2023-01-06, 15:28
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Fick sms från mäklare som sålt duktigt tidigare. Var på en av visningarna för ca 1 1/2 år sen. Gällde både om man var intresserad av objekt eller vill få sitt eget värderat. Mellan raderna förstår man att objekt och omsättning rasat. Framförallt blir inte mycket sålt. Så rimligt tro många mäklare lämnar branschen nu.
Skrev inte du detta i somras med? Du hade fått samtal från en mäklare som undrar om du fortfarande var intresserad av ett objekt för ett tag sedan.
Citera
2023-01-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Jag vet. Vad jag menar är att jag inte tillhört tomtarna som alltid upprepat hur mycket "de tjänat på att bara bo". Jag vet dock, baserat på min egna lilla boning, hur mycket jag nu förlorar "på att bara bo" . Naturligtvis räknar jag per månad och på 15 månader är förlusten 15*53000. Stockholmstrakten.

Man bör, efter förmåga, bo på det sätt som i högsta grad främjar ens livskvalitet.
Citera
2023-01-06, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är nog de unga och nya mäklarna som kommer att lämna. Noterar att vissa etablerade mäklare verkar ha bra omsättning fortfarande. Sedan säljs det en hel del underhand också ska man veta och där vinner gamla mäklare med bra kontaktnät.

Jo, det påstås från mäklarhus att ca 40% säljs vid sidan om. Antagligen därför objekt på sidan om ökat kraftigt. Skulle också tro att de som inte ligger aktiva har inte bråttom sälja. Vet en mindre villa som legat vid sidan om i 3 år, enligt mäklaren har de inte hittat nånting att flytta till(sades för 2 år sen). Skulle gå i ett nafs om den las ut aktivt.
Senast redigerad av lone star 2023-01-06 kl. 15:54.
Citera
2023-01-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Jo, det påstås från mäklarhus att ca 40% säljs vid sidan om. Antagligen därför objekt på sidan om ökat kraftigt. Skulle också tro att de som inte ligger aktiva har inte bråttom sälja. Vet en mindre villa som legat vid sidan om i 3 år, enligt mäklaren har de inte hittat nånting att flytta till(sades för 2 år sen). Skulle gå i ett nafs om den las ut aktivt.

Vad menar du med sida om. Menar du objekt som läggs upp som kommande, eller riktigt underhand som aldrig läggs ut offentligt (då låter 40% galet högt).
Citera
2023-01-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Verkar vara felaktiga siffror. En av de större (90 kvm) treorna har sålts för 11 mkr, de mindre (78 kvm) har gått för lägre priser runt 8 mkr.

Se själv:

https://nyproduktion.bjurfors.se/ulladalsstugan/#projektfakta

Det här är ju ett slags dekadenta fritidsboenden så kanske inte riktigt undergräver påståendet om attraktiva bostäders relativa prisstabilitet.

Det oaktat är det för mig smått obegripligt att man skulle vilja betala något i närheten för ett fritidsboende i ett jäkla höghuskomplex mitt ute i skogen. Det liknar ju ett tacky timeshare-projekt i bästa amerikanska anda. Men antar kundkretsen inte är så pigg på timmerstugor utan snarare vill sitta och frottéra sig med andra stockholmare på trädäcket.

Snacka om smaklöst projekt. Sjuka priser. Har alla blivit sålda? Har bostäderna byggts klart och har tillträde till dem skett?
Citera
2023-01-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Snacka om smaklöst projekt. Sjuka priser. Har alla blivit sålda? Har bostäderna byggts klart och har tillträde till dem skett?

