2023-01-05, 22:59
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Amerikanarna skickar ett Patriot-batteri med hela serven av robotar, fordon och understödsfunktioner. Det handlar alltså om ett enda system och det ska förmodligen skydda Kyjiv och denna stads närmaste omgivningar.

Vad tyskarna nu har lovat är att skicka ett gäng robotar till denna "pjäs".

Det är som om din mamma (USA) skulle ha gett dig en ny fin Kalashnikov i julklapp, men lite senare kommer morbror Otto (Tyskland) och sticker åt dig ett par askar med extra patroner.
Jag tolkar det som att tyskarna skickar en Patriot-enhet – dvs. lastbil med dragbil, raketramp och raketer?
Se här:
https://english.alarabiya.net/News/world/2023/01/05/Germany-to-follow-US-provide-Ukraine-with-Patriot-missile-system-Statement
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett klokt inlägg, sett till vad som är realistiskt.

Det lilla kruxet är att alla Rysslands motståndare bestämt sig och Ryssland inte får gehör (vapenvilan är ett exempel). Putin skulle kunna ha för verklig avsikt att de-eskalera — det är ändå ingen som lyssnar i dag och tar till sig. Peskov sa det när Biden och Zelensky möttes i Washington före jul. Det är bara att gilla läget.

Ser och lyssnar man på Putin och stänger av allt annat framstår han som ärligheten själv. Det är rätt remarkabelt.

Ja, problemet som jag ser det är Alexander Dugin, Putins favorit filosof. Han var redan från början extremt hatisk, mordisk mot Ukraina. Gränslös. Efter det att Ukraina dödade hans dotter (som också var en mordisk person) har man inte hört något från Alexander Dugin. Men troligen är han ännu vidrigare än någonsin. Det är med andra ord inte bara humbug att det finns idioter som är värre än Putin. Medvedev förstås men också Dugin,bara för att nämna två .
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Sossarna i Tyskland diskuterar om att leverera Leopard 2 till UAF. Enbart diskussioner än så länga alltså. Ja det är ju många länder som kan leverera dessa om tyskarna ger klartecken.

https://twitter.com/Tendar/status/1611119218577264641
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-05 kl. 23:10.
Citera
2023-01-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Njaa..hade janukovitsh inte blivit störtad hade inte kriget blivit av.

Jo det är klart att om Janukovitsh hade tillåtits fortsätta sitt korrupta maktmissbruk och låtit Kreml
ta över landet smygvägen istället så hade ju Putin kunnat förvandla landet till en fattig lydstat
som typ Belarus ändå , men nu ville ju inte Ukrainska folket ha det så därför blev han avsatt.
Tydligen ville inte Putin respektera folkviljan utan valde krig i stället.
Citera
2023-01-05, 23:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nu tror jag väl att du skämtar. Putins stora idol är olika gangster genom historien. Blir lite konstigt när olika "experter" om Ryssland pratar om historien 200 år tillbaka när Putin själv vet noll om historia. Han skiter i historien, han är en fullfjädrad gangster och hans kumpan i Tjetjenien beställer mord hela tiden, överallt på jorden.
Jag vet inte ens vad du vill säga längre. Putin vet definitivt mycket om rysk historia. Jag skulle vilja påstå att det är hans favoritämne om man lyssnar på honom. I övrigt håller jag med om att han är en skurk. Men det har jag redan sagt.
Citera
2023-01-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som bör ifrågasättas är att du upprepade gånger påstår saker i stil med att jag imponeras av och stöder Putin, trots att jag själv säger motsatsen. Och händelsevis inte citerar mig. Lite i stil med skogsbabben och Gay Alison.
Du säger så men läser man dina inlägg så ser man tydligt att du har en vurm för Ryssland.
Vilket är typiskt för den psykopat du uppenbarligen är.
Jag misstänker att det är mig du refererar till som babbe? Jag är definitivt mer svensk än vad du nånsin kan bli. Har rötter från 1200 talet från mellansverige. Frågan är väl om du enbart är psykopat eller mer troligt serb.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-01-05 kl. 23:10.
Citera
2023-01-05, 23:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är varje projektil utrustad med egen radar och söker sig automatiskt till målet? Hur är det med enklare, äldre luftvärnsraketer? Hur är det möjligt att träffa ett flygplan i hög fart med en pjäs från 80-talet?

