Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
lol, bara genom att begripa Azure har du utan svårighet 60ksek brutto. Kan du Azure och nätverk kan du ta mer betalt än så.
Om du "kan penn-testing" men inte hanterar Azure i Sverige får du leta upp någon grå onprem-miljö att jobba med, dvs organisationer som inte har möjlighet att använda cloud.
Kommentaren om scripting/automation visar dock att du inte ens har haft ett jobb, så jag har väl blivit trollad som vanligt.
Glöm din dröm kompis. Nät betalar generellt mycket mer än infra. Speciellt cloud-infra. Eftersom har man stora DCn så är det mycket billigare att köra on-prem än i Azure. Eferfrågan på Cloudcompuing och SaaS är så liten i Sverige idag. Tror inte den kommer växa heller. Folk vill äga sin egen data och sin egen hårdvara. Speciellt om du jobbar med personuppgifter som är absolut förbjudet enligt GDPR att lagra i molnet, oavsett om du hävdar att DC't står i Sverige eller Amsterdam. IT-säkerhet generellt är hett som fan idag, Azure är svalare än en eskimå-kuk, Penn-testing/Bugbounty är det hetaste sedan skivad ost uppfanns, om du är lite kreativ och har lust att bli duktig på det.
*EDIT, jag har över 10 år i branschen och tjänar över 60k/månad brutto. Jag jobbar på Sveriges största IT/Telecom-bolag. Jag jobbar med nät och säk främst. Men dröm på du om att någon i Sverige idag betalar dig 60k för att ha "basic knowlegde" i Azure, som förövrigt är en jävligt dyr och kass vspehre-klient