2022-11-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag brukar kolla på den senaste lägenheten som såldes i huset o typ "värdera" min bostad efter det då jag bor i ett hus med +60 lägenheter så finns det alltid ett humm om vad dom går för som ex såldes det en lägenhet förra veckan i min byggnad så då tar jag värdet på den.

Men intressant o följa min portfölj var
Slutet av förra året 1 985 000
Nu ett år senare är den på samma nivå trots att jag investerat 20k per månad detta tack vare nedgång på bostadsmarknaden samt att mina fonder tagit lite stryk också.
Men jag kommer fortsätta investera i ur o skur så länge jag har möjlighet

Jag räknar dock på att nästa är kommer vara ett segt år också men jag försöker inte o timea bättre o ligga fullinvesterad oavsett vilka känslor man har
Jo skulle kunna göra liknande såklart men för att underlätta för mig själv räknar jag inte med marknadsvärdet, på så sätt räknar jag ju aldrig för högt heller när jag summerar ihop. Det viktiga är ju egentligen det jag har på börsen eftersom det är det jag har tänkt leva på i framtiden, bostaden kommer jag ju behålla

Har varit samma här, varit nedåt/i sidled men är fortfarande lika motiverad att spara, man kommer nog uppskatta det i framtiden. Du är ju betydligt längre fram i din resa, har du någon plan på när ungefär du tänkt minska på arbete? Eller hur ser din plan ut längre fram?

Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Räknar du in bostadsrätten i "portföljen"? Tänker du sälja den och börja hyra när du går i tidig pension?

Jag är i ungefär samma sits som TS just nu men med mer pengar i boendet och mindre på börsen. Sparar betydligt mindre per månad och har gått back rejält senaste året, men vad ska man annars göra med det blir över av lönen liksom?

Har du också en plan på att göra FIRE framöver? Skulle nog isåfall satsa mer på portföljen med framtida löner, eller ja beror ju självklart på helheten men det är ju portföljen som blir utgångspunkten till en FIRE
Citera
2022-11-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Räknar du in bostadsrätten i "portföljen"? Tänker du sälja den och börja hyra när du går i tidig pension?

Jag är i ungefär samma sits som TS just nu men med mer pengar i boendet och mindre på börsen. Sparar betydligt mindre per månad och har gått back rejält senaste året, men vad ska man annars göra med det blir över av lönen liksom?

Oj bör kanske säga att jag ej vill sluta arbeta helt planen för mig är lite oklar vad jag vill göra av mitt kapital.

Ska jag vara helt ärlig så finner jag det roligt att investera o jobba jämfört med många andra fire människor som längtar bort från sitt arbete så har jag ett arbete jag finner roligt MEN jag kanske kan tänka mig o jobba 4h om dagen istället för 6 dagar I veckan som jag gör nu men tror aldrig jag vill helt gå i pension så länge min kropp klarar av arbete så vill jag nog alltid göra något skapande.

Men jag kommer nog aldrig vilja vara anställd utan kommer fortsätta min resa som egen företagare förhoppningsvis så länge jag har den möjligheten

Vad jag gör med bostaden får jag se i framtiden kanske ändå behåller för att hålla nere boendekostnaderna upp i lite åldern.

Men problemet är att jag ej kommer skaffa barn och man vill ju ej dö med en massa kapital bundet i bostaden och ingen som kan ärva en så planen är väll o avyttra bostaden senare och leva upp pengarna.

Men som sagt mina tankar om detta kommer säkert ändras 100 gånger på vägen
Citera
2022-11-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Jo skulle kunna göra liknande såklart men för att underlätta för mig själv räknar jag inte med marknadsvärdet, på så sätt räknar jag ju aldrig för högt heller när jag summerar ihop. Det viktiga är ju egentligen det jag har på börsen eftersom det är det jag har tänkt leva på i framtiden, bostaden kommer jag ju behålla

Har varit samma här, varit nedåt/i sidled men är fortfarande lika motiverad att spara, man kommer nog uppskatta det i framtiden. Du är ju betydligt längre fram i din resa, har du någon plan på när ungefär du tänkt minska på arbete? Eller hur ser din plan ut längre fram?

Har du också en plan på att göra FIRE framöver? Skulle nog isåfall satsa mer på portföljen med framtida löner, eller ja beror ju självklart på helheten men det är ju portföljen som blir utgångspunkten till en FIRE

Min plan är att alltid ha något form av arbete så länge jag kan och har en nog frisk kropp för det jag tror det är något som gör mig glad I längden så länge det ör något jag gillar att göra.

