Detta inlägg är baserat på siffror för december förra året, och därmed är det också dags för en årssammanställning. Skönt att vara i mål med andra året av dessa uppdateringar. Vill även detta år passa på att tacka för alla tips och synpunkter som kommit i tråden under året, flera val jag gjort har påverkats av att jag fått nya tankar eller idéer efter tips här i tråden. Tråden ser också till att jag håller mig på banan.
Kör även i år lite sammanfattande siffror för helåret 2022 (inom parentes år 2021 för jämförelsens skull). Mitt genomsnittliga sparande har varit ca 24.6k/mån (21.5k/mån) och genomsnittlig sparkvot ca 50 % (59 %). Bästa månaden var sparkvoten på 77 % (73 %) och sämsta månaden på -78 % (30 %). Notera att med sparande här avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - det är alltså det belopp som finns att använda för amortering/fonder/annat sparande och inte det belopp jag varje månad har stoppat in i mina fonder. Jag har under 2022 haft genomsnittliga utgifter på ca 17.4k/mån (14.4k/mån).
Har varit betydligt mer fluktuerande inkomster år 2022 jämfört med året innan. Har periodvis haft väldigt höga inkomster som dragit upp snittet, men även haft månader med väldigt låg inkomst (har exempelvis en månad med -78% i sparkvot, vilket drar ner genomsnittet en hel del). Portföljen har gått ca -16.3 % (32 %) i år. Min portfölj har senaste tiden gått nedåt, men har kunnat upprätthålla relativt stora fondköp vilket gör att den är på en bra nivå ändå. Någon i tråden nämnde det som att pengarna jag kan stoppa in från lönen har nu relativt börsen blivit mer värda, tyckte det var ett bra sätt att se på det och jag är än mer motiverad idag att spara ännu hårdare.
Jag hade en period under 2022 då det drog iväg en hel del med utgifter (varför utgiftssnittet ökat en del). Det är såklart en högre prisnivå idag, men har också köpt en hel del saker som visserligen kommer att komma till användning men kanske inte direkt är livsnödvändigt. Jag “kom dock på mig själv” med detta under sensommaren och ställde helt om till att återigen komma in i spartänket. Jag har under året sålt min bil och även under hösten haft vissa månader med utgifter på ca 12-14k/mån, alltså i nivå med genomsnittliga utgifterna för 2021. 2023 satsar jag på att kunna fortsätta hålla mig på banan vad gäller konsumtionen (vet vad jag är intresserad av att konsumera och försöker sprida ut köpen under året så jag köper lite varje månad) och att kötta in så mycket jag bara kan i portföljen.
Nytt för i år är att jag har lagt till ett mått under FIRE-status som jag kallar passiv inkomst, där presenterar jag det nuvarande belopp som min portfölj skulle ge mig, förutsatt en withdrawal rate på 4 %. Jag planerar inte förrän om lång tid att leva på/delvis leva på portföljen, men tycker det kan vara extra intressant att följa vad det innebär i siffror och inte bara utifrån de mål jag satt upp.
Ett annat tips jag bara vill slänga med är att jag under året har startat ett barnspar i KF (i mitt namn, förstått det som att det går att lägga till eventuella barn som förmånstagare i framtiden om det skulle bli aktuellt). Jag har en mindre post där som inte presenteras någonstans här, och lägger in någon hundring i månaden. Har inget barn, men vill troligtvis ha det i framtiden. Efter att ha sett vad tiden gör med mitt egna sparande blev jag motiverad att starta ett liknande barnsparande. Om jag inte själv får barn kommer det säkerligen finnas någon närståendes barn jag vill kunna bidra till i framtiden och i “värsta” fall kan jag ju ta de pengarna till mig själv, ingen skada skedd oavsett hur det blir alltså. Tror verkligen detta är en bra idé och tipsar andra med möjlighet att göra detsamma.
Ekonomisummering 2023-01-07:
Denna månad sparar jag själv ca 23.3k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering.
Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 763 146 kr (760 184 kr / 2 962 kr) (+ 12 126 kr)
Likvida medel: 16 400 kr (- 1 600 kr)
Boende: 367 110 kr
Studielån: -357 874 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 788 782 kr (+ 14 390 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-01-07:
Delmål 1M: 76.3 % (+ 1.2)
Mål 3M: 25.4 % (+ 0.4)
Passiv inkomst**: 2 544 kr/mån (nytt mått i presentationen)
För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 26 300 kr/mån (+ 1 400 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Enligt ursprungsplanen skulle portföljen vara på högre nivåer idag, men jag känner mig inte alls negativ över det utan tror verkligen att jag kommer bli nöjd på sikt bara jag fortsätter hålla mig på banan. Känns som 2023 kommer bli ett bra år - let’s go!
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.