Lite bättre siffror denna månad än vid förra uppdateringen. Valde att öka likvida medel rätt mycket, dels för att det var nere på botten och dels för att jag har ett par planerade utgifter framöver. Denna uppdatering är även det tillfälle som beloppet under boende passerar och är större än studielånet. Även om det självklart är hela bilden som räknas så känns det extra kul
Märkte att jag ökade min konsumtion ganska mycket tidigare under året, men hittade tillbaka till motivationen att fokusera på sparandet. Konsumerar väldigt lite för tillfället och funderar ett extra varv innan jag köper något. Så det är väl det positiva med det försämrade ekonomiska läget som är just nu. Har även lite tankar kring fördelning bolån/värdepapperslån som jag tänkte ta upp när jag har tid framöver, då värdepapperslånet har en betydligt förmånligare ränta än bolånet som det ser ut nu, men det blir till ett annat inlägg.
Ekonomisummering 2022-10-30:
Denna månad sparar jag själv ca 26k. Fått in ett par tusenlappar mer än vanligt, därav extra hög summa denna månad.
Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad. Nuvarande belåningsgrad är utöver siffrorna som presenteras nedan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
Nuvarande belåningsgrad (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 9 % ( -1)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 696 179 kr (696 020 kr / 159 kr) (+ 20 124 kr)
Likvida medel: 11 000 kr (+ 9 500 kr)
Boende: 361 230 kr
Studielån: - 359 888
Totalt (tillgångar – skulder): 708 521 kr (+ 33 654 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2022-10-30:
Delmål 1M: 69.6 % (+ 2.0)
Mål 3M: 23.2 % (+ 0.7)
För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 27 600 kr/mån (+ 600 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Bara att fortsätta kämpa på!