2023-01-12, 08:56
Medlem
Cameltotems avatar
Kul! Investerar så mycket som jag kan princip, kört snitt 15k i månaden under 2022 men de har varit tufft med småbarn och föräldraledighet. Satsar på 20-25k i år.

Är inte intresserad av att gå i pension tidigt då jag älskar mitt yrke utan är mer ute efter fördelarna av compound growth.

Leva ett lite Svensson lyxliv. Äta på restaurang när man vill utan kolla på notan, dra ett par alpenresor per år med familjen.

Jag tror att många inte förstår compound growth men de som gör blir oftast helt maniska då man förstår vad de kan leda till. Är alltid lika glad över att sätta av en stor summa varje månad då jag känner jag har det jag vill ha idagsläget.
Citera
2023-01-12, 21:31
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kul! Investerar så mycket som jag kan princip, kört snitt 15k i månaden under 2022 men de har varit tufft med småbarn och föräldraledighet. Satsar på 20-25k i år.

Är inte intresserad av att gå i pension tidigt då jag älskar mitt yrke utan är mer ute efter fördelarna av compound growth.

Leva ett lite Svensson lyxliv. Äta på restaurang när man vill utan kolla på notan, dra ett par alpenresor per år med familjen.

Jag tror att många inte förstår compound growth men de som gör blir oftast helt maniska då man förstår vad de kan leda till. Är alltid lika glad över att sätta av en stor summa varje månad då jag känner jag har det jag vill ha idagsläget.

Vad heter compound growth på svenska? Är det inte bara ett långsiktigt sparande med återinvesterade utdelningar du menar? Vetefan om man blir manisk av det men efter en 20-30 år så brukar det ha gett bra resultat.
Citera
2023-01-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Detta inlägg är baserat på siffror för december förra året, och därmed är det också dags för en årssammanställning. Skönt att vara i mål med andra året av dessa uppdateringar. Vill även detta år passa på att tacka för alla tips och synpunkter som kommit i tråden under året, flera val jag gjort har påverkats av att jag fått nya tankar eller idéer efter tips här i tråden. Tråden ser också till att jag håller mig på banan.

Kör även i år lite sammanfattande siffror för helåret 2022 (inom parentes år 2021 för jämförelsens skull). Mitt genomsnittliga sparande har varit ca 24.6k/mån (21.5k/mån) och genomsnittlig sparkvot ca 50 % (59 %). Bästa månaden var sparkvoten på 77 % (73 %) och sämsta månaden på -78 % (30 %). Notera att med sparande här avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - det är alltså det belopp som finns att använda för amortering/fonder/annat sparande och inte det belopp jag varje månad har stoppat in i mina fonder. Jag har under 2022 haft genomsnittliga utgifter på ca 17.4k/mån (14.4k/mån).

Har varit betydligt mer fluktuerande inkomster år 2022 jämfört med året innan. Har periodvis haft väldigt höga inkomster som dragit upp snittet, men även haft månader med väldigt låg inkomst (har exempelvis en månad med -78% i sparkvot, vilket drar ner genomsnittet en hel del). Portföljen har gått ca -16.3 % (32 %) i år. Min portfölj har senaste tiden gått nedåt, men har kunnat upprätthålla relativt stora fondköp vilket gör att den är på en bra nivå ändå. Någon i tråden nämnde det som att pengarna jag kan stoppa in från lönen har nu relativt börsen blivit mer värda, tyckte det var ett bra sätt att se på det och jag är än mer motiverad idag att spara ännu hårdare.

Jag hade en period under 2022 då det drog iväg en hel del med utgifter (varför utgiftssnittet ökat en del). Det är såklart en högre prisnivå idag, men har också köpt en hel del saker som visserligen kommer att komma till användning men kanske inte direkt är livsnödvändigt. Jag “kom dock på mig själv” med detta under sensommaren och ställde helt om till att återigen komma in i spartänket. Jag har under året sålt min bil och även under hösten haft vissa månader med utgifter på ca 12-14k/mån, alltså i nivå med genomsnittliga utgifterna för 2021. 2023 satsar jag på att kunna fortsätta hålla mig på banan vad gäller konsumtionen (vet vad jag är intresserad av att konsumera och försöker sprida ut köpen under året så jag köper lite varje månad) och att kötta in så mycket jag bara kan i portföljen.

