Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Björn Frantzén: https://www.instagram.com/p/CnEg2biooQH/
I’m beyond devastated to share the tragic and sudden loss of my dear friend, golfing buddy and colleague Antti Lukkari, Executive chef at Restaurant Frantzén. Antti passed away after being treated at hospital for an illness he occurred during his vacation. My thoughts are with Anttis family and everyone close to him.
https://www.hbl.fi/artikel/389a78b4-908b-4ee2-82ea-68b33bd7958f
29-åriga stjärnkocken Antti Lukkari är död

Den finländska, unga stjärnkocken Antti Lukkari har gått bort efter att insjuknat under en semesterresa

Också stjärnkocken Hans Välimäki beklagar sorgen och sänder stöd till Lukkaris anhöriga. Enligt Välimäkis inlägg dog Lukkari under en semesterresa i Filippinerna.
Vet någon mer?

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
När jag var ung var det en snubbe i min yttersta bekantskapskrets som åkte till Malaysia. Han var trött när han kom hem på fredagen, gick och lade sig och på lördagen när hans mamma skulle väcka honom var han död.

Många foodies och andra pretentiösa hipsters proppar i sig en massa inhemsk mat som en lokal tarmflora klarar men som kanske en västerländsk turist dör av om det tillagats slarvigt.

En bekant till min svärmor skar sig på ett musselskal och dog inom 24h av blodförgiftning. Så man ska vara försiktig.
Vilket jävla öde
Funderar på om finkockar är extra utsatta. Han brukade förmodligen äta väldigt renligt tillagad mat på jobbet. Lite skit rensar magen, heter det ju. En kebab-connoisseur hade kanske överlevt detta.
Citera
2023-01-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Beror på vilken tarminfektion du fått. Först och främst kräkningar /diarré med eller utan blod.

En sepsis oavsett orsak kan tex ge symtom som feber, frossa, kräkningar, trött, sjukdomskänsla osv. Mkt lömsk. Det svåra är att som privat/vårdpersonal urskilja det från annat.

http://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/feber/sepsis---blodforgiftning/
Okej tack

Det ger symptom iaf lugnar lite..
Citera
2023-01-07, 00:00
Medlem
Sepsis är inte att leka med.drabbades själv av det från ett litet sår på ett finger. Gick hemma och tjurade i några dagar innan febern gick upp över 40 grader. In på akuten med halva fingret nästan svart då,körd till annat större lasarett efter några tim och uppkopplad till syrgas då lungorna börjat tappa kapacitet.. Bombad med antibiotika & operation av finger några tim senare. Inlagd på lassa i totalt 6 dygn,och fick flera olika antibiotika då dom ej fick bukt med sepsisen dom första dagarna.
Citera
2023-01-07, 00:06
Medlem
Sjosabondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domberget
Hur kom du till den slutsatsen?

Plats Filippinerna. Man ser på hans instagram att han varit där fler gånger. Inte oväntat att han som kock kanske provar lite inhemska specialiteter som balut, tamilok osv. När man då läser att det verkar vara matförgiftning som lett till sepsis är det inte långsökt att misstänka Tyfoidfeber som är en stående resevaccinationsrekommendation till tex. Filippinerna. Har själv varit där en hel del och ska dit snart igen. Endast 2 dagar av säkert 200 dagar jag fått en lindrigare magåkomma av mat när jag varit där både på landsbygd och städer. Aldrig turistdiarré som jag fått i Egypten och Kina i Xinjiang där jag blev riktigt dålig november 2000 utslagen med magont och feber i flera dagar. Så ja jag tror han hade otur att få Tyfoidfeber…
Citera
2023-01-07, 00:19
Medlem
Undra vad han fick i sig som gjorde att det slutade på detta vis. Det måste ha varit något i hästväg genomuselt. Det är nog första gången som jag hört någon drabbas av sepsis i samband med en matförgiftning. Enligt Wikipedia låter det alltså som att behandlingen sattes in för sent. Ett tragiskt öde för en så ung och begåvad kille.

Förresten - anti-vaxxarna i tråden kan dra åt helvete. Ni är som vanligt fel ute med era one-liners och kunskapsbrist.

"Streptococcus pyogenes, ß-hemolytiska streptokocker grupp A, GAS är relativt ovanliga som matförgiftningsorsak, men när de inträffar är de desto allvarligare då de orsakar sekundära infektioner i andra organsystem än mag-tarmkanalen och det är från dessa symtomen i huvudsak kommer. Mag-tarmsymtom saknas ofta eller är milda med diarréer och kräkningar. Övriga symtom är från lindriga former med trötthet och muskelsvaghet och vad som av de sjuka ofta beskrivs som "influensaliknande", halsfluss och öroninfektion till svåra infektioner i hjärta, sepsis och liknande med hög risk för dödlig utgång om de ej behandlas omgående."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Matf%C3%B6rgiftning
Citera
2023-01-07, 00:22
Medlem
Sjosabondes avatar
https://www.atlasobscura.com/foods/tamilok-clam-philippines

Finns sånt som jag inte frivilligt äter när jag är där…
Citera
2023-01-07, 00:22
Inte direkt super-PR för Michelinrestaurangen om kocken dör av maten som lagas på stället...
Citera
2023-01-07, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Sepsis och blodförgiftning är samma sak.

Vila i frid.

Vad är det för fel på "beyond devastated"? Nu ska vi inte göra det här till en språktråd men det är väl ingen konstigt sätt alls att uttrycka sig på?

Det är helt korrekt med ”beyond devastated”, precis som du konstaterar. Om man vill korrekturläsa alla inlägg på fb finns en del att göra. Ironiskt att just detta exemplet dök upp när det inte är fel.
Citera
2023-01-07, 00:34
Medlem
Såg att det står matförgiftning på Expressens rubrik. Men jag ser ingen riktig källa på det. Är det vanligt att få sepsis av en matförgiftning?

Hade känts mer troligt att han fått det av någon livsmedel efter att ha skurit sig i fingret.
Citera
2023-01-07, 00:35
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det fetmarkerade förstår du nog själv. Motfrågan är varför inte alla som fick C19 dog när vissa gjorde det.

Nej, jag undrar om bara han dog.
Din fråga är, varför dog inte alla.

Var han till och med den enda som blev sjuk av maten?
Har det inte gjorts utredning av maten som serverades?
Vad var det han åt?
Citera
2023-01-07, 00:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Nej, jag undrar om bara han dog.
Din fråga är, varför dog inte alla.

Var han till och med den enda som blev sjuk av maten?
Har det inte gjorts utredning av maten som serverades?
Vad var det han åt?

Du skrev följande i din fråga, nämligen:
Varför dog bara han?

(FB) Köksmästare på Michelinrestaurangen Frantzén, Antti Lukkari, död 29 år gammal
Vad jag poängterade är att vissa kan dö medan andra inte gör det trots att de utsätts för samma sak. En kan dö och övriga klara sig. Det beror på olika människors olika immunförsvar när det händer.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-01-07 kl. 00:48.
Citera
2023-01-07, 00:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Inte direkt super-PR för Michelinrestaurangen om kocken dör av maten som lagas på stället...
Michelinrestaurangen är belägen i Stockholm, Sverige.
Kocken befann sig i Filippinerna där han dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in