2023-01-06, 16:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfsurf
Köper någon en villa uppvärmd med direktverkande el i dagens läge?
Förutsatt att utgångspriset reflekterar att det i nuläget finns sunkig uppvärmning i huset så kan jag mycket väl köpa ett objekt med direktverkande el men då faktorerar jag in kostnaden att byta uppvärmningssystem och allt vad det innebär och kräver ett visst premium för min mödan att utföra korrigeringen. Värre är det med objekt som är byggda med ordentligt självdrag där man får elda på som fan för att hålla det varmt under vinter, såna objekt är det svårare att korrigera problemen eftersom isolering är svår att få på plats utan att det bildas fukt och mögel. Ser jag krypgrund så klickar jag bort direkt i dagsläget om det inte är något extraordinärt.
Citera
2023-01-06, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Vad menar du med sida om. Menar du objekt som läggs upp som kommande, eller riktigt underhand som aldrig läggs ut offentligt (då låter 40% galet högt).

Just så meddela mäklaren,40%. Ser jag på budgivningar så är det galet dött just nu i Uppsala. Ser ut som det är endast ca 10% som får bud e visningar. När jag tippar det låg på ca 60-70% tidigare.UtgångsPriserna har kommit ner lite men det känns som det bara är 5-10% rent generellt med vissa undantag. Säljare har ej närmat sig köpare tillräckligt. Vissa ligger ju jättelänge kommande sen så bearbetar nog mäklarna mer än tidigare de som ligger på sina spekulantregister även om de är flera år gamla.
Senast redigerad av lone star 2023-01-06 kl. 16:56.
Citera
2023-01-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Förening finns:

Föreningsinformation
FÖRENING
Ullådalsstugan
ORG.FORM
Bostadsrättsförening
ORG.NUMMER
769635-7214

Det är såklart höga priser men det skulle likväl kunna vara 10-20k/kvm föreningslån också. Är väl ett sätt för rika stockholmare att kunna åka till Åre och endast behöva träffa andra rika stockholmare. De höga priserna håller pöbeln borta

Exakt. Det är lite som rika jetsettare som köper sig en bungalow på de en av de där konstgjorda öarna. En homosocial dröm.

(https://en.wikipedia.org/wiki/The_World_(archipelago)?wprov=sfti1).
Citera
2023-01-06, 18:42
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
För dina släktingars bostadsaffärer ger en god bild av marknaden som en totalitet, idiot.
Självklart är det relevant. Liket är inte bara världsbäst på ekonomi, han är en referens och rättesnöre.
Liket minns det som det var igår, han hade just köpt sin första 'nalle' på nittitalet när gamle skelögde onkel bög-Ingvar ringde och tjatade slut på batteriet när han jämrade sig.

Samma sak nu.
Citera
2023-01-06, 20:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
För dina släktingars bostadsaffärer ger en god bild av marknaden som en totalitet, idiot.
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Självklart är det relevant. Liket är inte bara världsbäst på ekonomi, han är en referens och rättesnöre.
Liket minns det som det var igår, han hade just köpt sin första 'nalle' på nittitalet när gamle skelögde onkel bög-Ingvar ringde och tjatade slut på batteriet när han jämrade sig.

Samma sak nu.

En anekdot som inte ger bekräftelse till svammelmakarnas fantasier och då går alla säkringar och personangreppen haglar. I de här kommunisternas värld får inte oppositionell information komma fram.
Citera
2023-01-06, 21:10
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

En anekdot som inte ger bekräftelse till svammelmakarnas fantasier och då går alla säkringar och personangreppen haglar. I de här kommunisternas värld får inte oppositionell information komma fram.
Haha det är som vanligt i den här tråden, när det skrivs om något som inte passar bubbelpratarnas världsbild så haglar det personangrepp och annat.

Vet alla om att inflationen för euroområdet föll med 100 punkter till 9,2 i december? Inflationen kan gå snabbt ner under 2023. När inflationen faller så blir Cb nöjda. När Cb är nöjda ökar consumer confidence. När consumer confidence ökar så ökar bostadspriserna.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eurozonens-inflation-fortsatter-sjuka-9-2-procent-i-december
Citera
2023-01-06, 21:18
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Nu ligger den ute på hemnet igen.
Ringde mäklaren, det är 5 sällskap bokade på förhand.

