2023-01-07, 12:12
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen. Syre blir väl farligt först runt 4Pa? Så vid 30m?

Och att de öppnar en brottsplatsutredning är väl för frigöra resurser så behöver knappast betyda någonting.

Tror nog på att de tappat säkerhetslinan under vattnet

Nja, jag har varit tryckt ner till 50 m i en tryckkammare. Man blir djupberusad, dvs man beter sig som om man vore full. Detta är helt individuellt hur man reagerar varför det kan vara vettigt att leta upp en tryckkammare (finns vanligtvis på större sjukhus) och under läkaröversikt se hur pass man agerar. Dyk-klubbar brukar arrangera sådana tester.
Jag har dykt i en massa år, betydligt mindre nu. Jag har f.ö. dykt ner till 50 m med ren luft på Kuba, vilket inte är att rekommendera, men eftersom jag då hade dykt i mer än 20 år och testat i tryckkammare samt var i bra allmäntillstånd var dyket inte särskilt märkvärdigt.
En gedigen utbildning (har både PADI och CMAS) helst tagna i nordliga klimat, inga längre uppehåll från dykning samt hyfsat god fysik är A och O för att minimera riskerna
Citera
2023-01-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du dyker nog inte…
Frågan vad som egentligen hänt är mycket väl berättigad.

Vi har sedan länge fört väldigt noggrann statistik på alla allvarliga dykolyckor i Sverige och alldeles särskilt försöker man klarlägga förloppet steg för steg för de med dödlig utgång.

När dykolyckor inträffar utreds dessa av Polismyndigheten i samarbete med Försvarsmaktens dykeri och navalmedicinska centrum (FM DNC). Resultaten sammanställs och publiceras. Innehållet i sammanställningarna ansvarar FM DNC och Polismyndigheten för. Innehållet kan i kortfattad anonymiserad form läsas av allmänheten.
Har du läst någon av dessa rapporter? I så fall kan ju sannolikhetskalkyler ge en fingervisning om vad som har hänt. Annars lär vi vänta på att den överlevande berättar, men det är långt ifrån säkert att det hamnar i Bladet.
Citera
2023-01-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Allt för uppmärksamhet o "tycka synd om"syndromet
Det första jag hade gjort hade definitivt inte varit att lägga ut på nätet- även om man kanske vill att vänner ska veta vad som hänt, men efter knappt ett dygn.. tragiskt hur snabbt allt ska kommuniceras ut

På det du skriver verkar det ju inte som att du känner dottern överhuvdtaget, så det är bara dina egna gissningar. Gissningar gjorda från den piedestal som du uppenbarligen tycker dig sitta på, där du ger dig rätten bestämma hur man skall hantera sin egen sorg.

Det måste väl vara upp till var och en att bestämma hur de vill göra, och vad som känns bäst för dig. Du har (troligen) aldrig varit i samma situation som dottern, och ändå sätter du dig till doms över henne.

Visa lite respekt för att alla hanterar sin sorg på sitt sätt, utan att få nedlåtande kommentarer från dig.
Citera
2023-01-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Vädret i luften har noll och intet att göra med svårighetsgraden på dyket. Såpass höga vågor att det är problem att vada i från stranden lär det knappast gå där.

Håller inte riktigt med. Själva dyket påverkas ju inte fysiskt, men psykiskt är det ”angenämare” att dyka om det är 20 grader och strålande sol ovanför vattenytan är minusgrader och snöstorm. Det verkar troligt att en av dem (kvinnan?) fått panik av någon orsak och det är ju en psykisk upplevelse.
Citera
2023-01-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Han behöver ju inte haft 18 års dykerfarenhet.
TU hade kanske tjatat att de båda skulle lära sig dyka…?
Eller så hade han kanske ett gammalt cert sedan 18 år men inte dykt och ville återuppta hobbyn med MU?

I vart fall verkar det som MU försvann och TU drogs upp av dykvännen, kanske när TU letade efter MU.

Det var väldigt dåligt väder i trakterna där de dök den dagen, starka byiga vindar, stora gässkammar på vågorna som virvlade runt och små snöstickor som piskade från olika håll, ca 4 minusgrader.

Inget för någon med bara 14 veckors dykerfarenhet i bagaget, i mitt tycke. .

Tror att du har rätt och ”tre dykerfarna” som råkade ut i samtidiga problem är väl inte troligt längre. Därmed kan vi nog släppa tanken om luftproblem.
Citera
2023-01-07, 12:24
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zigzagboy
Stod ju tidigare att de var erfarna dykare..
Alla behöver ju inte vara erfarna.
Jag själv begick ett massivt misstag när jag dök med min dåvarande flickvän i Egypten (tror jag det var), ett drift dive ner till ett undervattensberg, toppen på berget låg på ca 20 m eller nå't. Min flickvän fick panik när åkte hissen ner och inte kunde se botten och allt var bara blått.
Hon fyller västen i panik, och jag försöker stoppa henne. Det slutade med en mer eller mindre friuppstigning som kunde ha slutat jävligt illa.