Sen kanske jag ej vill arbeta så mycket som jag gör nu men jag tror 20h per vecka är lagom för mig

Men hela grejen med mitt sparande handlar mer om att jag ej vill sitta fast vid ett jobb jag hatar eller ej ha stressen att jag måste hitta ett arbete för att klara mig utan jag vill kunna välja vad jag vill jobba med samt veta att jag alltid klarar mig ekonimskt.
Citera
2022-11-30, 08:25
Medlem
Citat:
Just nu inga konkreta planer. Trivs med att jobba än så länge men att kunna ha möjligheten att sluta arbeta eller gå ner till deltid om 10-20 år vore trevligt. Boendet är betalat så nu går 100 % av överskottet till investeringar, men jag behöver få upp lönen om det ska ta fart på riktigt.
Citera
2023-01-07, 14:55
Medlem
Detta inlägg är baserat på siffror för december förra året, och därmed är det också dags för en årssammanställning. Skönt att vara i mål med andra året av dessa uppdateringar. Vill även detta år passa på att tacka för alla tips och synpunkter som kommit i tråden under året, flera val jag gjort har påverkats av att jag fått nya tankar eller idéer efter tips här i tråden. Tråden ser också till att jag håller mig på banan.

Kör även i år lite sammanfattande siffror för helåret 2022 (inom parentes år 2021 för jämförelsens skull). Mitt genomsnittliga sparande har varit ca 24.6k/mån (21.5k/mån) och genomsnittlig sparkvot ca 50 % (59 %). Bästa månaden var sparkvoten på 77 % (73 %) och sämsta månaden på -78 % (30 %). Notera att med sparande här avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - det är alltså det belopp som finns att använda för amortering/fonder/annat sparande och inte det belopp jag varje månad har stoppat in i mina fonder. Jag har under 2022 haft genomsnittliga utgifter på ca 17.4k/mån (14.4k/mån).

Har varit betydligt mer fluktuerande inkomster år 2022 jämfört med året innan. Har periodvis haft väldigt höga inkomster som dragit upp snittet, men även haft månader med väldigt låg inkomst (har exempelvis en månad med -78% i sparkvot, vilket drar ner genomsnittet en hel del). Portföljen har gått ca -16.3 % (32 %) i år. Min portfölj har senaste tiden gått nedåt, men har kunnat upprätthålla relativt stora fondköp vilket gör att den är på en bra nivå ändå. Någon i tråden nämnde det som att pengarna jag kan stoppa in från lönen har nu relativt börsen blivit mer värda, tyckte det var ett bra sätt att se på det och jag är än mer motiverad idag att spara ännu hårdare.

Jag hade en period under 2022 då det drog iväg en hel del med utgifter (varför utgiftssnittet ökat en del). Det är såklart en högre prisnivå idag, men har också köpt en hel del saker som visserligen kommer att komma till användning men kanske inte direkt är livsnödvändigt. Jag “kom dock på mig själv” med detta under sensommaren och ställde helt om till att återigen komma in i spartänket. Jag har under året sålt min bil och även under hösten haft vissa månader med utgifter på ca 12-14k/mån, alltså i nivå med genomsnittliga utgifterna för 2021. 2023 satsar jag på att kunna fortsätta hålla mig på banan vad gäller konsumtionen (vet vad jag är intresserad av att konsumera och försöker sprida ut köpen under året så jag köper lite varje månad) och att kötta in så mycket jag bara kan i portföljen.

Nytt för i år är att jag har lagt till ett mått under FIRE-status som jag kallar passiv inkomst, där presenterar jag det nuvarande belopp som min portfölj skulle ge mig, förutsatt en withdrawal rate på 4 %. Jag planerar inte förrän om lång tid att leva på/delvis leva på portföljen, men tycker det kan vara extra intressant att följa vad det innebär i siffror och inte bara utifrån de mål jag satt upp.

Ett annat tips jag bara vill slänga med är att jag under året har startat ett barnspar i KF (i mitt namn, förstått det som att det går att lägga till eventuella barn som förmånstagare i framtiden om det skulle bli aktuellt). Jag har en mindre post där som inte presenteras någonstans här, och lägger in någon hundring i månaden. Har inget barn, men vill troligtvis ha det i framtiden. Efter att ha sett vad tiden gör med mitt egna sparande blev jag motiverad att starta ett liknande barnsparande. Om jag inte själv får barn kommer det säkerligen finnas någon närståendes barn jag vill kunna bidra till i framtiden och i “värsta” fall kan jag ju ta de pengarna till mig själv, ingen skada skedd oavsett hur det blir alltså. Tror verkligen detta är en bra idé och tipsar andra med möjlighet att göra detsamma.