Nytt för i år är att jag har lagt till ett mått under FIRE-status som jag kallar passiv inkomst, där presenterar jag det nuvarande belopp som min portfölj skulle ge mig, förutsatt en withdrawal rate på 4 %. Jag planerar inte förrän om lång tid att leva på/delvis leva på portföljen, men tycker det kan vara extra intressant att följa vad det innebär i siffror och inte bara utifrån de mål jag satt upp.

Ett annat tips jag bara vill slänga med är att jag under året har startat ett barnspar i KF (i mitt namn, förstått det som att det går att lägga till eventuella barn som förmånstagare i framtiden om det skulle bli aktuellt). Jag har en mindre post där som inte presenteras någonstans här, och lägger in någon hundring i månaden. Har inget barn, men vill troligtvis ha det i framtiden. Efter att ha sett vad tiden gör med mitt egna sparande blev jag motiverad att starta ett liknande barnsparande. Om jag inte själv får barn kommer det säkerligen finnas någon närståendes barn jag vill kunna bidra till i framtiden och i “värsta” fall kan jag ju ta de pengarna till mig själv, ingen skada skedd oavsett hur det blir alltså. Tror verkligen detta är en bra idé och tipsar andra med möjlighet att göra detsamma.

Ekonomisummering 2023-01-07:
Denna månad sparar jag själv ca 23.3k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.

Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 763 146 kr (760 184 kr / 2 962 kr) (+ 12 126 kr)
Likvida medel: 16 400 kr (- 1 600 kr)
Boende: 367 110 kr
Studielån: -357 874 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 788 782 kr (+ 14 390 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-01-07:
Delmål 1M: 76.3 % (+ 1.2)
Mål 3M: 25.4 % (+ 0.4)
Passiv inkomst**: 2 544 kr/mån (nytt mått i presentationen)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 26 300 kr/mån (+ 1 400 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Enligt ursprungsplanen skulle portföljen vara på högre nivåer idag, men jag känner mig inte alls negativ över det utan tror verkligen att jag kommer bli nöjd på sikt bara jag fortsätter hålla mig på banan. Känns som 2023 kommer bli ett bra år - let’s go!

* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.

det är kul att följa dina uppdateringar, kör på! dock tycker jag att du ska ta bort bostad och studielån från beräkningarna, visst de existerar men de är liksom inte så relevanta för din portföljs utveckling.
Citera
2023-01-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vad heter compound growth på svenska? Är det inte bara ett långsiktigt sparande med återinvesterade utdelningar du menar? Vetefan om man blir manisk av det men efter en 20-30 år så brukar det ha gett bra resultat.

Ränta-på-ränta eller exponentiell tillväxt.
Citera
2023-01-14, 16:43
Medlem
Kul tråd, fortsätt med uppdateringar. Även om det inte blir någon som skriver på ett tag så är det nog rätt så många som läser.
Citera
2023-01-15, 02:00
Medlem
Citat:
Detta inlägg är baserat på siffror för december förra året, och därmed är det också dags för en årssammanställning. Skönt att vara i mål med andra året av dessa uppdateringar. Vill även detta år passa på att tacka för alla tips och synpunkter som kommit i tråden under året, flera val jag gjort har påverkats av att jag fått nya tankar eller idéer efter tips här i tråden. Tråden ser också till att jag håller mig på banan.

Läste att du mäter bostaden på inköpsvärde och även din motivering för det.

Något jag brukar göra när jag kör min årssammanställning är att gå till Booli eller Hemnet och kolla snittpriset på alla sålda lägenheter i samma område som min och inom 2.5 kvadratmeter +/-. Detta inom ramen från senaste årssammanställningen (1 år) tills idag för att försöka se ungefär värdeökning.

