Citat:
Ursprungligen postat av
PubMix
Vill inte säga att du har fel eller så men att andas vanligt syre ner till 28m är inte ovanligt efter PADI-modellen. Syre blir väl farligt först runt 4Pa? Så vid 30m?
Och att de öppnar en brottsplatsutredning är väl för frigöra resurser så behöver knappast betyda någonting.
Tror nog på att de tappat säkerhetslinan under vattnet
Nja, jag har varit tryckt ner till 50 m i en tryckkammare. Man blir djupberusad, dvs man beter sig som om man vore full. Detta är helt individuellt hur man reagerar varför det kan vara vettigt att leta upp en tryckkammare (finns vanligtvis på större sjukhus) och under läkaröversikt se hur pass man agerar. Dyk-klubbar brukar arrangera sådana tester.
Jag har dykt i en massa år, betydligt mindre nu. Jag har f.ö. dykt ner till 50 m med ren luft på Kuba, vilket inte är att rekommendera, men eftersom jag då hade dykt i mer än 20 år och testat i tryckkammare samt var i bra allmäntillstånd var dyket inte särskilt märkvärdigt.
En gedigen utbildning (har både PADI och CMAS) helst tagna i nordliga klimat, inga längre uppehåll från dykning samt hyfsat god fysik är A och O för att minimera riskerna