2023-01-07, 14:11
Medlem
När jag läser artikeln om dykolyckan så framgår det nu att de fridök. Får dock inte ihop det med att det samtidigt står att de fridök med torrdräkt vilket då förutsätter att de i vart fall haft ngn form av gas att fyll dräkten med. Krävs inte många meter för att det ska bli jäkligt obehagligt utan gas i dräkten. Måste vara rejält jobbigt att fridyka med torrdräkt om det nu stämmer..

Är det vid hölödroppet som olyckan skedde?
Citera
2023-01-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Om det är som många misstänker att kvinnan tog sitt cert nyligen hade hon nog bara ”Open water”, dvs max 18 meter.
Något annat tror jag hände. En smygande olustkänsla som utvecklade sig till panik.
Tycker jag låter rätt osannolikt. Allt brukar vara hunky dory tills något händer och skiten träffar fläkten. Friflödande reg är inte att leka med, till exempel. Då blir sikten nära noll i omedelbar närhet till den drabbade på grund av alla bubblor.
Därför är poolträning på sommaren så otroligt nyttigt om man vill minimera riskerna. Fast det är ju förstås inte askul att repetera kunskaper som man redan kan och när man drar av sig torrdräkten i en varm simhall så luktar det inte hallonbåtar.
Citera
2023-01-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Finns exempel på folk som dött med parlina på västkusten där båda dog. Parlinan är inte lösningen.

Parlina har det tjafsats om länge. Det är möjligt att en del olyckor skulle kunna förhindras i grumliga vatten där parkamraten försvinner ur sikte på ett par meters avstånd. Förlorar man kontakten med sin parkamrat kan man inte hjälpa den.
Citera
2023-01-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NasseTuggar
Hur vore det att använda parlina? Går även bra på 3 dykare.
Då slipper man denna tragiska utgången! SJUKT att läsa om detta att inte använda en så enkel sak som parlina! Då tappar man inte bort någon i våra vatten! Men PADI /NAUI är ju kända för att utbilda utan parlina. Billig livförsäkring och den är inte ivägen för vanligt dyk. Är erfaren och CMAS. Dykt sedan certifiering 1979.
Eller så dyker man enligt DIR. Jag tror att parlina är tveeggat. Den kan vara en felkälla om man klantar till det.
Citera
2023-01-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmarc
När jag läser artikeln om dykolyckan så framgår det nu att de fridök. Får dock inte ihop det med att det samtidigt står att de fridök med torrdräkt vilket då förutsätter att de i vart fall haft ngn form av gas att fyll dräkten med. Krävs inte många meter för att det ska bli jäkligt obehagligt utan gas i dräkten. Måste vara rejält jobbigt att fridyka med torrdräkt om det nu stämmer..

Är det vid hölödroppet som olyckan skedde?
Det är strax norr om hamnen vid Stavsnäs. Utmärkt som badvik på kartan.

Det där med fridyk tror jag inte på.
Citera
2023-01-07, 14:36
Medlem
okok1s avatar
AB har lite ny info: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEv5E1/dykolycka-pa-varmdo-berattar-om-insatsen
Citera
2023-01-07, 14:42
Medlem
Undrar hur den ena kunde hittas på åtta meter. Jag minns väggen som lodrät och ganska slät, men mitt minne kanske missar lite utstickande bitar av berget.
Citera
2023-01-07, 14:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Tycker jag låter rätt osannolikt. Allt brukar vara hunky dory tills något händer och skiten träffar fläkten. Friflödande reg är inte att leka med, till exempel. Då blir sikten nära noll i omedelbar närhet till den drabbade på grund av alla bubblor.
Därför är poolträning på sommaren så otroligt nyttigt om man vill minimera riskerna. Fast det är ju förstås inte askul att repetera kunskaper som man redan kan och när man drar av sig torrdräkten i en varm simhall så luktar det inte hallonbåtar.

Freeflow händer ju mest på ytan.
Citera
2023-01-07, 14:50
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Det är strax norr om hamnen vid Stavsnäs. Utmärkt som badvik på kartan.

Det där med fridyk tror jag inte på.

Jag fattar det som att det var kustbevakningen eller polisen som hade torrdräkter och därför inte kunde ta sig ned till 7-8m, utan man fick vänta tills räddningstjänstens dykare kom. Men artikeln är i vanlig ordning klantigt skriven.
Citera
2023-01-07, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Freeflow händer ju mest på ytan.
Stämmer, men jag har för mig att jag hört att det även kan hända nere. Kanske om man har billig/oservad reg?
I vilket fall som helst kan ju något i luftsystemet ha pajat av någon anledning så att det tokflödade och då är goda råd ganska dyra om man inte är riktigt erfaren.
Citera
2023-01-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag fattar det som att det var kustbevakningen eller polisen som hade torrdräkter och därför inte kunde ta sig ned till 7-8m, utan man fick vänta tills räddningstjänstens dykare kom. Men artikeln är i vanlig ordning klantigt skriven.
Makes sense. Sjöräddningen har inga apparater i alla fall.
Citera
2023-01-07, 15:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De tog dykcertifikat i Sverige under vintern... (se Facebook)
Hjälper inte om det skedde i pool som hos de flesta svenska utbildarna.

Mig veterligen har inga generella dyk företag kunder i havet vintertid, då får du beställa sådana utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in