Adrian Edqvist från Jönköping Södra till Gefle. Bra CV från ungdomslandslag, Go Ahead Eagles och Kalmar FF.
Nån supporter från frikyrkonästet här som vet hur Adrian varit, och varför Södra gick så knackigt i SE i år? Man tycker att det borde finnas resurser i Jönköping men kanske blev klivet ner från AS en liten knäck. Det har ju fler relegerade fått uppleva, GAIS, ÖIS, ÖSK, Gefle, Östersund m fl. "Återtågen" brukar inte vara så enkla.
Har nu gått igenom trupperna, och försökt komma ihåg så gott det går vad som hände senaste säsongen. När jag ställer allt mot varann landar jag i att tabellen nedan är den mest realistiska:
1. GAIS
2. Helsingborgs IF
---
3. Östers IF
---
4. Landskrona BoIS
5. Trelleborgs FF
6. Utsiktens BK
7. Örgryte IS
8. GIF Sundsvall
9. IK Brage
10. Västerås SK
11. Jönköpings Södra
12. Skövde AIK
---
13. Östersunds FK
14. Örebro SK
---
15. Gefle IF
16. AFC Eskilstuna
Spelsättet och den högsta potentialen rent talangmässigt talar helt enkelt för GAIS och Helsingborg. Men jag ser inte hur Skövde eller AFC ska kunna upprepa de fina resultaten igen, så där har vi lagen som kommer sjunka som en sten. I andra riktningen ser jag Göteborgsklubbarna kunna gå. Örebro blir säsongens flopp bara pga att man är Örebro, behöver nog inte förklara det närmre.
Svårt att på förhand tippa topparna och dalarna i Superettan som vanligt men så som trupperna ser ut just nu är detta det mest troliga enligt mig själv.
Floppen blir Öster som var helt klappkassa i kvalet och bevisade en gång för alla att man inte hör hemma på Allsvensk nivå åtminstone ett tag till. Skövde är en så kallad one season wonder och man bör inte kunna ställa höga förväntningar baserat på fjolårets succé.
Peo Ljung är en knepig tränare för Trelleborgs del och rätt osexig sådan med tanke på hans senaste historik, lite som deras Tjongfotboll. Men TFF nosade lite på kvalplatsen förra året och bör vara en av favoriterna till att vinna i år.
BoIS visade upp en god form i slutet av säsongen men kommer ha stor nytta av att etablera sig i Superettan ett år till innan man utmanar i toppen på allvar.
Helsingborg blir sämre för varje år som går men har kvalitén för att minst nå ett kval såvida spelarflykten inte blir för stor. Har en väldigt bra akademi för att täcka upp eventuella tapp.
Med det sagt lär det bli minst ett Skånelag som går upp i år.
Intressant att se att ni tippar Gefle så lågt.
Laget joggade hem ettan norra och har fått behålla allt man ville behålla och plockat in bra nyförvärv samt har 2-3 spetsvärvningar kvar att göra.
De lagen som går upp från ettan norra brukar historiskt göra en bra första säsong i superettan.
Truppen känns ärligt bättre än den truppen man hade i allsvenskan.