Håller metodologin likadan varje år för att vara så objektiv som möjligt. Lägenheter i min byggnad brukar oftast gå för lite mer så på så sätt känns även mätningen "konservativ". Kan vara en kul grej att testa för att få en ännu mer realistisk bild för dina totala tillgångar - även om det såklart blir skönt att få en fin boost den dagen du väljer att byta boende med sättet som du mäter just nu.
Citera
2023-01-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g-in-a-gi
Ja jag tror det brukar vara så, att föreningen har ett gemensamnt avtal och tar ut nätavgiften på brf-avgiften, antagligen blir det billigare oavsett!

Vi bor i centraleuropa, och anledningen är väl att utvecklingen i Sverige går åt fel på så många områden tyvärr.
Här nere är dagarna längre och klimatet mildare under vintern och sommaren längre vilket är trevligt också! 🙂
Ja det är lite så vi tänkte att med små kostnader så kan man investera desto mer, samtidigt som beloppet mab behöver för FIRE sänks. 🤗

Låter rimligt, annars är det alldeles för lågt. Men ja, det blir antagligen billigare så oavsett.

Låter härligt! Jag bor i en relativt dyr stad, men har i bakhuvudet att jag troligtvis kan snabba på processen om jag väljer att flytta till en billigare stad, och därmed ha lägre fasta kostnader etc. Är inte i närheten av att göra slag i den saken än på ett par år, men är just som du säger att beloppet för FIRE sänks ju då också.

Med lägre fasta kostnader skulle det också möjliggöra för mig att resa mer, är osäker om jag är beredd att flytta så som ni har gjort, men skulle gärna spendera mer tid i andra länder. Time will tell!

Förresten, har du skaffat hemförsäkring ännu?

Citat:

Det är ju grymt med tanke på dina förutsättningar! Beloppet jag presenterar är alltså totala summan jag sparar, som sedan går till amortering av bolån/CSN samt fonder (och ev. andra sparkonton). Så jag ligger inte många tusenlappar över dig vad gäller summan som investeras.

Du är inte alls intresserad av att gå ner i tid heller? Haha, jag förstår verkligen vad du menar och håller med i att jag ser mig själv som nästan lite för manisk nu under den här fasen jag är i. Ett bra exempel är väl nu sedan årsskiftet då min portfölj är upp nästan 50k, men jag tänker hela tiden fortfarande på att hålla nere kostnaderna. På något sätt ser jag mentalt inte de pengar som är investerat som mina eftersom de är till för mitt framtida jag, om det låter vettigt

Portföljen ska upp lite till sen ska jag aktivt börja tvinga mig själv att göra av med mer pengar på mig själv eftersom jag har försakat det under en lång tid nu. Men snart uppe i nivåer där det känns som jag kan unna mig en extra tusenlapp eller två i konsumtion i månaden utan att portföljen drabbas för hårt av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Absolut, men jag och säkert flera med mig ligger på nivåer där man aktivt väljer att spara betydligt mer än vad man helst skulle vilja. Jag försakar en hel del saker för att kunna spara på denna nivå och planerar att spendera lite mer på mig själv när portföljen är upp lite till då den kan jobba vidare betydligt bättre på egen hand än vad den kunde i början av min resa. Jag upplever just nu i alla fall lite maniska tendenser från mitt eget håll, kanske inte fullfjädrad mani än dock
Citera
2023-01-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
det är kul att följa dina uppdateringar, kör på! dock tycker jag att du ska ta bort bostad och studielån från beräkningarna, visst de existerar men de är liksom inte så relevanta för din portföljs utveckling.
Tack, kul att du följer! Håller med i det du säger, men eftersom det jag presenterar under FIRE-status bara är beräknat på värdet av portföljen tänker jag att den informationen tydligt framkommer där och att det ger en mer översiktlig bild att också ha med de andra delarna - även om det som du säger är portföljen som är den drivande delen.

