2023-01-06, 18:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
En rimlig röst om tillståndet i Ryssland.
https://www.expressen.se/debatt/det-gor-ingen-skillnad--om-putin-forsvinner-/
Jag tycker ändå att det är värt att döda Putin. Även en ny "galning" skulle trots allt ha chansen att agera i Rysslands intresse, skylla allt på att Putin förlorade förståndet och dra tillbaka armen från Ukraina.

Jag är kluven, Ryssland behöver försvagas mer. Drar de sig ut nu, skyller allt på Putin och får sälja olja samt köpa teknologi igen, så bygger de snabbt upp sin armé. Man borde krossat cancersvulsten både 1945 och 1991. Ukraina får lida men ur ett geopolitiskt och långsiktigt humanitärt perspektiv behöv Ryska Federation försvagas mer än vad som hittills skett. De måste förlora den tekniska och ekonomiska förmågan att hålla sig med kärnvapen.
Citera
2023-01-06, 18:06
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Scott Ritter tror att von der Leyens (bortcensurerade) uppgift om 100k döda ukrainska militärer är en grov underskattning. Ritters estimat är att upp till 250k soldater fått sätta livet till hittills. Ritter är f.d. underrättelseofficer i USMC och chef för FN:s vapeninspektion i Irak för den som inte vet det, så han är ingen lallare på området.

https://www.bitchute.com/video/fxifSyQN3JWs/

Helt sjukt när man betänker att detta vansinne kunnat undvikas om Kiev bara följt Minsk-avtalen som de själva skrivit under. Minsk-avtalen var egentligen bara ett sätt för Kiev att köpa tid inför det planerade kriget mot Ryssland (enligt Porosjenko, Hollande, Merkel m.fl.).
De flesta vet nog vid det här laget att Ritter är en proryss anställd av rysk statsmedia för att sprida fake news. Dessutom dömd för sexbrott mot minderårig!

Ett vidrigt as helt utan trovärdighet alltså.

Jag förstår att du uppskattar såna individer...
Citera
2023-01-06, 18:11
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tack för dina intressanta synpunkter i dina inlägg.
Någonting som alltid missas (blundas för) av Z-varelserna här i tråden är att Ryssland kommer att få det extremt svårt vad beträffar tekniken i framtiden.

Ett brain drain de lux kommer att fälla Ryssland såväl som den extrema bristen på västerländsk teknologi. Det finns ingen framtid för Rysslands teknologiska industri, den kommer att hanka sig fram med hjälp av industrismuggling.

Tack.
Hade missat detta inlägg igår då jag själv deltog i tråden. Ber om ursäkt.

Jag har uppfattat att du är en av de som har mer på fötterna, har ju följt tråden sedan start.
Och om jag inte missminner mig har du arbetat en hel del i RU inom industrin/teknik eller liknande?

Ja, allt som skett har ju nu lett fram till brain drain inom många områden,
får jag anta. Och mer synbart bör det bli med tiden.

Som du nämnde så kommer det även skapa (gissningsvis) en utbred smuggling.
Jag tror att det blir svårt att stoppa.
Det pågår säkerligen redan idag men kommer bli mer utbredd senare.

Ska också påpeka att jag igår kväll glömde en ytterligare aspekt av svårigheterna med/för RU
och framtida scenarion. Den organiserade kriminaliteten. Och dess möjliga chans till ökade maktandelar.

Den nya situationen som RU nu befinner sig i medför väl ändå stor risk att både korruption
och organiserad kriminalitet riskerar att stärka sina positioner gentemot folket/stat?

Ett problem som de redan har (som alla vet) men som bör bli större (återigen historiskt)
då staten/ledning blir beroende av "hjälp" med att få tag på vissa saker.

Det kommer ge ytterligare makt åt dessa/andra element.
"Betalning" till de som gör jobbet och till de som också riskerar något. Osv.

