Citat:
Ursprungligen postat av
TwoThousandSix
Du inspirerar mitt kommande inlägg.
Jag hade inte koll om Gefle tills du reflekterade om 2022.
Gefle ska gå längre i tabell positionerna än mitt fd tabell tips 2023.
1. Jönköping
2. Västerås
---
3. Utsikten
---
4. GAIS
5. Örebro
6. Gefle
7. Östersund
8. Sundsvall
9. Örgryte
10. Skövde
11. Helsingborg
12. Öster
13. Eskilstuna
---
14. Landskrona
---
15. Trelleborg
16. Brage
Jag vill se Västerås i högsta serien sen kul med nya klubbar som Jönköping som Allsvenskt och 50/50 om Utsikten grejar Allsvenskt kontrakt.
Brage sist känns… tufft. Hade jag läst det för två månader sen så hade jag inte tagit det seriöst. Men som det ser ut nu så har vi tappat ALLA anfallare från förra säsongen (Söderberg till Öster, Anton till Gefle, Jocke Persson tillbaka till Sirius, Maholli lämnar och troligtvis Douglas också), och då var ändå målskyttet vårat stora problem under 2022. Det ska bli spännande att se hur nya Nyarko presterar, och Pontus Jonsson och Tot Wikström från Halmstad är offensiva nyförvärv, men det är likväl en väldigt tunn anfallsuppsättning vi har i skrivande stund. Det ryktas dessutom om att vår kanske bäste spelare förra säsongen, Tamimi, ska lämna det lovar inte gott.
Likväl hade jag samma känsla inför förra säsongen när i princip 75% av truppen försvann under vintern och ersattes med nyförvärv från lägre serier och där vi sedan gjorde vår bästa säsongsinledning i modern tid. Återstår att se hur Saarenpää kan reda ut det här och det borde rimligtvis ramla in något/några fler namn innan säsongsupptakten.
EDIT: Västerås har jag svårt att se som tvåa i serien. De gjorde förvisso en bättre säsong 2022 än vad tabellen visar och tappade väldigt många matcher på insläppta mål sista tio, men det är också en faktor som gör att jag alltid tycker att laget känns ”oharmoniskt” och att något i lagbygget/moralen inte håller. Nu försvinner garanterat Granath också och han stod ensam för nästan 50% av lagets mål förra säsongen, det är ett tungt tapp och svårt att ersätta.