Jag hade då en jäkla massa dyk från Nordnorge till tropikerna och dykt regelbundet i över 10 år. Man är inte immun mot misstag bara för man loggat en massa dyk.
Citera
2023-01-07, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PubMix
Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen. Syre blir väl farligt först runt 4Pa? Så vid 30m?

Och att de öppnar en brottsplatsutredning är väl för frigöra resurser så behöver knappast betyda någonting.

Tror nog på att de tappat säkerhetslinan under vattnet

100% syre blir giftigt redan vid 1,6 atmosfärer, dvs 6 meters djup. Du kanske tänker på Nitrox (syreberikad luft)? En vanlig blandning är 32% syre, vilket blir ger ett maxdjup på cirka 33m.

Syrehalten i vanlig luft (21%) har ett maxdjup på 55m, men det finns andra anledningar att inte dyka så djupt på luft.
Citera
2023-01-07, 12:31
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Själv erfaren dykare… grottdykare, dock aldrig gjort vinterdyk, och kommer aldrig att göra. .

Men om tre erfarna dykare, allihop får problem, då tänker jag på tuberna.

Nån form av knas med luften?

Nja min erfarenhet är att panik är smittsamt i synnerhet om personen inte är van vid miljö, typ is, mörkt, trånga grottgångar, kallt, lite lätt klaustrofobi, … T.ex. någon sparkar upp sand, och sikten är noll, under grottdykning i en trång passage där du måste plocka av dig väst/tuber för att kunna komma igenom…

Det räcker att en får panik och en klusterfuck är ett faktum.
Citera
2023-01-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Håller inte riktigt med. Själva dyket påverkas ju inte fysiskt, men psykiskt är det ”angenämare” att dyka om det är 20 grader och strålande sol ovanför vattenytan är minusgrader och snöstorm. Det verkar troligt att en av dem (kvinnan?) fått panik av någon orsak och det är ju en psykisk upplevelse.
Sånt som vädret ovanför ytan brukade jag skita rätt hårt i när jag dök. Speciellt inomskärs om jag gick i från stranden. Det gäller bara att hitta ett bra sätt att svida om så man inte blir blöt.

I vilket fall som helst kan vi utgå från att sikten är och var klockren på platsen den här tiden på året och att man simmar ut efter en bergssida tills droppet kommer och där går man ner. Sjökortet ger vid handen att det blir ett maxdjup på trettio meter och frågan blir då om de gick ner dit med vanlig luft. I så fall kan det röra sig om djupberusning.
Citera
2023-01-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Allt för uppmärksamhet o "tycka synd om"syndromet
Det första jag hade gjort hade definitivt inte varit att lägga ut på nätet- även om man kanske vill att vänner ska veta vad som hänt, men efter knappt ett dygn.. tragiskt hur snabbt allt ska kommuniceras ut

Jo jag känner lite samma. För mig hade det varit omöjligt att gå in och hålla på uppdatera massa sociala medier.
Citera
2023-01-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Sånt som vädret ovanför ytan brukade jag skita rätt hårt i när jag dök. Speciellt inomskärs om jag gick i från stranden. Det gäller bara att hitta ett bra sätt att svida om så man inte blir blöt.

I vilket fall som helst kan vi utgå från att sikten är och var klockren på platsen den här tiden på året och att man simmar ut efter en bergssida tills droppet kommer och där går man ner. Sjökortet ger vid handen att det blir ett maxdjup på trettio meter och frågan blir då om de gick ner dit med vanlig luft. I så fall kan det röra sig om djupberusning.

Om det är som många misstänker att kvinnan tog sitt cert nyligen hade hon nog bara ”Open water”, dvs max 18 meter.
Något annat tror jag hände. En smygande olustkänsla som utvecklade sig till panik.
Citera
2023-01-07, 12:59
Medlem
NasseTuggars avatar
Hur vore det att använda parlina? Går även bra på 3 dykare.
Då slipper man denna tragiska utgången! SJUKT att läsa om detta att inte använda en så enkel sak som parlina! Då tappar man inte bort någon i våra vatten! Men PADI /NAUI är ju kända för att utbilda utan parlina. Billig livförsäkring och den är inte ivägen för vanligt dyk. Är erfaren och CMAS. Dykt sedan certifiering 1979.
Senast redigerad av NasseTuggar 2023-01-07 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in