Ekonomisummering 2023-01-07:
Denna månad sparar jag själv ca 23.3k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.

Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 763 146 kr (760 184 kr / 2 962 kr) (+ 12 126 kr)
Likvida medel: 16 400 kr (- 1 600 kr)
Boende: 367 110 kr
Studielån: -357 874 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 788 782 kr (+ 14 390 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-01-07:
Delmål 1M: 76.3 % (+ 1.2)
Mål 3M: 25.4 % (+ 0.4)
Passiv inkomst**: 2 544 kr/mån (nytt mått i presentationen)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 26 300 kr/mån (+ 1 400 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Enligt ursprungsplanen skulle portföljen vara på högre nivåer idag, men jag känner mig inte alls negativ över det utan tror verkligen att jag kommer bli nöjd på sikt bara jag fortsätter hålla mig på banan. Känns som 2023 kommer bli ett bra år - let’s go!

* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Citera
2023-01-08, 10:19
Medlem
g-in-a-gis avatar
Snyggt jobbat!
Jag och min sambo har också någon typ av FI som mål. Får man fråga vad du har för månadskostnader på ett ungefär? Såg att du sålde bilen, det är nog smart, bil är dyrt! 😱
Citera
2023-01-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Snyggt jobbat!
Jag och min sambo har också någon typ av FI som mål. Får man fråga vad du har för månadskostnader på ett ungefär? Såg att du sålde bilen, det är nog smart, bil är dyrt! 😱

Tack! Härligt för er del också att ni är i samma tankar. Jag har inte något mer konkret mål mer än att jag vet att jag vill äga mer av min egen tid i framtiden. Har ni någon mer konkret plan?

Vad gäller månadskostnader citerar jag en del av min egen post här nedan. Mina fasta utgifter är på ca 9-10k/mån (ökat en del i och med högre räntekostnader), och kommer framöver försöka hålla något snitt runt totalt kanske 14k/mån, även om jag redan nu vet att vissa månader kommer ha betydligt högre utgifter. Men det har jag redan räknat med sedan innan så kommer inte påverka hur mycket jag kan stoppa in på börsen de enskilda månaderna. Tror att det kommer gå bra eftersom jag valde att sälja bilen. Kändes värt att ha den när allt annat var billigt, men nu när annat har ökat så mycket och jag klarar mig utan den så valde jag helt enkelt att göra mig av med den eftersom det som du säger är dyrt att äga. Bara min parkering kostade mig nästan 1/3 av vad avgiften är till föreningen (innan höjning nu vid årsskiftet) - ser man det från det perspektivet är det mycket pengar i förhållande till hur litet mitt behov av bil egentligen var. Men det där beror ju helt och hållet på ens egna situation, för min del kändes det som rätt val

Citat:
Jag hade en period under 2022 då det drog iväg en hel del med utgifter (varför utgiftssnittet ökat en del). Det är såklart en högre prisnivå idag, men har också köpt en hel del saker som visserligen kommer att komma till användning men kanske inte direkt är livsnödvändigt. Jag “kom dock på mig själv” med detta under sensommaren och ställde helt om till att återigen komma in i spartänket. Jag har under året sålt min bil och även under hösten haft vissa månader med utgifter på ca 12-14k/mån, alltså i nivå med genomsnittliga utgifterna för 2021. 2023 satsar jag på att kunna fortsätta hålla mig på banan vad gäller konsumtionen (vet vad jag är intresserad av att konsumera och försöker sprida ut köpen under året så jag köper lite varje månad) och att kötta in så mycket jag bara kan i portföljen.
Citera
2023-01-08, 19:32
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Tack! Härligt för er del också att ni är i samma tankar. Jag har inte något mer konkret mål mer än att jag vet att jag vill äga mer av min egen tid i framtiden. Har ni någon mer konkret plan?

