• 1
  • 2
2023-01-03, 15:03
Medlem
Själv fick jag börja dricka något stärkande vid speciella tillfällen när jag var i tioårsåldern - för att det skulle bli karl av mig. Avskydde framförallt snaps, ogillar det än idag.

Frågan dök upp under julen då min far tyckte att det var dags för sonen min att få sig ett järn i läskeblasken från gammelfarmors hemliga saftflaska.

Jag föll till föga, men till saken hör att pojken bara är 6 år gammal. När började ni ge era söner en sup?
Citera
2023-01-03, 15:09
Medlem
DenlysandeJarls avatar
Redan i nappflaska. Brännvin och välling och skaka om friskt
Citera
2023-01-03, 15:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Själv fick jag börja dricka något stärkande vid speciella tillfällen när jag var i tioårsåldern - för att det skulle bli karl av mig. Avskydde framförallt snaps, ogillar det än idag.

Frågan dök upp under julen då min far tyckte att det var dags för sonen min att få sig ett järn i läskeblasken från gammelfarmors hemliga saftflaska.

Jag föll till föga, men till saken hör att pojken bara är 6 år gammal. När började ni ge era söner en sup?

Har aldrig bjudit mina barn på någon form av alkohol hemma. Däremot har jag betalat restaurangnotor innehållande stöl efter att de blivit myndiga.
Citera
2023-01-03, 15:27
Skulle jag själv bli farsa så kanske vid 14-15. Bra att de vänjer sig att dricka alkohol måttligt och inte blir kalasfulla första fyllan. Dessutom helt lagligt att bjuda sina tonåringar på mindre mängder alkohol så länge det är under kontrollerade former. Men självklart skulle jag ha en lång diskussion om alkoholens skadeverkningar innan.
Citera
2023-01-03, 15:29
Medlem
Under Julens resa med familjen bjöds den förstfödda 17:åringen på Cava och rödvin, kändes att det var dags att kunna ta ett glas med avkomman...
Citera
2023-01-03, 15:32
Medlem
När min son var 4år fick han brännvin i muggen. När han var 16 år fick han Jägermeister av oss föräldrar. Han är 17 år idag och dricker inte alkohol än
Citera
2023-01-03, 15:33
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Kom på nu att en grabben fått smaka en sipp på öl vid några tillfällen. I övrigt är barnen tonåringar nu och de har inte bett om eller fått någon alkohol hemma. Än så länge är de datornördar och är inte ute och hänger kvällstid så tror inte någon av dom gjort sin alkoholdebut.

Jag har för avsikt att vänta in i det sista, kan inte garantera att det blir så.
Mitt supande blev nog tyvärr inte bättre av att jag fick smaka tidigt av diverse grannar på kvartesfester som barn.

Jag väljer att tro på de artiklar jag läst om att barn som inte bjuds på alkohol hemma har mindre risk att utveckla ett missbruk i vuxen ålder.
Citera
2023-01-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Han var väll runt 22-23år.
Citera
2023-01-03, 15:44
Medlem
Draklusts avatar
Skulle bjuda han på en öl eller två när han blivit 16… om jag nu hade en son.
Citera
2023-01-03, 15:46
Medlem
BananShans avatar
Man bör inte dricka, det förstör bara. Du ska inte introducera det till honom om han inte frågar.
Citera
2023-01-03, 16:05
Medlem
CockWitchs avatar
Jag tror nog att det är en bra idé att ge barnen sina första supar. Så man kan övervaka de första fyllorna.
Citera
2023-01-03, 16:06
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudstadenn
När min son var 4år fick han brännvin i muggen. När han var 16 år fick han Jägermeister av oss föräldrar. Han är 17 år idag och dricker inte alkohol än
Varför gav du en fyra åring brännvin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in