2023-01-06, 11:41
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio

Gör du bara hushållssysslor om du är hemma? Och jobbar du för att du automatiskt ska ha något att göra? Kan du inte ta några initiativ själv?
Vad har min initiativförmåga med saken att göra? Jag klarar av att tänka själv jo, alldeles utmärkt. Självklart har jag fritidsintressen men det har även folk som jobbar.

Jag vill också börja jobba igen men inte med samma hjärndöda bas-sysslor som trista och intetsägande hemmafruar. Det räcker liksom inte för mig. Är inte såpass simpel i pallet.
Citera
2023-01-06, 11:45
Medlem
Nnics avatar
Den nya generationen vill varken sköta hemmet eller jobba. De vill bara vara kända.

Annars är det snarare förutsättningarna som gör att kvinnor är emot. Finns för få män som kan försörja hushållet på egen hand.
Citera
2023-01-06, 11:50
Medlem
Hemmafru här. Har dock en fritidsverksamhet som drar in lite varje månad, men min primära roll är hemmafru. Jag älskar det. Det är inte naturligt för mig att arbeta som jag gjorde innan. Var ganska högt uppsatt inom ett visst yrke och, jag var duktig på mitt jobb, men det gick emot min natur. Varje dag kändes så jäkla fel och jag var aldrig lycklig. Så vi köpte en gård och flyttade, där jag numera tar hand om allting hemma, odlar all vår mat, sköter hemmalivet. Min man jobbar och vi har aldrig varit lyckligare. Att få göra mat till honom och ta hand om honom är mitt livs syfte.
Jag tror att det är viktigt att mannen är en riktig man. Att se sin fru för allt hon gör, och ta hand om henne på alla sätt.
Citera
2023-01-06, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Motviljan mot att vara hemmafru går nästan alltid över när mannen får en utlandstjänstgöring där frun får följa med, men inte jobba. Där mannen får så mycket högre lön så att det räcker att försörja även frun. (så som det var här innan kvinnor började jobba).

Jag har sett en hel del sådana fall. När det är dags att åka dit så är kvinnan oftast svagt negativ & tror att hon skall vantrivas.
När det tre år senare är dags att åka hem igen så har hon istället grav ångest över att behöva arbeta igen.

Ganska ofta driver frun frågan om att mannen skall söka en ny utlandstjänst efter några år.
Citera
2023-01-06, 12:01
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Vad har min initiativförmåga med saken att göra? Jag klarar av att tänka själv jo, alldeles utmärkt. Självklart har jag fritidsintressen men det har även folk som jobbar.

Jag vill också börja jobba igen men inte med samma hjärndöda bas-sysslor som trista och intetsägande hemmafruar. Det räcker liksom inte för mig. Är inte såpass simpel i pallet.
Tydligen kunde du bara göra basala hushållssysslor när du var hemma. Det låter som både lathet och stor brist på initiativförmåga. Är du hemma så kan du ju liksom göra nästan vad som helst,även utöver hobbys. Det låter ganska simpelt att behöva ha ett jobb för att kunna företa sig något . Serverat liksom.
Citera
2023-01-06, 12:12
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio

Tydligen kunde du bara göra basala hushållssysslor när du var hemma. Det låter som både lathet och stor brist på initiativförmåga. Är du hemma så kan du ju liksom göra nästan vad som helst,även utöver hobbys. Det låter ganska simpelt att behöva ha ett jobb för att kunna företa sig något . Serverat liksom.
Nej, ditt lilla mansvåp, detta har jag aldrig sagt. Jag menade att det enda av sysslor/arbete som finns att göra när en saknar ett lönearbete är trista och intetsägande sådana. Ungefär som din personlighet.

Fritid har alla, även de som jobbar utanför hemmet. Och även de med lönearbete får ta på sig hushållssysslor. De med god utbildning lär få avsevärt mer stimulans i livet än hemmapersoner som bara har trista hushållssysslor till jobb. Vad man sedan gör på sin fritid hör inte till sammanhanget då alla har fritid.
Citera
2023-01-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstrur49
Hon får väl prata med andra hemmafruar. gillar din logik att hon blir tvär-ensam om hon skulle vara hemmafru. fan hände att ta ungen till parken tex och prata med andra kvinnor?
Din kommentar visar bara att du aldrig har tagit ut några barn till lekparken. Tror du att barn leker själva och att man i lugn och ro kan prata med de andra vuxna som står där (under förutsättning att det finns några andra vuxna där)? Barn ropar eller slår sig ständigt, du kan stå still fem minuter innan du måste springa och hjälpa till eller trösta, det finns ingen tid att ha ett vuxensamtal. Dessutom är det ju inte säkert att just den kvinnan som råkar vara där är någon du ens vill prata med, en random främling som kanske är 15 år yngre eller äldre än dig- hur givande samtal är det?
Citera
2023-01-06, 12:19
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Nej, ditt lilla mansvåp, detta har jag aldrig sagt. Jag menade att det enda av sysslor/arbete som finns att göra när en saknar ett lönearbete är trista och intetsägande sådana. Ungefär som din personlighet.