Citat:
Ursprungligen postat av bossman07
Kul tråd, fortsätt med uppdateringar. Även om det inte blir någon som skriver på ett tag så är det nog rätt så många som läser.
Tack för peppen! Will do

Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Läste att du mäter bostaden på inköpsvärde och även din motivering för det.

Något jag brukar göra när jag kör min årssammanställning är att gå till Booli eller Hemnet och kolla snittpriset på alla sålda lägenheter i samma område som min och inom 2.5 kvadratmeter +/-. Detta inom ramen från senaste årssammanställningen (1 år) tills idag för att försöka se ungefär värdeökning.

Håller metodologin likadan varje år för att vara så objektiv som möjligt. Lägenheter i min byggnad brukar oftast gå för lite mer så på så sätt känns även mätningen "konservativ". Kan vara en kul grej att testa för att få en ännu mer realistisk bild för dina totala tillgångar - även om det såklart blir skönt att få en fin boost den dagen du väljer att byta boende med sättet som du mäter just nu.

Ja det var en bra idé, spontant tänker jag dock att det kräver att jag gör samma sak varje månad för att kunna upprätthålla att ta med det i månadsuppdateringarna. Eller hmm, tänker du att jag en gång om året gör en omvärdering av bostaden och därefter under året endast ändrar beloppet under boende baserat på mina amorteringar, för att nästa år göra en ny värdering på sättet du beskriver o.s.v.? Det skulle i och för sig kunna funka rätt bra tror jag. Var det så du tänkte?
Citera
2023-01-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ja det var en bra idé, spontant tänker jag dock att det kräver att jag gör samma sak varje månad för att kunna upprätthålla att ta med det i månadsuppdateringarna. Eller hmm, tänker du att jag en gång om året gör en omvärdering av bostaden och därefter under året endast ändrar beloppet under boende baserat på mina amorteringar, för att nästa år göra en ny värdering på sättet du beskriver o.s.v.? Det skulle i och för sig kunna funka rätt bra tror jag. Var det så du tänkte?

Jag håller med om att det vore för jobbigt att göra per månad. Jag mäter bara min net worth en gång per år, men det sättet som du beskriver är en bra ide.

När det gäller amorteringar så påverkar det ju inte bostadsvärdet utan snarare lånet.

Exempel:
Bostadsvärde: 1,400,000
Lån: -700,000

Amortering på 5,000 per månad så kan du räkna bort 5,000 varje månad från lånet, sen uppdaterar du bostadsvärdet en gång per år.

Fördelen med detta är att du kan följa vilken typ av avkastning du får av att ha parkerat pengar i bostaden som du annars hade kunnat haft i aktier om du inte ägt din bostad. Ger en bättre överblick av avkastningen på dina diversifierade investeringar helt enkelt.
Citera
2023-01-18, 07:48
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:

Det är ju grymt med tanke på dina förutsättningar! Beloppet jag presenterar är alltså totala summan jag sparar, som sedan går till amortering av bolån/CSN samt fonder (och ev. andra sparkonton). Så jag ligger inte många tusenlappar över dig vad gäller summan som investeras.

Du är inte alls intresserad av att gå ner i tid heller? Haha, jag förstår verkligen vad du menar och håller med i att jag ser mig själv som nästan lite för manisk nu under den här fasen jag är i. Ett bra exempel är väl nu sedan årsskiftet då min portfölj är upp nästan 50k, men jag tänker hela tiden fortfarande på att hålla nere kostnaderna. På något sätt ser jag mentalt inte de pengar som är investerat som mina eftersom de är till för mitt framtida jag, om det låter vettigt

Portföljen ska upp lite till sen ska jag aktivt börja tvinga mig själv att göra av med mer pengar på mig själv eftersom jag har försakat det under en lång tid nu. Men snart uppe i nivåer där det känns som jag kan unna mig en extra tusenlapp eller två i konsumtion i månaden utan att portföljen drabbas för hårt av det.

