Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Vad är ditt bästa lästips som sammanfattar hur Ryssland bröt Minsk-avtalet, (och Ukraina möjligen tvingade dem att bryta Minsk?).
De skyller ju på varandra, så mycket har jag förstått.
Lästips vet jag inte jag tar ju det mesta ur minnet så som jag kommer ihåg det från den tiden
det hände bland annat att Merkel tog på sig rollen som medlare.
Och som jag kommer ihåg historien var det helt klart att Ryssland måste ta första steget genom
att dra tillbaka styrkor från Ukrainas gräns samt avbryta leveranser av ammunition samt annan
krigsmateriel till separatisterna i Donbas (en separatiströrelse som dom flesta visste att Kreml
startat med hjälp av Wagner soldater som man sänt dit för att uppvigla)
Vidare skulle Ryssland verka för att få till ett eldupphör från separatisterna vilket i sin tur omedelbart skulle följas av en vapenvila från Ukrainas försvarsstyrkor i området.
Nästa steg var att det skulle hållas folkomröstningar i Luhansk och Donetsk syftande till att undersöka
om det fanns en majoritet i dessa områden som ville ha ett större självstyre men fortfarande under
Ukrainsk grundlag.
Både Merkel och Putin förstod naturligtvis att det inte fanns någon majoritet för detta men Merkel
trodde kanske ändå att detta skulle leda till en fredlig lösning.
Putin å sin sida verkade tänka precis tvärt om han påstod att han drog tillbaka styrkor när han i själva verket förde fram fler till Ukrainska gränsen samtidigt som han ökade leveranserna av krigsmateriel till
dom så kallade separatisterna , som grädde på moset skickade han in fler Wagnersoldater (givetvis i kläder utan landsbeteckningar) som skulle öka granatbeskjutningen mot dom Ukrainska försvararna.
Putin förstod att detta skulle tvinga Ukraina att höja insatsen i försvaret och då kunde han peka ut Ukraina som den som bröt avtalet och vips hade han skaffat sig ett argument för att sända in sina reguljära styrkor för att (som det hette) hjälpa separatisterna.