2022-09-27, 21:43
Medlem
Jag själv tror det är i dessa tider ma sållar agnarna från vetet på börsen.
Senaste åren har alla velat investera då allt gått upp nu är det annorlunda mycket röda siffror och mycket negativ framtidssyn bland många det är då det är som viktigast att fortsätta månad efter månad lägga in en slant på det man tror på.
Citera
2022-09-28, 01:23
Medlem
nä, bättre att ligga i cash nu och köpa in sig om 12-24 månader. raset har bara börjat.
Citera
2022-09-28, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
nä, bättre att ligga i cash nu och köpa in sig om 12-24 månader. raset har bara börjat.

Svårt att tajma vändningen, ligger du ändå lång, är det bättre att köpa dippen kontinuerligt. Efter såväl finanskrisen (2008), "Greklandskrisen" (2011), dippen hösten 2018 och Covid-dippen (2020), komm vändningen snabbt och plötsligt.

Visst, du kan ha rätt om dina spekulerade tidsramar, men det är mycket spåkula över det hela. Många "traders" gör i det långa loppet inte mycket bättre än månadsspararen, då de helt enkelt missar för mycket av uppgångarna också.
Citera
2022-09-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Många "traders" gör i det långa loppet inte mycket bättre än månadsspararen, då de helt enkelt missar för mycket av uppgångarna också.
De flesta gör rent av sämre. Av den enkla anledningen att börsen är +EV. Dvs utan unik information ska man vara exponerad för börsen 100% av tiden, och lycka till att ha unik information om aggregerad börs.
Citera
2022-10-30, 17:26
Medlem
Lite bättre siffror denna månad än vid förra uppdateringen. Valde att öka likvida medel rätt mycket, dels för att det var nere på botten och dels för att jag har ett par planerade utgifter framöver. Denna uppdatering är även det tillfälle som beloppet under boende passerar och är större än studielånet. Även om det självklart är hela bilden som räknas så känns det extra kul

Märkte att jag ökade min konsumtion ganska mycket tidigare under året, men hittade tillbaka till motivationen att fokusera på sparandet. Konsumerar väldigt lite för tillfället och funderar ett extra varv innan jag köper något. Så det är väl det positiva med det försämrade ekonomiska läget som är just nu. Har även lite tankar kring fördelning bolån/värdepapperslån som jag tänkte ta upp när jag har tid framöver, då värdepapperslånet har en betydligt förmånligare ränta än bolånet som det ser ut nu, men det blir till ett annat inlägg.

Ekonomisummering 2022-10-30:
Denna månad sparar jag själv ca 26k. Fått in ett par tusenlappar mer än vanligt, därav extra hög summa denna månad.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad. Nuvarande belåningsgrad är utöver siffrorna som presenteras nedan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.

Nuvarande belåningsgrad (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 9 % ( -1)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 696 179 kr (696 020 kr / 159 kr) (+ 20 124 kr)
Likvida medel: 11 000 kr (+ 9 500 kr)
Boende: 361 230 kr
Studielån: - 359 888
Totalt (tillgångar – skulder): 708 521 kr (+ 33 654 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2022-10-30:
Delmål 1M: 69.6 % (+ 2.0)
Mål 3M: 23.2 % (+ 0.7)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 27 600 kr/mån (+ 600 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Bara att fortsätta kämpa på!
Citera
2022-11-27, 21:21
Medlem
Ekonomisummering 2022-11-27:
Denna månad sparar jag själv ca 32.8k. Utöver pengar in från lönen har jag valt att sälja min bil vilket ökar denna post en del. Eftersom jag sålt bilen minskar också mina kommande fasta utgifter. Kändes inte längre försvarbart att äga en bil baserat på hur min situation ser ut. Klarar mig bra utan så blev att jag gjorde såhär i och med ökade kostnader överlag och även andra privata aspekter.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad. Nuvarande belåningsgrad är utöver siffrorna som presenteras nedan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre belopp men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.