16 kvar till försäljning, 47 sålda och 1 reserverad. Finns många svenskar med mycket pengar och tveksamt omdöme nuförtiden.
Inflyttning vinterm 2024/25.
Citera
2023-01-06, 16:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Vi är tillbaka till gamla tider.
En släkting som suktar efter en central BR beredde sig på att gå på visning i helgen.
Dock försvann bostaden från hemnet. Efter koll med mäklaren hade det kommit ett bud +10% som säljaren accepterat.
Blev ingen visning. Bara en sur släkting kvar som hade velat köpa lägenheten.
Citera
2023-01-06, 16:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi är tillbaka till gamla tider.
En släkting som suktar efter en central BR beredde sig på att gå på visning i helgen.
Dock försvann bostaden från hemnet. Efter koll med mäklaren hade det kommit ett bud +10% som säljaren accepterat.
Blev ingen visning. Bara en sur släkting kvar som hade velat köpa lägenheten.
För dina släktingars bostadsaffärer ger en god bild av marknaden som en totalitet, idiot.
Citera
2023-01-06, 16:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
16 kvar till försäljning, 47 sålda och 1 reserverad. Finns många svenskar med mycket pengar och tveksamt omdöme nuförtiden.
Inflyttning vinterm 2024/25.

"Sålda"

Så här tecknar du dig för en lägenhet i brf Ullådalsstugan:
-I dagsläget tecknas Reservationsavtal med 50.000kr i reservationsavgift.
-Under kvartal 1 år 2023 tecknas Förhandsavtalet med fastställd kostnadskalkyl samt handpenning om 10% (minus reservationsavgift).
-Planerad inflyttning vintersäsong 2024/2025.
-Slutlikviden om 90% betalas på tillträdesdagen när nyckel utlämnas.

Tycker det ser helt OK ut. Priserna kan man väl tycka lite om, men föreningen är i alla fall skuldfri. Om jag förstår det hela rätt får juridisk person köpa i denna typ av projekt och uthyrning är nog inget problem. Ger ju lite annan dynamik i det hela.
Citera
2023-01-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Sålda"

Så här tecknar du dig för en lägenhet i brf Ullådalsstugan:
-I dagsläget tecknas Reservationsavtal med 50.000kr i reservationsavgift.
-Under kvartal 1 år 2023 tecknas Förhandsavtalet med fastställd kostnadskalkyl samt handpenning om 10% (minus reservationsavgift).
-Planerad inflyttning vintersäsong 2024/2025.
-Slutlikviden om 90% betalas på tillträdesdagen när nyckel utlämnas.

Tycker det ser helt OK ut. Priserna kan man väl tycka lite om, men föreningen är i alla fall skuldfri. Om jag förstår det hela rätt får juridisk person köpa i denna typ av projekt och uthyrning är nog inget problem. Ger ju lite annan dynamik i det hela.

Föreningen existerar väl inte än? Den bildas väl i samband med att byggnationen är klar och tillträden kan ske? Eller har jag fel?
Tror fan att föreningen kommer att bli skuldfri om alla bostäder säljs för begärda priser.
Citera
2023-01-06, 16:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Föreningen existerar väl inte än? Den bildas väl i samband med att byggnationen är klar och tillträden kan ske? Eller har jag fel?
Tror fan att föreningen kommer att bli skuldfri om alla bostäder säljs för begärda priser.

Förening finns:

Föreningsinformation
FÖRENING
Ullådalsstugan
ORG.FORM
Bostadsrättsförening
ORG.NUMMER
769635-7214

Det är såklart höga priser men det skulle likväl kunna vara 10-20k/kvm föreningslån också. Är väl ett sätt för rika stockholmare att kunna åka till Åre och endast behöva träffa andra rika stockholmare. De höga priserna håller pöbeln borta
Citera
2023-01-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Lustigt att du försöker använda denna tråd som någon typ av råd. Du lär ju få extrema värderingar åt alla håll. Men inte säkert något som hjälper dig.

Ett tips är ju att inte titta så noga på avgiften utan titta i ÅR på hur de kan ha så låg avgift. Denna förening har lån på lite över 7.7k/kvm som de inte amorterar ner alls. De går också back varje år så de försöker aktivt hålla nere avgiften på bekostnad av framtida ägare.

Stolpskotten har inte skrivit ut bindningstid på lånen men när de måste bindas om blir det definitivt avgiftshöjning.

Deras underhållsfond på ca 250k kommer ju ryka direkt då de måste renovera något störe. Då måste de låna mer pengar. Så underhållsplanen ska man ju också titta på.

Bra inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in