2023-01-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Läs dessa.
https://sverigesradio.se/artikel/man-frias-fran-valdtakt-kvinnan-var-inte-tillrackligt-full
https://www.vf.se/2022/05/03/24-aring-friad-for-valdtakt-mot-berusad-kvinna-radmannen-ville-falla/
https://www.ttela.se/nyheter/mellerud/frias-från-våldtäktsmisstanke-1.87985070
Dessutom måste vissa kriterier uppfyllas för att det ens ska bli frågan om att kalla något för våldtäkt.
https://barrister.nu/vad-ar-valdtakt/

Läs lagen som jag citerade istället, det står i klartext där att man inte kan anses delta frivilligt om man är berusad.
Citera
2023-01-07, 17:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag har inga problem med varesig manliga eller kvinnliga lustar. Bara de är ömsesidiga. Hade du läst lite i tråden hade du sett att jag varit kritisk mot samtyckes lagen och att jag tycker att det finns problem med den.
Du hånade precis manliga lustar "män kan inte kontrollera sig". Det kan inte kvinnor heller, vi är djur i grunden. Det manliga okontrollerbara går tyvärr ut på att agera, medans det kvinnliga går ut på at behaga. Så straffrättsligt blir det ganska stor skillnad. Men det spelar faktiskt roll för hur man klär sig, dricker, och med vem man talar, om man vill vara fredad som kvinna. För alla män och alla kvinnor är tyvärr inte 100% felfria.
Citera
2023-01-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Läs lagen som jag citerade istället, det står i klartext där att man inte kan anses delta frivilligt om man är berusad.
Om båda är berusade så händer vad?
Citera
2023-01-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Om båda är berusade så händer vad?

Mannen är alltid skyldig enligt svensk rättspraxis.
Citera
2023-01-07, 17:51
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jag tror inte att så många kvinnor av ren illvilja anmäler. Dom finns, men det stora problemet är alla dom som "känner", "upplever" och "tycker sig" vara våldtagna i efterhand. Ofta efter samtal med sina väninnor och beroende på vilken status mannen har. Är han godkänd av väninnorna eller ej?
Det håller jag fullständigt med dig om. Att ångra något man gjort på fyllan kan aldrig bli våldtäkt. Det är fylleångest, något som både män och kvinnor drabbas av.
Det är självklart tragiskt att Ebba bli anmäld för sexuella övergrepp. Men jag tror få män blir fällda i sådana fall.
Citera
2023-01-07, 17:53
Medlem
W.Smiths avatar
0% chans att Jenny nästan har blivit våldtagen vilket alla som har sett henne förstår. Mycket mer troligt att hon har försökt våldta nån kille som inte ville trots fylla&knark.

Fy fan.
Citera
2023-01-07, 17:53
Medlem
Citat:
Det håller jag fullständigt med dig om. Att ångra något man gjort på fyllan kan aldrig bli våldtäkt. Det är fylleångest, något som både män och kvinnor drabbas av.
Det är självklart tragiskt att Ebba bli anmäld för sexuella övergrepp. Men jag tror få män blir fällda i sådana fall.
Ebba?
Citera
2023-01-07, 17:55
Medlem
Citat:

I praktiken blir många män dömda för ångersex.
Tjejen behöver bara säga att hon inte gav uttryckligt samtycke vilket förstås ingen gör då det är avtändande.
Citera
2023-01-07, 18:07
Medlem
MrEarnests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan du citera henne där hon påstått det? Tvärtom har tjejer en juridisk fördel eftersom det knappast går som kille att ångra ett ligg i efterhand och gåt till domstol med det för att man var full.

Jag tror inte att de har en juridisk fördel. Det är väl snarare så att ingen kille eller man skulle komma på tanken att gå till polisen och säga att "Tjena, jo va fan jag släpade hem ett stycke kött i lördags och nu vill jag anmäla att jag blivit tagen med våld"
Citera
2023-01-07, 18:19
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Jag upplevde att du själv kände dig utnyttjad efter de festerna du beskrev. Varför tog du annars upp dem som exempel här? Om du gillade att ha gruppsex och upplever dina ungdomsår som unga och vilda så var det självklart precis så det var.
Ja, jag upplevde mina ungdomsår som vilda och roliga. Gruppsex har jag dock aldrig haft. Men så här i efterhand har jag ju insett att när en kvinna utnyttjat mitt redlösa tillstånd för sin egen sexuella njutning, så är det att likställa med våldtäkt. Jag har bara inte tänkt på det tidigare förrän jag läst denna tråd och andra liknande.

Jag har nu bestämt mig för att göra anmälan mot 4 tjejer från den tiden. Detta ska de inte få komma undan med!
Citera
2023-01-07, 18:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ebba?
Sorry en man.
Citera
2023-01-07, 18:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ja, jag upplevde mina ungdomsår som vilda och roliga. Gruppsex har jag dock aldrig haft. Men så här i efterhand har jag ju insett att när en kvinna utnyttjat mitt redlösa tillstånd för sin egen sexuella njutning, så är det att likställa med våldtäkt. Jag har bara inte tänkt på det tidigare förrän jag läst denna tråd och andra liknande.

Jag har nu bestämt mig för att göra anmälan mot 4 tjejer från den tiden. Detta ska de inte få komma undan med!
Ja gör det du. Inte för jag tror att du kan få dem dömda. Men för att faktumet att män oxå blir sexuellt ofredade är tabu i dagens samhälle. Inställningen är att det där skall väl en karl klara, vilket är väldigt synd. Om jag fick bestämma skulle sexuellt ofredande utförd av kvinnor gärna gå lyftas upp i debatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in