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Inte riktigt säker på vad du menar men är det FK som bestämmer om man får akassa?
Nej. Var hittar du information som tyder på det?
Citera
2023-01-07, 17:23
Medlem
Kan man leta jobb från utlandet och endå ha rätt till A-kassa?

Kan man leta jobb från utlandet och endå ha rätt till A-kassa? just nu är jag arbetslös med a kassa och tänkte åka hälsa på min familj utomlands medans man har ingen jobb.
Citera
2023-01-07, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Kan man leta jobb från utlandet och endå ha rätt till A-kassa? just nu är jag arbetslös med a kassa och tänkte åka hälsa på min familj utomlands medans man har ingen jobb.

Klart du kan leta jobb utomlands även om du går på A-kassa. Du kan söka jobb i Somalia om du så vill det, det har inte din a-kassa eller Arbetsförnedringen ett skit att säga till om!
Citera
2023-01-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Klart du kan leta jobb utomlands även om du går på A-kassa. Du kan söka jobb i Somalia om du så vill det, det har inte din a-kassa eller Arbetsförnedringen ett skit att säga till om!

Jag letar jobb såklart i Sverige men kommer att göra det från utlandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in