Tänk att de valde att offra allt för att endast riskera hamna i denna situation återigen. Ofattbart.

RU har haft världens bästa möjlighet att omvandla all västlig investering i landet till en enormt lyckad utveckling (hållbar och inhemsk) sedan 1990 tal.
Citera
2023-01-06, 18:12
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är kluven, Ryssland behöver försvagas mer. Drar de sig ut nu, skyller allt på Putin och får sälja olja samt köpa teknologi igen, så bygger de snabbt upp sin armé. Man borde krossat cancersvulsten både 1945 och 1991. Ukraina får lida men ur ett geopolitiskt och långsiktigt humanitärt perspektiv behöv Ryska Federation försvagas mer än vad som hittills skett. De måste förlora den tekniska och ekonomiska förmågan att hålla sig med kärnvapen.
Ja än så länge är ju ryssen bara avväpnad till hälften. Visserligen är även hela yrkesarmén utraderad, men det vore bättre om kriget fortsatte minst ett halvår till för att helt demilitarisera Ryssland.

Takten känns lagom för att det inte ska spåra ur och att Putin tar till kärnvapen.

Man ser ju redan i bla debattprogram i rysk TV där man tidigare hade en extremt hög svansföring nu börjat prata om förlust och att folk kommer att hamna i Haag.

Det är bättre att ryssarna sakta får komma till insikt att de kommer att förlora.
Citera
2023-01-06, 18:13
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Gud vilket kverulerande du håller på med. De har infört krigslagar eftersom de blev invaderade av en hord med orcher från Sibirien. Alla länder som blir invaderade inför krigslagar, eftersom krig ger särskilda förutsättningar för landet att kunna överleva.

Det som är anmärkningsvärt är att Ryssland, som alltså INTE invaderats, infört krigslagar med obefintlig pressfrihet och fängelse för den som kallar kriget för krig. Vilka jönsar.

Det måste väl vara en väl genomtänkt analys 🧐
Ett land som attackerats, fått många dödade, civila som militära. Städer mer eller mindre jämnade med marken.
Stora delar av civil infrastruktur utslagen, flera gånger om.

Så klart att de måste hålla öppet för allt och alla, att fritt agera hur som helst, utan någon kontroll.
Vaddå att i krig införa krigslagar?
🤣🤣🤣

Man tar sig för pannan…
Korkad sa Bill. Korkad sa Bull.
Citera
2023-01-06, 18:14
Avstängd
Citat:
Fundering: Rysslands vapen och ammunition börjar ju sina. Om kriget pågår ett halvår till, kommer ryssen då ha utrustning för att ens kunna försvara Krim?
Det är snarsre tvärt om.
Ryssland skickar Iranska drönare de fortfarande har..
Det kostar Ukraina ca 7 ggr mer att skjuta ner dessa.

Europa har inget större vapenförråd och USA är inte mycket bättre.
Det diskuteras flitigt just nu hur detta ska lösas..
Citera
2023-01-06, 18:17
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Dom har ju bevisligen vräkt ut granater i över 10 månader nu så självklart spekuleras det i hur
mycket dom kan ha haft från början och vad som eventuellt kan finnas kvar av det.
Produktionen räcker nog knappt till att ersätta 10 % och dom verkar ju redan tagit hem batchar
som var avsedda för export så någon botten borde det finnas hoppas det är nära nu.
Nog? 10%? Vad grundar du det på? Att de prioriterat kriget framför exportmarknader behöver inte betyda mer än att de hellre använder det som var avsett att gå på export till att avmilitarisera Ukraina. Jag vet inte ens om det stämmer att de dragit ner på exporten, men det är väl bara logiskt för ett land i krig.
Citera
2023-01-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är snarsre tvärt om.

