2023-01-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
30k netto är ju mer än vad jag förväntade mig. Kanske börjar att löna sig att jobba i Swedistan. Men ändå är Swedistans löner låga jämfört med många i-länder.

Shit ba tuff du är som säger ”Swedistan” jävla bögfasoner.

Kan direkt se vad du är för person som använder sånna ord och frågar om lön på ett forum.

Jag skulle säga att normalfallet är 28-30k
Men i ditt fall ska du va glad ifall du ens får 23k då du är en jävla beta.
Citera
2023-01-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Inte ännu men kommer att ta Comptia A+ och CCNA sedan up till CCNP.

Med Comptia A+ och CCNA/CCNP certifieringar, kommer det bli möjligt att hitta jobb utomlands också eller bli konsult istället här i Sverige?

Alla cert som inte är Cisco är bortkastade. CCNA/CCNP kommer öppna dörrarna. Gör några år i Sverige först, sen kan du testa på utlandet, bättre att komma in i det här och lära dig av bra folk. Jag skulle börja inom drift hos nån leverantör för att få testa på nya saker och ha kollegor runt dig, därifrån börja som konsult för att få känna på det Sen kan du ta steget utomlands om du vill.
Citera
2023-01-08, 12:18
Medlem
VincentLels avatar
20-30K brutto.

beroende på stad, jobb, ansvar och arbetsuppgifter.

Försök att landa ett jobb så snart som möjligt, även om det är halvkass lön. Det är lätt att byta jobb när man väl har ett.

Men att väl få första jobbet tyckte jag iaf var svårt.

Tog första bästa, 22k brutto hade jag första halvåret. Sen 29k

Pluggade nätverk på högskola + 1 YH utbildning inom automation.
Citera
2025-05-05, 11:50
Medlem
Är det här något jobb som man kan göra helt eller delvis på distans också? Lätt att få jobb i utlandet?
Citera
2025-06-03, 14:54
Medlem
Har du verkligen koll på netto/brutto här?
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Du kan börja med att sluta särskriva, det ser inte snyggt ut.

Men räkna med 30k som ingångslön (netto) och är du säkerhetstekniker kommer lönen stiga rejält.
Citera
2025-06-23, 09:54
Medlem
Eftersom du redan har nätverk: generalist inom cloud (azure eller aws) för infra och identity (samt security om du vill bredda ännu mer). Om du ändå tänkt arbeta i Sverige välj Azure. Om 6 månader kan du då göra något vettigt.
Citera
2025-06-23, 12:07
Medlem
roleones avatar
Fem high-fives och en snickers med tanke på hur "skön" personlighet du ger uttryck för.
Citera
2025-06-23, 17:18
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Eftersom du redan har nätverk: generalist inom cloud (azure eller aws) för infra och identity (samt security om du vill bredda ännu mer). Om du ändå tänkt arbeta i Sverige välj Azure. Om 6 månader kan du då göra något vettigt.

"Välj Azure" - Nej, gör absolut inte det. Satsa på penn-testing och scripting/automation , det är där de riktiga pengarna finns. Annars, från skola som "vanlig" nätverkstekniker med CCNA eller dylikt, kanske 35-40k brutto, efter några år och någon certifiering, 55-60k brutto. I Stockholm. Vet inte hur det ser ut med jobb i andra städer, men räkna 5-7k brutto lägre med lägre levnadskostnader.
Citera
2025-06-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
"Välj Azure" - Nej, gör absolut inte det. Satsa på penn-testing och scripting/automation , det är där de riktiga pengarna finns. Annars, från skola som "vanlig" nätverkstekniker med CCNA eller dylikt, kanske 35-40k brutto, efter några år och någon certifiering, 55-60k brutto. I Stockholm. Vet inte hur det ser ut med jobb i andra städer, men räkna 5-7k brutto lägre med lägre levnadskostnader.
lol, bara genom att begripa Azure har du utan svårighet 60ksek brutto. Kan du Azure och nätverk kan du ta mer betalt än så.

Om du "kan penn-testing" men inte hanterar Azure i Sverige får du leta upp någon grå onprem-miljö att jobba med, dvs organisationer som inte har möjlighet att använda cloud.

Kommentaren om scripting/automation visar dock att du inte ens har haft ett jobb, så jag har väl blivit trollad som vanligt.
Citera
2025-06-23, 23:20
Citat:
lol, bara genom att begripa Azure har du utan svårighet 60ksek brutto. Kan du Azure och nätverk kan du ta mer betalt än så.

Om du "kan penn-testing" men inte hanterar Azure i Sverige får du leta upp någon grå onprem-miljö att jobba med, dvs organisationer som inte har möjlighet att använda cloud.

Kommentaren om scripting/automation visar dock att du inte ens har haft ett jobb, så jag har väl blivit trollad som vanligt.

Glöm din dröm kompis. Nät betalar generellt mycket mer än infra. Speciellt cloud-infra. Eftersom har man stora DCn så är det mycket billigare att köra on-prem än i Azure. Eferfrågan på Cloudcompuing och SaaS är så liten i Sverige idag. Tror inte den kommer växa heller. Folk vill äga sin egen data och sin egen hårdvara. Speciellt om du jobbar med personuppgifter som är absolut förbjudet enligt GDPR att lagra i molnet, oavsett om du hävdar att DC't står i Sverige eller Amsterdam. IT-säkerhet generellt är hett som fan idag, Azure är svalare än en eskimå-kuk, Penn-testing/Bugbounty är det hetaste sedan skivad ost uppfanns, om du är lite kreativ och har lust att bli duktig på det.

*EDIT, jag har över 10 år i branschen och tjänar över 60k/månad brutto. Jag jobbar på Sveriges största IT/Telecom-bolag. Jag jobbar med nät och säk främst. Men dröm på du om att någon i Sverige idag betalar dig 60k för att ha "basic knowlegde" i Azure, som förövrigt är en jävligt dyr och kass vspehre-klient
Senast redigerad av Pissmaster 2025-06-23 kl. 23:23.
Citera
2025-06-24, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Men dröm på du om att någon i Sverige idag betalar dig 60k för att ha "basic knowlegde" i Azure, som förövrigt är en jävligt dyr och kass vspehre-klient
Bara detta visar ju hur du sitter i mammas källare och drömmer.

Azure (Microsoft överhuvudtaget) dominerar den svenska marknaden. Om Azure är "dyrt och kasst" får du MER betalt för att hantera det, inte mindre.

Herregud..
Citera
2025-06-24, 08:40
Citat:
Bara detta visar ju hur du sitter i mammas källare och drömmer.

Azure (Microsoft överhuvudtaget) dominerar den svenska marknaden. Om Azure är "dyrt och kasst" får du MER betalt för att hantera det, inte mindre.

Herregud..

Inloggad på Flashback kl 01:30 en Måndagskväll och tror att man får 60k bara man kan lite Azure... Jomenjust! Om nu Azure dominerar den svenska marknaden, varför har inget av Sveriges 15 största bolag inga servrar där? Hmm. Kan det bero på att ingen vill använda skiten? 😉

Aja lilleman, sov gott och dröm dina våta drömar om Azure så kan vi riktiga grabbar sköta våra riktigs jobb, som inte är i Azure 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in