Vad gäller månadskostnader citerar jag en del av min egen post här nedan. Mina fasta utgifter är på ca 9-10k/mån (ökat en del i och med högre räntekostnader), och kommer framöver försöka hålla något snitt runt totalt kanske 14k/mån, även om jag redan nu vet att vissa månader kommer ha betydligt högre utgifter. Men det har jag redan räknat med sedan innan så kommer inte påverka hur mycket jag kan stoppa in på börsen de enskilda månaderna. Tror att det kommer gå bra eftersom jag valde att sälja bilen. Kändes värt att ha den när allt annat var billigt, men nu när annat har ökat så mycket och jag klarar mig utan den så valde jag helt enkelt att göra mig av med den eftersom det som du säger är dyrt att äga. Bara min parkering kostade mig nästan 1/3 av vad avgiften är till föreningen (innan höjning nu vid årsskiftet) - ser man det från det perspektivet är det mycket pengar i förhållande till hur litet mitt behov av bil egentligen var. Men det där beror ju helt och hållet på ens egna situation, för min del kändes det som rätt val
Jo men samma här typ, att inte vara tvungen att ta ett jobb man inte trivs med, utan att kunna välja vad man vill göra. Jag tror inte jag kommer sluta "jobba" helt, jag gillar att ha saker på gång, men kanske inte ett heltidsjobb liksom.

Najs, egentligen tänkte jag mer på vad du har för olika poster i utgifter och ungefär vad de ligger på, du behöver inte alls dela med dig om det känns för personligt, men jag tycker bara det är kul att jämföra med folk som var ugnefär samma tänk gällande pengar! 🙂
Citera
2023-01-10, 21:33
Medlem
Citat:
Jo men samma här typ, att inte vara tvungen att ta ett jobb man inte trivs med, utan att kunna välja vad man vill göra. Jag tror inte jag kommer sluta "jobba" helt, jag gillar att ha saker på gång, men kanske inte ett heltidsjobb liksom.

Najs, egentligen tänkte jag mer på vad du har för olika poster i utgifter och ungefär vad de ligger på, du behöver inte alls dela med dig om det känns för personligt, men jag tycker bara det är kul att jämföra med folk som var ugnefär samma tänk gällande pengar! 🙂

Absolut sammanfattar här nere. Ränta på bolånet har ökat betydligt men jag hoppas den börjat stabilisera sig nu iaf. Efter ränteavdrag tycker jag dock inte att det är helt åt helvete, även om det såklart var roligare när räntan var betydligt lägre.

• Avgift bostadsrätt ca 3.3k/mån
  • Ränta bolån, just nu ca 5-5.5k/mån (före ränteavdrag)
  • Hemförsäkring ca 60 kr/mån
  • Personförsäkring ca 70 kr/mån
  • El snitt på ca 250 kr/mån (bra avtal i föreningen)
  • Fack + a-kassa 385 kr/mån
  • Folktandvården ca 60 kr/mån
  • CSN, strax över 1k/mån (dock är det ju en amortering men tar med ändå)

Utöver det så kör jag ett kreditkort där all konsumtion för månaden hamnar (d.v.s. allt som inte är räkningar), i bakhuvudet tänker jag att jag vill hamna på max runt 3.5-4k/mån där, även om det flera månader blivit betydligt mer än så och andra mindre. Men där någonstans tänker jag mig är en långsiktig nivå jag tror jag skulle kunna klara av. Hur ser det ut själv?
Citera
2023-01-11, 11:00
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Absolut sammanfattar här nere. Ränta på bolånet har ökat betydligt men jag hoppas den börjat stabilisera sig nu iaf. Efter ränteavdrag tycker jag dock inte att det är helt åt helvete, även om det såklart var roligare när räntan var betydligt lägre.

• Avgift bostadsrätt ca 3.3k/mån
  • Ränta bolån, just nu ca 5-5.5k/mån (före ränteavdrag)
  • Hemförsäkring ca 60 kr/mån
  • Personförsäkring ca 70 kr/mån
  • El snitt på ca 250 kr/mån (bra avtal i föreningen)
  • Fack + a-kassa 385 kr/mån
  • Folktandvården ca 60 kr/mån
  • CSN, strax över 1k/mån (dock är det ju en amortering men tar med ändå)

Utöver det så kör jag ett kreditkort där all konsumtion för månaden hamnar (d.v.s. allt som inte är räkningar), i bakhuvudet tänker jag att jag vill hamna på max runt 3.5-4k/mån där, även om det flera månader blivit betydligt mer än så och andra mindre. Men där någonstans tänker jag mig är en långsiktig nivå jag tror jag skulle kunna klara av. Hur ser det ut själv?
Trist det där med ränta... 😪

Billig hemförsäkring! Vi hade som billigast runt 100 kr när vi bodde i sverige. El avtalet låter ju också skitbra, vi hade bara nätavgiften för samma pris typ..