Fritid har alla, även de som jobbar utanför hemmet. Och även de med lönearbete får ta på sig hushållssysslor. De med god utbildning lär få avsevärt mer stimulans i livet än hemmapersoner som bara har trista hushållssysslor till jobb. Vad man sedan gör på sin fritid hör inte till sammanhanget då alla har fritid.
Mansvåp? Utveckla.

"För att jag vet av egen erfarenhet att det är både hjärnfattigt och själsdödande isolerat att vara en hemmaperson utan några större syften i livet än att utföra trista och basala hushållssysslor." Citat du.

Detta är alltså allt man kan göra om man inte lönearbetar? Det finns absolut ingenting annat? Alltså vis sidan av hobbys. Det låter väldigt väldigt fantasilöst att inte komma på någonting annat att sysselsätta sig med.

Och hur vet du vilken yrkes- och utbildningsbakgrund hemmavarande har?
Citera
2023-01-06, 12:24
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Mansvåp? Utveckla.

"För att jag vet av egen erfarenhet att det är både hjärnfattigt och själsdödande isolerat att vara en hemmaperson utan några större syften i livet än att utföra trista och basala hushållssysslor." Citat du.

Detta är alltså allt man kan göra om man inte lönearbetar? Det finns absolut ingenting annat? Alltså vis sidan av hobbys. Det låter väldigt väldigt fantasilöst att inte komma på någonting annat att sysselsätta sig med.

Och hur vet du vilken yrkes- och utbildningsbakgrund hemmavarande har?
En hemmaperson/hemmafru/hemmavarande är någon som inte lönearbetar, så mycket vet jag. I annat fall kan man inte ge sig själv de titlarna.

Fritid och nöjen räknas inte som sysselsättning nej.

Utveckla vad? Att du är en patetisk och hjärnsvag liten fjant som låtsas vara kvinna?
Citera
2023-01-06, 12:28
Medlem
Incendios avatar
Citat:
En hemmaperson/hemmafru/hemmavarande är någon som inte lönearbetar, så mycket vet jag. I annat fall kan man inte ge sig själv de titlarna.

Fritid och nöjen räknas inte som sysselsättning nej.

Utveckla vad? Att du är en patetisk och hjärnsvag liten fjant som låtsas vara kvinna?
Ja, en hemmavarande är en person som inte lönearbetar. Det har jag aldrig sagt emot

Återigen, vi bortser från hobbys. Det finns ändå väldigt mycket du kan sysselsätta dig med. Om du bara vill och bryr dig.

Utveckla vad exakt ett "mansvåp" är.

Varför skulle jag låtsas vara kvinna(du kan kolla igenom min historik om du vill, din var ...eh...spännande), för att jag inte håller med dig? Jag är både kvinna, mamma, fru och hemmafru.

Svara också gärna på hur du vet vad hemmavarande har för bakgrund.
Citera
2023-01-06, 12:35
Medlem
brianmolkos avatar
Kvinnor ska arbeta och dra in pengar till hushållet, till skillnad mot män.
Citera
2023-01-06, 12:38
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Återigen, vi bortser från hobbys. Det finns ändå väldigt mycket du kan sysselsätta dig med. Om du bara vill och bryr dig.

Utveckla vad exakt ett "mansvåp" är.

Varför skulle jag låtsas vara kvinna(du kan kolla igenom min historik om du vill, din var ...eh...spännande), för att jag inte håller med dig? Jag är både kvinna, mamma, fru och hemmafru.

Svara också gärna på hur du vet vad hemmavarande har för bakgrund.
Ja, trista och tråkiga sysslor innanför hemmet som ingen blir glad av. Ideellt arbete är ett arbete utanför hemmet även om det inte ger någon lön.

Ett mansvåp är en korkad manlig person som inte förstår innebörden av den enkla benämningen "mansvåp".

Jaså? Lite märkligt att du som mor och fru har tid att sitta här på Flashback dagarna i ända och dessutom spyr ur dig samma hatiska dynga mot kvinnor och minoriteter likt de typiskt frustrerade asociala Flashbackincelsen. Lustigt sammanträffande det där du

Mina personliga åsikter är inget märkvärdigt och delas av de flesta normala kvinnor i dagens Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in