Ja vi ligger ju över snittet, rikatillsammans har rätt bra statistik.
https://rikatillsammans.se/forum/t/sa-rika-ar-svenskarna-jamfor-dig-sjalv/17591

Just nu är jag tidigt i karriären och har ett par mål jag vill åt, men visst börjar man bli runt 45-50 så kanske man funderar annorlunda.

Jaa de du pratar om, de är ju en balansgång. Tanken mellan att man känner sig dum som konsumerar saker istället för investerar men sen måste man ju fan få leva lite i nuet med. Sen å andra sidan har jag personligen allt jag vill ha nästan, jag är nöjd och mer konsumtion kommer inte göra mig lycklig även om jag såklart vill ha saker precis som vem som helst.
Citera
2023-01-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Jag håller med om att det vore för jobbigt att göra per månad. Jag mäter bara min net worth en gång per år, men det sättet som du beskriver är en bra ide.

När det gäller amorteringar så påverkar det ju inte bostadsvärdet utan snarare lånet.

Exempel:
Bostadsvärde: 1,400,000
Lån: -700,000

Amortering på 5,000 per månad så kan du räkna bort 5,000 varje månad från lånet, sen uppdaterar du bostadsvärdet en gång per år.

Fördelen med detta är att du kan följa vilken typ av avkastning du får av att ha parkerat pengar i bostaden som du annars hade kunnat haft i aktier om du inte ägt din bostad. Ger en bättre överblick av avkastningen på dina diversifierade investeringar helt enkelt.

Har tänkt lite mer på detta och kommit fram till att det borde väl överskatta värdet? Eftersom det inte tar hänsyn till vinstskatt på värdeökningen. Lutar åt att jag isåfall fortsätter presentera som jag gör idag, men lägger till att jag årligen uppdaterar estimerad värdeökning eller liknande, ska klura lite mer på hur det blir bäst.

Citat:
Ja vi ligger ju över snittet, rikatillsammans har rätt bra statistik.
https://rikatillsammans.se/forum/t/sa-rika-ar-svenskarna-jamfor-dig-sjalv/17591

Just nu är jag tidigt i karriären och har ett par mål jag vill åt, men visst börjar man bli runt 45-50 så kanske man funderar annorlunda.

Jaa de du pratar om, de är ju en balansgång. Tanken mellan att man känner sig dum som konsumerar saker istället för investerar men sen måste man ju fan få leva lite i nuet med. Sen å andra sidan har jag personligen allt jag vill ha nästan, jag är nöjd och mer konsumtion kommer inte göra mig lycklig även om jag såklart vill ha saker precis som vem som helst.

Tack för länken, var intressant läsning! Jag är också tidigt i karriären, men vill nog börja minska på lönearbete om en inte alltför avlägsen framtid, kanske snarare runt 35-40 utifrån vad jag tänker idag.

Jag tänker nog främst att jag vill kunna unna mig konsumtion av typ mat, upplevelser och liknande. Känner inget större behov av att köpa en massa saker bara för att, men jag äter ju extremt sällan ute t.ex. Där skulle jag gärna spendera lite mer framöver
Citera
2023-01-25, 01:50
Medlem
Citat:
Har tänkt lite mer på detta och kommit fram till att det borde väl överskatta värdet? Eftersom det inte tar hänsyn till vinstskatt på värdeökningen. Lutar åt att jag isåfall fortsätter presentera som jag gör idag, men lägger till att jag årligen uppdaterar estimerad värdeökning eller liknande, ska klura lite mer på hur det blir bäst.

Ja det stämmer, men ganska lätt att räka bort vinstskatten manuellt om man vill vara mer exakt (även mäklararvode brukar ju tillkomma vid försäljning - men ser dessa som "operativa kostnader").

Jag såg för några dagar sedan att Booli har en automatisk estimering på bostadsvärdet på deras hemsida.

https://www.booli.se/vardera
(Du måste ge dem din mailadress i slutet).

Jag testade den och deras estimerade värde på min bostad hamnade väldigt nära det jag själv kommit fram till i mina uträkningar. Går även att se värdeutveckling på 3, 6 och 12 månader.
Senast redigerad av Although1 2023-01-25 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in