2023-01-06, 01:25
Medlem
Stora nybygget i Solna, vid Solna Station, Haga Norra:
https://www.husmanhagberg.se/objekt/torfredsplatsen-7-7-tr-haga-norra/OBJ15143_1968587840

https://www.husmanhagberg.se/objekt/kolonnvagen-2-haga-norra/OBJ15143_1958690913/

Avgift på 3612kr.
Oklart om det inkluderar höjningen..
"Föreningen har beslutat att man ska höja årsavgifterna 21,7 % från 2023-01-01"
Citera
2023-01-06, 02:47
Medlem
Det vissa inte tänker på med lägenheter osv, är att de lägenheter som är unika på något sätt. De är fortfarande attraktiva. Det är skillnad på en 2a och en "2a".

Ett exempel:

2a på våning 2 av 7 utgångspris 3.5 millar, såldes för 3.3 millar

2a på våning 9 av 9 med balkong med utsikt över vatten utgångspris, 4.2 millar såldes för 4.9 millar

Dessa var i samma område ska påpekas.

Lägenheter som sticker ut är fortfarande värt mycket, det är mer casual lägenheter som drabbas värst.
Citera
2023-01-06, 08:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sjukt folk köper lyor i Stockholm för dessa priser när dom antingen har en dödsskjutning eller sprängning ett stenkast bort dagligen.

Jävla destruktiva dårar.
Det är mest brott i centrala Sthlm, sen sticker några få förorter ut. Men brott kan hända på fina gatan lika gärna som i en sömnig förort/stadsdel som Gubbängen. Det är nog större risk att något händer där det är liv och rörelse.
Citera
2023-01-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
https://www.affarsvarlden.se/artikel/analytiker-bostadspriserna-kan-falla-15-astronomisk-ranteborda

Det här tar nog priset i eltortyr-i-pungen.

”Möjligen till visst förtret för de som redan tecknat sig” Årets underdrift!

26 års medianlöner efter skatt i värdering borta bara sådär. Så gick det med klyschan att attraktiva bostäder håller värderingen bättre i sämre tider…

Verkar vara felaktiga siffror. En av de större (90 kvm) treorna har sålts för 11 mkr, de mindre (78 kvm) har gått för lägre priser runt 8 mkr.

Se själv:

https://nyproduktion.bjurfors.se/ulladalsstugan/#projektfakta

Det här är ju ett slags dekadenta fritidsboenden så kanske inte riktigt undergräver påståendet om attraktiva bostäders relativa prisstabilitet.

Det oaktat är det för mig smått obegripligt att man skulle vilja betala något i närheten för ett fritidsboende i ett jäkla höghuskomplex mitt ute i skogen. Det liknar ju ett tacky timeshare-projekt i bästa amerikanska anda. Men antar kundkretsen inte är så pigg på timmerstugor utan snarare vill sitta och frottéra sig med andra stockholmare på trädäcket.
Citera
2023-01-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Det liknar ju ett tacky timeshare-projekt i bästa amerikanska anda.
Svenskar har generellt inget problem alls med "tacky timeshare-projekt". Vad som är luffigt för en amerikan är modernt för en svensk, i synnerhet när det kommer till kooperativa lösningar med mellanhänder som roffar åt sig alla pengar.

Därav mer förvånad att inte den typen av koncept tagit över; hela svenska marknaden ser ut som en dold skatt där det bara är att kliva in och blåsa folk. Kan det vara så enkelt att den svenska marknaden redan är fullt exploaterad av scamers och grifters - men att dessa är stat och statnära aktörer så man inte tänker på det på samma sätt?
Citera
2023-01-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svenskar har generellt inget problem alls med "tacky timeshare-projekt". Vad som är luffigt för en amerikan är modernt för en svensk, i synnerhet när det kommer till kooperativa lösningar med mellanhänder som roffar åt sig alla pengar.

Därav mer förvånad att inte den typen av koncept tagit över; hela svenska marknaden ser ut som en dold skatt där det bara är att kliva in och blåsa folk. Kan det vara så enkelt att den svenska marknaden redan är fullt exploaterad av scamers och grifters - men att dessa är stat och statnära aktörer så man inte tänker på det på samma sätt?

Intressant tanke! Jag saknar insyn i branschen och ägarstrukturer men det kanske ligger något i det du säger.
Citera
2023-01-06, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sjukt folk köper lyor i Stockholm för dessa priser när dom antingen har en dödsskjutning eller sprängning ett stenkast bort dagligen.

Jävla destruktiva dårar.
Folk blir ju hemrånade på Östermalm. Bor du under en sten.
Citera
2023-01-06, 12:10
Bannlyst
Senaste 15 månaderna har jag förlorat 53,000 "på att bara bo". Fast de tidigare 228 tjänade jag 7,800 "på att bara bo".
Citera
2023-01-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Senaste 15 månaderna har jag förlorat 53,000 "på att bara bo". Fast de tidigare 228 tjänade jag 7,800 "på att bara bo".

Du tjänar väldigt sällan på att bara bo. Hur mycket pengar har du lagt på renoveringar och andra underhållskostnader? Har du bott i bostaden 20 år så har mycket behövts göras för att hålla värdet uppe. Lägg till räntan och drift där som du aldrig ser röken av. Sen måste man såklart bo någonstans
Citera
2023-01-06, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saffran33
Du tjänar väldigt sällan på att bara bo. Hur mycket pengar har du lagt på renoveringar och andra underhållskostnader? Har du bott i bostaden 20 år så har mycket behövts göras för att hålla värdet uppe. Lägg till räntan och drift där som du aldrig ser röken av. Sen måste man såklart bo någonstans

Jag vet. Vad jag menar är att jag inte tillhört tomtarna som alltid upprepat hur mycket "de tjänat på att bara bo". Jag vet dock, baserat på min egna lilla boning, hur mycket jag nu förlorar "på att bara bo" . Naturligtvis räknar jag per månad och på 15 månader är förlusten 15*53000. Stockholmstrakten.
Citera
2023-01-06, 15:10
Avslutad
Fick sms från mäklare som sålt duktigt tidigare. Var på en av visningarna för ca 1 1/2 år sen. Gällde både om man var intresserad av objekt eller vill få sitt eget värderat. Mellan raderna förstår man att objekt och omsättning rasat. Framförallt blir inte mycket sålt. Så rimligt tro många mäklare lämnar branschen nu.
Citera
2023-01-06, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Fick sms från mäklare som sålt duktigt tidigare. Var på en av visningarna för ca 1 1/2 år sen. Gällde både om man var intresserad av objekt eller vill få sitt eget värderat. Mellan raderna förstår man att objekt och omsättning rasat. Framförallt blir inte mycket sålt. Så rimligt tro många mäklare lämnar branschen nu.

Det är nog de unga och nya mäklarna som kommer att lämna. Noterar att vissa etablerade mäklare verkar ha bra omsättning fortfarande. Sedan säljs det en hel del underhand också ska man veta och där vinner gamla mäklare med bra kontaktnät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in