2023-01-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Och du vet inte vilken promillehalt hon hade så varför ens diskutera det?

Han bar iväg med henne. Så låter som hon var ap-plakat.
Citera
2023-01-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Du är en mycket farlig och empatistörd människa som har blod på dina händer.

För att jag anser att den som begår lagbrott så som våldtäkt är ensam ansvarig för sin handling?
Då låter du som en väldigt konstig människa.
Citera
2023-01-06, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte att denna återkommande debatt i första hand avser själva ansvarsfrågan.
Life is hard;
it's harder if you're stupid

-- John Wayne

Ja, det är dumt att vara full, för man kan själv göra så mycket dumt på fyllan: spy ner värdparets matta, göra saker man ångrar osv. Oerhört dumt att vara full.
Men det är ännu dummare att våldta någon.
Citera
2023-01-06, 12:09
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och jag anser alltså att detta konsekvenstänk ska överföras till förövarna. Vi ska ställa höga krav på alla att inte begå lagbrott. Att utvecklas folks konsekvenstänkande till att fatta att man måste följa lagen.
Att man inte har "rätt" att våldta en full människa som ligger utslagen. Osv.

Det man dock ska lära folk är att det är dumt att bli full: man kan göra bort sig, göra saker man ångrar, spy ner sig, bli alkoholförgiftad. Och allt detta bär man konsekvenserna själv för om man supit. och bör därför dricka måttligt så att man fortfarande har kontroll över sig själv och sina egna handlingar. Men blir man utsatt för lagbrott på fyllan, dvs. utsatt för någon annans handlingar som denna har ansvar för så är det fortfarande helt och fullt förövarens ansvar och förövaren som har brustit i sitt ansvar att inte begå lagbrott.

Då är vi eniga. Därtill såg jag inget i Elisabet Höglunds resonemang som tyder på att hon inte skulle hålla med dig.
Citera
2023-01-06, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Då är vi eniga. Därtill såg jag inget i Elisabet Höglunds resonemang som tyder på att hon inte skulle hålla med dig.
Jag har älskat Elisabet Höglund ända sedan hon skrev att Ernst Kirchsteiger såg ut som en "Internationell Playboy". Därefter håller jag automatiskt med henne om allt.
Citera
2023-01-06, 12:23
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag tycker Elisabeth har helt rätt i sak. Kvinnor har reducerats till att vara oskyldiga små lamm i den här debatten. Man talar aldrig om någons egna ansvar i media.

Det är samma med våldtäkter. Jag läste för något år sedan att uppemot 60% av alla våldtäkter som anmäls är återkommande offer. Dvs, samma kvinna anmäler igen och igen och igen. De dras till fel man men ingen, inte ens deras egna vänner säger "Ursäkta men lilla du, du kanske ska öppna ögonen och sluta tänka med fittan. Du träffar fel man hela tiden, inser du inte det?"
Detta är vad moderna och framgångsrika kvinnor naturligtvis förstår. Det är därför du alltid hittar kvinnor i marginalen när det handlar om våldtäkter.

Alla med döttrar gör naturligtvis det och vi vet att vi tar snacket på våra middagsbord men i Media ska kvinnor vara fria änglar att i princip vifta med fittan på fest och om någon råkar snudda vid den så är det en kriminell våldtäckts nazist i princip.

Kvinnor måste få ta mer ansvar.
Jag håller med om delar du skriver. Men i just detta fall känns Höglund med som en gammal moralpredikans hagga, som nästan ser sex som ett nödvändigt ont, snusk som kvinnor måste utstå för att män bär lustar de inte kan styra.

Med det sagt, har lagstiftningen lett till att kvinnor tillåts att vara ett offer. Det är mäns ansvar att se till att samtyckesblanketen fylls i. Eller att samtycke uttalas om man ska vara noga med ord. Jag tänker att när man är ung är det här med sex inte helt enkelt. Varför ligger ansvaret att faktiskt ställa en fråga på killar. Varför kräver vi att unga killar ska ha ett mod inte unga tjejer behöver ha,

En annan sak som är vriden med samtyckes lagen är att om en man och en kvinna går hem efter en blöt krognatt tillsammans, båda lika berusade och har lite taffliga fyllesex på natten. Kan kvinnan dagen efter anmäla mannen för våldtäkt om han o fyllan och villan. Glömt ta fram samtyckes blanketten. Kvinnan får alltså göra dumheten på fyllan, medan män kan kallas våldsmän av att göra misstag på fyllan.

Jag tänker oxå att förhållande inte är helt lätt någon gång i livet. Men speciellt inte i tonåren. Visst har man blivet taffligt stöt på, kanske speciellt i ungdomen. Men betyder det att dessa killar var förövare, är det inte troligare att killarna oxå var lite berusade mannen och inte riktigt visst hur man gjorde.

Det är oxå farligt när det går inflation i sexuella övergrepp. Ibland läser man att det skedde typ 20 övergrepp på en och samma konsert. Asså har det inte skett en extrem förändring i ett publikhav ställer jag mig frågande. På min tid var massan framför scenen en grötig massa som dansade omkring. Självklart var det någon gång någon dansade arm som stötte på mot mitt bröst. Jag tolkade de som en följd på trängsel dansande och att folk inte riktigt hade koll på vart just mina bröst befann sig.