Och med ett Ryssland med ekonomi som Italien eller texas och en vapenindustri beroende av import av komponenter samt endast Iran och Nordkorea att stödja sig på så är de oövervinnerliga?
Citera
2023-01-06, 18:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Minskavtalet togs fram över huvudet på Ukraina och ingen part följde det.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite om Russian–Ukrainian Friendship Treaty som signerades 1997. Återkom sedan och beskriv på vilket sätt Rysslands invasion av Donbas och Krim följer det avtalet. Jag poppar popcornen medan du skriver.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Jag försvarar inte Ryssland, så det är irrelevant. Ukraina kunde ändå ha följt Minsk-avtalet, det hade varit bättre för dem, eftersom detta storkrig kunde undgåtts.

Men du kan själv läsa R-U Friendship treaty, så ser du att det var inkompatibelt med det EU-handelsavtal som skulle tecknas 2014. Tyvärr. Det blev klart i slutet på januari att EU krävde att Ukraina skulle ha tullar mot Ryssland. Det hade nog varken Yanukovich eller någon annan hoppats på 2012, när man påbörjade förhandlingarna, man ville spela på att ha en fot i bägge världar. Så med EU-avtal så var R-U friendship treaty brutet, 2014.

Om EU varit lite flexibla och gett sig på de punkterna så hade vi kanske inte varit där vi är nu. Men det är lätt att vara efterklok.
Citera
2023-01-06, 18:22
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Det är snarsre tvärt om.

Det kostar inte Ukraina något .

Västs vapen kommer inte att ta slut, våra vapenindustrier steppar nu upp för att möta det ökade behovet.

Vår kapacitet är mångdubbelt större än ryssens.

Vissa foliehattar verkar tro att Ryssland har obegränsat med vapen och ammunition. Så är det givetvis inte!

Vi har ju sen länge sett att deras moderna tanks tagit slut och att man gått från T-90-T-80-T-72- T-64- T-62 och nu börja köra ut T-52 från 50-talet.

Likaså har vi inte sett många kryssningsmissiler sista 3 veckorna och ryssen 60000 artillerigranater per dygn är nu nere på 15000..
Citera
2023-01-06, 18:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du gillar alltså pedofilens* tankar. Han dömdes 2011 till 5 1/2 års fängelse.

https://www.nbcnews.com/id/wbna4504938644

"Scott Ritter, 50, of Delmar, N.Y., exchanged explicit messages with a detective posing as a 15-year-old girl, then performed a sex act on himself in front of a webcam. "

* Han är nog inte en pedofil, men en liten sexbrottsling är han i alla fall.
Försvarar inte på något sätt den typen av vidriga brott.
Läste på om detta, och det är väl oklart om det var just sexbrott han blev dömd för 2001.
USA var ju bittra på honom då han inte fick fram bevis för att Irak hade massförstörelsevapen. Han avgick ju i protest.
Det USA då vidtagit är i flera fall ren provokation mot Ritter. Man har ju bl.annat låtit kvinnliga poliser utge sej för att vara villiga tonårstjejjer för att få fast Ritter.
Har han nu gått på detta är han ju i de avseendet en djävla loser.
Jag tar givetvis avstånd från hans (ev.)
relationer med småtjejjer, men som så mycket annat som händer i USA tar jag det med en nypa salt.
Självklart sticker det ju i ögonen på USA när Ritter är kritisk till deras krigsplaner, speciellt som han är rätt påläst.
Citera
2023-01-06, 18:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det där har ältats 100 ggr nu. eftersom Ryssland inte uppfyllde sin del nämligen tillbakadragande
och eldupphör gick det ju inte att gå vidare i processen deras avsikt var helt enkelt att avtalet skulle
fallera och sen försöka lägga skulden på Ukraina , inte många gick på den gubben.
Sen föll masken från Putins ansikte och lill-Hitler kom fram i full dager.

Vad är ditt bästa lästips som sammanfattar hur Ryssland bröt Minsk-avtalet, (och Ukraina möjligen tvingade dem att bryta Minsk?).

De skyller ju på varandra, så mycket har jag förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in