Nuvarande belåningsgrad (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 9 % (+- 0)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 751 020 kr (748 061 kr / 2 959 kr) (+ 54 841 kr)
Likvida medel: 18 000 kr (+ 7 000 kr)
Boende: 364 170 kr
Studielån: - 358 798 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 774 392 kr (+ 65 871 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2022-11-27:
Delmål 1M: 75.1 % (+ 5.5)
Mål 3M: 25.0 % (+ 1.8)

För att nå delmålet på 1Mkr i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 24 900 kr/mån (- 2 700 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Riktigt bra tryck uppåt med avkastning denna månad, denna månad var även den dag med enskilt störst värdeökning jag varit med om hittills tror jag. Har för mig det var någon dag där börsen var upp runt 4-5 % en enskild dag. Då slår det rätt mycket nu när min portfölj börjat komma upp en hel del
Senast redigerad av FIREd 2022-11-27 kl. 21:23.
Citera
2022-11-27, 21:43
Medlem
Dum fråga här, känner mig väldigt osmart.
Vad betyder boende ?
Min första tanke var värde på BR men det känns lite för exakt siffra för det. Sen tänkte jag lån på boende men inget - tecken innan.
Citera
2022-11-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeLish
Dum fråga här, känner mig väldigt osmart.
Vad betyder boende ?
Min första tanke var värde på BR men det känns lite för exakt siffra för det. Sen tänkte jag lån på boende men inget - tecken innan.

Det är beloppet jag har gått in med i boendet, d.v.s. det jag gick in med i kontantinsats + amorteringar. Alltså förändras beloppet endast av amorteringar
Citera
2022-11-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Det är beloppet jag har gått in med i boendet, d.v.s. det jag gick in med i kontantinsats + amorteringar. Alltså förändras beloppet endast av amorteringar

Är dock inte så det funkar. Om du vill ha en mer korrekt siffra bör du kolla upp vad dagens marknadspris är på din bostad.

Ditt egenkapital är då marknadspris på den kompletta bostaden MINUS utomstående lån du har på bostaden.
Citera
2022-11-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
Är dock inte så det funkar. Om du vill ha en mer korrekt siffra bör du kolla upp vad dagens marknadspris är på din bostad.

Ditt egenkapital är då marknadspris på den kompletta bostaden MINUS utomstående lån du har på bostaden.

Jo jag är fullt medveten om det, men väljer att se det som orealiserad vinst och räknar alltså bara med det jag gått in med själv för att förenkla presentationen här och ej behöva anpassa varje uppdatering efter marknadspris
Citera
2022-11-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Jo jag är fullt medveten om det, men väljer att se det som orealiserad vinst och räknar alltså bara med det jag gått in med själv för att förenkla presentationen här och ej behöva anpassa varje uppdatering efter marknadspris

Jag brukar kolla på den senaste lägenheten som såldes i huset o typ "värdera" min bostad efter det då jag bor i ett hus med +60 lägenheter så finns det alltid ett humm om vad dom går för som ex såldes det en lägenhet förra veckan i min byggnad så då tar jag värdet på den.

Men intressant o följa min portfölj var
Slutet av förra året 1 985 000
Nu ett år senare är den på samma nivå trots att jag investerat 20k per månad detta tack vare nedgång på bostadsmarknaden samt att mina fonder tagit lite stryk också.
Men jag kommer fortsätta investera i ur o skur så länge jag har möjlighet

Jag räknar dock på att nästa är kommer vara ett segt år också men jag försöker inte o timea bättre o ligga fullinvesterad oavsett vilka känslor man har
Citera
2022-11-29, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag brukar kolla på den senaste lägenheten som såldes i huset o typ "värdera" min bostad efter det då jag bor i ett hus med +60 lägenheter så finns det alltid ett humm om vad dom går för som ex såldes det en lägenhet förra veckan i min byggnad så då tar jag värdet på den.

Men intressant o följa min portfölj var
Slutet av förra året 1 985 000
Nu ett år senare är den på samma nivå trots att jag investerat 20k per månad detta tack vare nedgång på bostadsmarknaden samt att mina fonder tagit lite stryk också.
Men jag kommer fortsätta investera i ur o skur så länge jag har möjlighet

Jag räknar dock på att nästa är kommer vara ett segt år också men jag försöker inte o timea bättre o ligga fullinvesterad oavsett vilka känslor man har
Räknar du in bostadsrätten i "portföljen"? Tänker du sälja den och börja hyra när du går i tidig pension?

Jag är i ungefär samma sits som TS just nu men med mer pengar i boendet och mindre på börsen. Sparar betydligt mindre per månad och har gått back rejält senaste året, men vad ska man annars göra med det blir över av lönen liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in