Vad vinner vi på att få unga tjejer att tänka det som ett sexuellt övergrepp. Eller att unga killar ska identifieras som förövare.
Citera
2023-01-06, 12:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Han bar iväg med henne. Så låter som hon var ap-plakat.
Det var hon säkert. Och jag vill inte förringa hennes känsla. Men hur ful var han? Och till hans stora försvar så ville han ju inte ha sex när hon visar sig vara för ful för att vara samtyckligt delaktig i akten.
Citera
2023-01-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det var hon säkert. Och jag vill inte förringa hennes känsla. Men hur ful var han? Och till hans stora försvar så ville han ju inte ha sex när hon visar sig vara för ful för att vara samtyckligt delaktig i akten.

Ja, när han märker att han inte kan tränga in i henne, så avbryter han det hela. Han borde givetvis avbrutit det innan han ens bar iväg på henne.
Citera
2023-01-06, 13:14
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Om du super dig full så bär du ansvar för dina egna handlingar som du begår på fyllan: spyr du ner mattan hos värdparet får du betala kemtvätten, ångrar du att du låg med Lisa får du bära hundhuvudet, kör du rattfull får du skylla dig själv att du blir av med ditt körkort, skäller du ut bästisen och ångrar det är det din sak att bära hundhuvet och be om ursäkt och lova bot och bättring. Du ansvarar för dina egna handlingar som du utför på fyllan. Men du ansvarar inte för andras handlingar som de utför mot dig för att du är full! Du ansvarar fullt ut för dina missöden som du gör på fyllan. Och de som våldtar dig när du är på fyllan bär fullt ansvar för den våldtäkt de utsatt dig för/fullt ansvar för sina egna handlingar att våldta dig.

Men du kanske hellre vill leva i upp och ner vända världen där du bär ansvaret för den våldtäkt du utsätts för? Och värdparet bär ansvar att betala för kemtvätten av mattan som du spydde ner?

Nejdu: alla måste börja ta ansvar för sina egna handlingar och sluta skylla ifrån sig detta ansvar. På detta sätt kommer det till slut bli våldtäktsförövarna som kommer skämmas och få bära hundhuvudet. Precis som det ska vara. Det är ju förövarna som begått en vedervärdig handling. De som ska skämmas ögonen ur sig. Och därmed lära andra att det är dålig att våldta folk, för man får skämmas resten av sitt liv för detta...

Lägger man över ansvaret på offren, kommer aldrig våldtäktsförövare börja skämmas för sina handlingar att våldta. Våldtäktsförövarna kommer "rättfärdiga" sina handlingar och mena på att "hon/han var full och får skylla sig själv".

Vi alla ska få våldtäktsförövare att skämmas ögonen ur sig som de äckliga as de är. Och vi får dem inte att skämmas genom att delvis ge offret skulden för det som hänt...

Så nej, jag är inte naiv. Jag vill få våldtäkter att upphöra (vilket är en utopi, men iaf. minska kraftigt). Och det får man lättast genom att föra över skam-känslorna där de hör hemma: på våldtäktsförövarna.
Vem anser du vara offret i fallet med Fredrik Virtanen och Cissi Wallin?
Citera
2023-01-06, 13:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte att denna återkommande debatt i första hand avser själva ansvarsfrågan.
Life is hard;
it's harder if you're stupid

-- John Wayne

Hahaha, visdomsord. Han sa mycket klokt den där Wayne.
Citera
2023-01-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Vem anser du vara offret i fallet med Fredrik Virtanen och Cissi Wallin?

Han är offer för förtal.
Och hon är offer för våldtäkt.

Han är skyldig till våldtäkten och bär ansvaret för den.
Hon är skyldig till förtalet och bär ansvar för det.

Sedan blev han väl inte dömd för våldtäkt? Men ponera att det nu är sant det hon säger. Då ser det ut som ovanstående.

Som sagt: alla ansvarar vi för våra egna handlingar. Våldtar man någon är man ansvarig för våldtäkten. Om den man våldtar sprider ut detta på nätet och nämner ens namn, så att det kan innebära ringaktning för ens person, så bär den som sprider ut detta ansvar för förtalet.

Sedan ska givetvis våldtäktsoffer få prata om/skriva om våldtäkten de utsatts för. Det är en form av bearbetning. Men att yppa namnet på våldtäktsförövaren är som sagt förtal. Våldtäktsförövare ska dömas i domstol, inte av pöbeln.

Sedan ska givetvis våldtäktsförövare skämmas för att den har våldtagit en annan människa. Pöbeln bör alltså rent generellt uttrycka att våldtäktsförövare själva bär ansvar för våldtäkten och att deras handlingar att våldta gör dem till äckel (oavsett vad som föranledde våldtäkten, offret är oskyldig). Ingen vill ses som ett äckel, så det kan vara avskräckande för vissa från att våldta. Så pass att de låter bli att våldta den fulla och däckade kvinnan på festen, då skammen skulle vara för stor om de våldtog henne. Vi alla bör alltså få våldtäktsförövare att skämmas. Men vissa försöker istället få offer att skämmas, vilket ger våldtäktsförövare "frikort", vilket de inte ska ha i en civilisation. Våldtäktsförövare ska skämmas.
Citera
2023-01-06, 13:32
Medlem
Citat:
För att jag anser att den som begår lagbrott så som våldtäkt är ensam ansvarig för sin handling?
Då låter du som en väldigt konstig människa.

För att du uppmanar unga kvinnor att de ska utsätta sig själva för våldtäkt, bara för att tillfredsställa ditt egna sjuka ideals skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in