Varit intresserad av den länge nu, men säljarna är envisa angående pris.

Vad tycker ni den är värd?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-krokslatt-molndals-kommun-sorgardsgatan-6b-19283277?utm_source=app&utm_medium=link&utm_campai gn=tipsa&utm_content=android-mobile

Dålig fakta om själva konstruktionen. Ser ut att vara enstegstätad fasad. Då är det bara hålla dig så långt borta det går.
Sedan står det exklusiva material med parketten på vissa ställen ser ut att vara av sådan typ som inte ens går att slipa en gång, alltså billigt skit som ser exklusivt ut.

Men fråga mäklaren om stommen i huset hade varit det första jag gjort.
Citera
2023-01-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi är tillbaka till gamla tider.
En släkting som suktar efter en central BR beredde sig på att gå på visning i helgen.
Dock försvann bostaden från hemnet. Efter koll med mäklaren hade det kommit ett bud +10% som säljaren accepterat.
Blev ingen visning. Bara en sur släkting kvar som hade velat köpa lägenheten.

Citat:

Kan bekräfta ovanstående. En släkting till mig skulle på visning och 2 dagar innan var lägenheten såld med 20% över utgångspris. Det verkar som gemene man är på väg in på bostadsmarknaden igen. Man skulle slagit till i höstas
Citera
2023-01-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Haha det är som vanligt i den här tråden, när det skrivs om något som inte passar bubbelpratarnas världsbild så haglar det personangrepp och annat.

Vet alla om att inflationen för euroområdet föll med 100 punkter till 9,2 i december? Inflationen kan gå snabbt ner under 2023. När inflationen faller så blir Cb nöjda. När Cb är nöjda ökar consumer confidence. När consumer confidence ökar så ökar bostadspriserna.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eurozonens-inflation-fortsatter-sjuka-9-2-procent-i-december

Även om du egentligen förtjänar att bli hemlös så ska jag försöka ge dig ett råd för att slippa, foxxi. Ta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt var du än kan. När du väl har en skuld hos Kronofogden och det syns på din kreditupplysning kommer de flesta hyresvärdar inte att godkänna dig. Till skillnad från en bostadsrätt så kan en hyresrätt aldrig utmätas. Var dock noga med att betala hyran med ditt förbehållsbelopp. Tänk på mig sen när du har pågående utmätning samt lever på existensminimum. Varsågod och du behöver inte tacka mig!
Citera
2023-01-06, 21:35
Avslutad
Synnerligen förvånad. Får rörlig ränta på under 3.30 nu. Ska den inte ligga på 4.5 e rabatt snart?
Citera
2023-01-06, 21:48
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Synnerligen förvånad. Får rörlig ränta på under 3.30 nu. Ska den inte ligga på 4.5 e rabatt snart?
Efter vårens höjningar kära BLT-broder så är vi på 4% efter rabatt. Har själv 3,17% nu rörligt. Men räknar med 4-4,5% om 6-9 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Även om du egentligen förtjänar att bli hemlös så ska jag försöka ge dig ett råd för att slippa, foxxi. Ta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt var du än kan. När du väl har en skuld hos Kronofogden och det syns på din kreditupplysning kommer de flesta hyresvärdar inte att godkänna dig. Till skillnad från en bostadsrätt så kan en hyresrätt aldrig utmätas. Var dock noga med att betala hyran med ditt förbehållsbelopp. Tänk på mig sen när du har pågående utmätning samt lever på existensminimum. Varsågod och du behöver inte tacka mig!

Du skulle ha tipsat mig i början av 2022.
Senast redigerad av foxxi 2023-01-06 kl. 21:51.
Citera
2023-01-06, 22:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Stibor 3m ligger på 2.79%, klart bankerna kan rulla lite bolån med marginal på 50-60p om man i övrigt är en bra kund. Nordnet ger ju sina storkunder under 3% fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in