• 1
  • 2
2023-01-08, 09:28
Medlem
Hej! Jag har gått färdigt en vuxenutbildning med inriktning till nätverkstekniker, undrar vilken ingångslön skulle vara rimligt att jag kräver.

Jag är 25 år gammal och har flera års yrkeserfarenhet från Postnord, busschaufför, så arbets erfarenhet har jag även om det inte är inom IT ännu.

Vad rekommenderar ni att man ska vidareutbilda sig inom IT/nätverk eller programmering, tänker då på yrkeshögskola.
Citera
2023-01-08, 09:31
Medlem
26
Citera
2023-01-08, 09:57
Medlem
BananShans avatar
Du kan börja med att sluta särskriva, det ser inte snyggt ut.

Men räkna med 30k som ingångslön (netto) och är du säkerhetstekniker kommer lönen stiga rejält.
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Du kan börja med att sluta särskriva, det ser inte snyggt ut.

Men räkna med 30k som ingångslön (netto) och är du säkerhetstekniker kommer lönen stiga rejält.

30k netto är ju mer än vad jag förväntade mig. Kanske börjar att löna sig att jobba i Swedistan. Men ändå är Swedistans löner låga jämfört med många i-länder.
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
Anschlusss avatar
På min arbetsplats anställdes nyss en nyutbildad nätverkstekniker. Han fick något under 30.000.
Citera
2023-01-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anschluss
På min arbetsplats anställdes nyss en nyutbildad nätverkstekniker. Han fick något under 30.000.

Helt ok ingångslön 30k netto! Bra arbetstider också jämfört med buss jobbet. Nu ska jag bara skaffa några års erfarenhet, sedan lämna landet och jobba i ett annat land med högre lön.
Citera
2023-01-08, 10:36
Medlem
Anschlusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Helt ok ingångslön 30k netto! Bra arbetstider också jämfört med buss jobbet. Nu ska jag bara skaffa några års erfarenhet, sedan lämna landet och jobba i ett annat land med högre lön.

Nej, nej, nej. Det var bruttolön...
Citera
2023-01-08, 10:52
Medlem
Runt 30k, beror ju på var du bor med. Men mellan 25-35 före skatt.

Efter 5 år kan du lätt ligga runt 40-45 före skatt dock om vi utgår från att du är lite ambitiös och ev. Byter jobb/nya arbetsuppgifter på samma ställe.

Men allt handlar ju om var du hamnar, men du kommer inte ligga dåligt till om du får runt 30k plus/minus 5k.
Citera
2023-01-08, 11:30
Medlem
DissociativePandas avatar
Har du någon certifiering inom nätverk?
Citera
2023-01-08, 11:39
Medlem
30 Brutto är rimligt, begär lite över så har du utrymme att förhandla eller få lite extra. Har du inte redan ta cisco cert, upp till CCNP. Därifrån kan du lätta ta nästa steg till närmare 40 sen uppåt. Någonstans runt 50 är det du kan toppa på som vanlig nätverkstekniker med 5 år + erfarenhet.
Citera
2023-01-08, 11:42
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Hej! Jag har gått färdigt en vuxenutbildning med inriktning till nätverkstekniker, undrar vilken ingångslön skulle vara rimligt att jag kräver.

Jag är 25 år gammal och har flera års yrkeserfarenhet från Postnord, busschaufför, så arbets erfarenhet har jag även om det inte är inom IT ännu.

Vad rekommenderar ni att man ska vidareutbilda sig inom IT/nätverk eller programmering, tänker då på yrkeshögskola.

25 kanske om du har tur.
Citera
2023-01-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DissociativePanda
Har du någon certifiering inom nätverk?
Inte ännu men kommer att ta Comptia A+ och CCNA sedan up till CCNP.

Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
30 Brutto är rimligt, begär lite över så har du utrymme att förhandla eller få lite extra. Har du inte redan ta cisco cert, upp till CCNP. Därifrån kan du lätta ta nästa steg till närmare 40 sen uppåt. Någonstans runt 50 är det du kan toppa på som vanlig nätverkstekniker med 5 år + erfarenhet.
Med Comptia A+ och CCNA/CCNP certifieringar, kommer det bli möjligt att hitta jobb utomlands också eller bli konsult istället här i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in