Så här ser det ut för oss, priser i €/månad:

• El, vatten, förvaltning av huset: cirka 100
  • Avbetalning till förvaltaren för gjorda renoveringar: 20, typ 2 år framåt
  • Gymkort: 20 x 2
  • Busskort: 34 x 2
  • Bredband: 15
  • Telefon: 9 + 20
  • Spotify: 6
  • Mat: cirka 500
  • Car sharing: cirka 40

Det blir lite skevt att jämföra eftersom vi bor i äganderätt utan lån. Som du kanske märker så har vi satsat mer på att få ner kostnaderna än på att investera supermycket på börsen. Jag har dock säkert glömt nåt..
Hemförsäkring ska vi skaffa, det har bara inte blivit av än, hoppas jag kan hitta lika bra som din 😁
Vi har inte bil, så några gånger i veckan tar vi en sån där hyr bil om man ska hem sent tex 👍
Citera
2023-01-11, 20:56
Medlem
Citat:
Trist det där med ränta... 😪

Billig hemförsäkring! Vi hade som billigast runt 100 kr när vi bodde i sverige. El avtalet låter ju också skitbra, vi hade bara nätavgiften för samma pris typ..

Så här ser det ut för oss, priser i €/månad:

• El, vatten, förvaltning av huset: cirka 100
  • Avbetalning till förvaltaren för gjorda renoveringar: 20, typ 2 år framåt
  • Gymkort: 20 x 2
  • Busskort: 34 x 2
  • Bredband: 15
  • Telefon: 9 + 20
  • Spotify: 6
  • Mat: cirka 500
  • Car sharing: cirka 40

Det blir lite skevt att jämföra eftersom vi bor i äganderätt utan lån. Som du kanske märker så har vi satsat mer på att få ner kostnaderna än på att investera supermycket på börsen. Jag har dock säkert glömt nåt..
Hemförsäkring ska vi skaffa, det har bara inte blivit av än, hoppas jag kan hitta lika bra som din 😁
Vi har inte bil, så några gånger i veckan tar vi en sån där hyr bil om man ska hem sent tex 👍

Hemförsäkringen är ett erbjudande via facket, håller med om att det är billigt! Bor dock relativt litet också vilket gör att den hamnar såpass lågt. Ska jag vara ärlig har jag funderat på om det inte är så att föreningen betalar nätavgiften (d.v.s. jag via avgiften) eftersom elkostnaden är väldigt låg. Har inte kommit fram till hur det är egentligen, men tänker heller inte börja ifrågasätta den kostnaden

Era fasta kostnader är ju helt grymma dock! Så borde ju finnas stort utrymme för er att få in mer på börsen på lite sikt. Får man fråga var ni bor och anledningen till det? Behöver inte vara vilket land utan snarare om det är södra/östra europa etc.

Se till att fixa en hemförsäkring nu direkt! Du kommer tacka dig själv om det nu skulle hända något. Det går snabbt
Citera
2023-01-12, 08:05
Medlem
g-in-a-gis avatar
Citat:
Hemförsäkringen är ett erbjudande via facket, håller med om att det är billigt! Bor dock relativt litet också vilket gör att den hamnar såpass lågt. Ska jag vara ärlig har jag funderat på om det inte är så att föreningen betalar nätavgiften (d.v.s. jag via avgiften) eftersom elkostnaden är väldigt låg. Har inte kommit fram till hur det är egentligen, men tänker heller inte börja ifrågasätta den kostnaden

Era fasta kostnader är ju helt grymma dock! Så borde ju finnas stort utrymme för er att få in mer på börsen på lite sikt. Får man fråga var ni bor och anledningen till det? Behöver inte vara vilket land utan snarare om det är södra/östra europa etc.

Se till att fixa en hemförsäkring nu direkt! Du kommer tacka dig själv om det nu skulle hända något. Det går snabbt
Ja jag tror det brukar vara så, att föreningen har ett gemensamnt avtal och tar ut nätavgiften på brf-avgiften, antagligen blir det billigare oavsett!

Vi bor i centraleuropa, och anledningen är väl att utvecklingen i Sverige går åt fel på så många områden tyvärr.
Här nere är dagarna längre och klimatet mildare under vintern och sommaren längre vilket är trevligt också! 🙂
Ja det är lite så vi tänkte att med små kostnader så kan man investera desto mer, samtidigt som beloppet mab behöver för FIRE sänks. 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in