Jag får nog ponduspostulera här. Granaterna har nog någon form av zonrör som känner av om man är i närheten av målet och detonerar därefter. Jag tror att zonrör uppfanns redan under WW2. Att träffa ett mål i hög fart handlar bara om matematik och att beräkna banor.
Citera
2023-01-05, 23:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Jag tolkar det som att tyskarna skickar en Patriot-enhet – dvs. lastbil med dragbil, raketramp och raketer?
Se här:
https://english.alarabiya.net/News/world/2023/01/05/Germany-to-follow-US-provide-Ukraine-with-Patriot-missile-system-Statement

Du tycks ha rätt. Det här kom in på AP för 58 minuter sedan och det handlar om alltså ett helt nytt batteri.

https://apnews.com/article/biden-united-states-government-olaf-scholz-germany-84fc07af2356d8d02adec2e987d06c0a
Citera
2023-01-05, 23:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tror såhär att ryssens offensiva kapacitet är slut. Det finns ingen produktion av pansarfordon i Ryssland som räcker till helt enkelt. Och idag på Telegram så lipar flera Z-troll över att artilleriet börjar ta slut också. Så det enda som Putain kan hoppas på är att hålla nuvarande mark man har intagit, vilket man kanske kan göra om man mobiliserar fler soldater. Jag tror nog på ytterligare mobilisering i första hand och sen garderar jag med ett totalt tillbakadragande från Ukraina.
Jag tror att de har kraft till ytterligare offensiver, men väntar tills de fått rekryterat och tränat tillräckligt med personal.

Ryssland har förlorat drygt 3000 stridsvagnar, men man estimerar att de startade kriget med någonstans mellan 10 000 - 12 000 stridsvagnar. De flesta är gamla och många fungerar säkert inte, men de bör kunna skaka fram ytterligare ett tusental stridsvagnar. Exempelvis tror man att Ryssland har ca. 1000st av de sprillans nya T90-stridsvagnarna, men bara någon enstaka sådan har tagits av det ukrainska försvaret eller förstörts. Rimligtvis kommer de inte ge sig på att ta Kiev igen – det lär de inte ha kraft till. Men jag tror att det är för tidigt att räkna ut dem.
Citera
2023-01-05, 23:06
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Visa i handling istället för att snacka. Putin, Peskov, Lavrov m fl. Beordra hemgång av den ryska armén, så kommer ingen att tvivla på deras avsikter. Det vore så enkelt.
Det beror framför allt på att de ställer krav som Ukraina uppfattar som orimliga. Och på att den militära specialoperationen inleddes i februari i fjol, hur logiskt eller ologiskt det beslutet än var, och vem som fattade det. Det förvånar mig om de inte kan förstå varför ingen lyssnar. Eller, Putin verkar ju faktiskt genuint bekymrad/oförstående ibland.

Om de backar frivilligt nu lär åtminstone krav på krigsskadestånd komma med vändande post till Moskva. Det vill de inte.
Citera
2023-01-05, 23:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, skrattretande. "Nu vill va ta en paus då våra kära mördare, tjuvar och våldtäktsmän som inkräktar på ukrainskt territorium ska kunna fira rysk jul i lugn och ro."

Ett till tecken på att vapenvilan var bara "fake news" :

Katharina Kunter, professor i kyrkohistoria vid Helsingfors universitet.

– Det är symbolisk politik och propaganda. Det hade varit en seriös och generös gest om man hade utlyst vapenvila då den västerländska världen firade jul i december, säger hon.

– Inom den ortodoxa traditionen är julen inte den största högtiden, det är i stället påsken. Och under påsk attackerade Ryssland och Putin Ukraina väldigt hårt, säger Katharina Kunter.

https://www.hbl.fi/artikel/d0b03b58-75bc-4093-9b22-1215885a8219

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tyska regeringen meddelade nyss att de kommer att leverera Marder IFV och Patriot SAM till UAF.

https://twitter.com/RegSprecher/status/1611073508691304449

Mellan 40-50 enligt die welt. Sedan så.., först jänkarna, sedan fransmännen och nu då tyskarna. Alla inom en vecka kan man säga. Lägg till då att ukrainarna varnar nu närmast dagligen för att en större rysk offensiv är på "g".

Så kanske det är på gång då ? I.o.m att helt plötsligt och närmast från ingenstans.., så skall hårdare material levereras.
Citera
2023-01-05, 23:07
Medlem
Citat:
Se här:
Men det är ungefär som ytterligare en nod i nätverket. Lastbilen med rampen är ingen egen enhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in