2023-01-05, 22:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Demilitarisering av världens största land – helt hopplös tanke. Ingen kommer eller kan utföra uppgiften, och resultatet kommer att vara en säker orsak till nästa världskrig. Det var resultatet av demilitariseringen av Tyskland efter första världskriget. Man kan inte påstå att Ryssland inte ska blanda sig i andra länders inre angelägenheter och passera deras gränser – om man gör precis likadant själv. Det du efterfrågar är ryskt tänkande i västländer – du kommer inte att få ett sådant tänkande.
Ett klokt inlägg, sett till vad som är realistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Inser någon verkligen hur sjukt detta är? De ockuperar ett annat land och basunerar ut till hela världen vapen vila. Och får det att verka som att det är de, Ryssland, som vill ha fred.

Putin är beundransvärd i sin förmåga att dupera alla. Tyvärr är Zelensky helt kass, men typiskt komiker är att strö mer salt i såren än som är befogat.

Kan bara säga en sak: finns ingen skickligare på marknadsföring än Putin. Han skulle få ett toppjobb varsomhelst om han avgick. Han vet exakt vilka trådnerver man ska spela på, han är ett världsgeni, utan tvekan. Fast helt utan moral.
Det lilla kruxet är att alla Rysslands motståndare bestämt sig och Ryssland inte får gehör (vapenvilan är ett exempel). Putin skulle kunna ha för verklig avsikt att de-eskalera — det är ändå ingen som lyssnar i dag och tar till sig. Peskov sa det när Biden och Zelensky möttes i Washington före jul. Det är bara att gilla läget.

Ser och lyssnar man på Putin och stänger av allt annat framstår han som ärligheten själv. Det är rätt remarkabelt.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-01-05 kl. 22:51.
Citera
2023-01-05, 22:50
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tyska Gepard är radarstyrd och det sker per automatik, bara att välja mål och trycka på knappen.
Är varje projektil utrustad med egen radar och söker sig automatiskt till målet? Hur är det med enklare, äldre luftvärnsraketer? Hur är det möjligt att träffa ett flygplan i hög fart med en pjäs från 80-talet?
Citera
2023-01-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De som är grundlurade är de som gått på den ryska propagandan och tror att det är på riktigt.

Däremot, de som bara förmedlar rysk propaganda utan att tro på skiten. De är inte grundlurade. De är bara sluga.

Hur i hela fridens namn har vi rysk propaganda i väst? Jag får nog konstatera att genomsnittet i väst är både naiva och godtrogna gentemot deras herrar.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Det är bara svaga människor som är rädda för ryssar bara för någon säger det.
Jag vet inte hur jag ska hjälpa dig. Kanske om du googlar och söker fakta kan hjälpa din fobi.
Människor ser hur andra beter sig, det är det man dömer ryssarna efter helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fast det gör jag inte. Det är bara ditt försök till Cancel culture.
Gå tillbaka och läs dina egna inlägg.
Du anser att andra länder inte skall hjälpa Ukraina.
Du hänvisar till överbevisade propaganda distributörer från Kreml bl.a. Landcaster och Bronell.
Till stöd för ett land som tydligt deklarerat att de grannland man invaderat inte finns.
Blir det inte tydligare än så, du är uppenbarligen en av trådens tydligaste Putin supporter.
Trotts det försöker du kryp undan.
Så min fråga kvarstår är du bara en grundlurad pojkspoling eller driver du aktivt Putins agenda.
Jag har svårt att döma men du är ingen vidare analytiker hur man en ser det.
Citera
2023-01-05, 22:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Oj vad bra! Det är ett patriot-system som Tyskland skickar? Hur många får de från USA?

Amerikanarna skickar ett Patriot-batteri med hela serven av robotar, fordon och understödsfunktioner. Det handlar alltså om ett enda system och det ska förmodligen skydda Kyjiv och denna stads närmaste omgivningar.

Vad tyskarna nu har lovat är att skicka ett gäng robotar till denna "pjäs".

Det är som om din mamma (USA) skulle ha gett dig en ny fin Kalashnikov i julklapp, men lite senare kommer morbror Otto (Tyskland) och sticker åt dig ett par askar med extra patroner.
Citera
2023-01-05, 22:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jaså, vem har svalt betet då. Jag vet inget land. Frågan är väl mer om BRIC kommer att överleva. Modi och Xi är inte glada och Brasilien har fått en ny president. Vad det innebär är svårt att säga.

Du blandar ihop intelligens med en låg moral. Att lura människor är inte svårt rent tekniskt. Det enda som krävs är en låg moral. Frågan är om Putin ens förstår begreppet moral. I grund och botten är han bara en tjuv och bedragare.

Nu tror jag väl att du skämtar. Putins stora idol är olika gangster genom historien. Blir lite konstigt när olika "experter" om Ryssland pratar om historien 200 år tillbaka när Putin själv vet noll om historia. Han skiter i historien, han är en fullfjädrad gangster och hans kumpan i Tjetjenien beställer mord hela tiden, överallt på jorden.
Citera
2023-01-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Är varje projektil utrustad med egen radar och söker sig automatiskt till målet? Hur är det med enklare, äldre luftvärnsraketer? Hur är det möjligt att träffa ett flygplan i hög fart med en pjäs från 80-talet?

Inga problem alls. Radar beräknar målets avstånd, riktning och fart, sedan ges bäring och uppsättning/elevering och granaten träffar där målet befinner sig. Datorn räknar ut detta på en tiondels sekund.

Det är inte ens svårt att räkna manuellt, men det tar lite längre tid.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Ingen aning, men vare sig Putin eller den ryska militärledningen kan vara särskilt nöjda med den ryska krigsinsatsen hittills. Visst är ett urk-kraina med enormt stöd från USA med vasaller icke att underskatta, men nöjda kan ryssarna knappast vara. Putin sa nyligen att någon ytterligare mobilisering inte var aktuell. Men sånt kan ju ändras kvickt.
Jag tror såhär att ryssens offensiva kapacitet är slut. Det finns ingen produktion av pansarfordon i Ryssland som räcker till helt enkelt. Och idag på Telegram så lipar flera Z-troll över att artilleriet börjar ta slut också. Så det enda som Putain kan hoppas på är att hålla nuvarande mark man har intagit, vilket man kanske kan göra om man mobiliserar fler soldater. Jag tror nog på ytterligare mobilisering i första hand och sen garderar jag med ett totalt tillbakadragande från Ukraina.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett klokt inlägg, sett till vad som är realistiskt.

Det lilla kruxet är att alla Rysslands motståndare bestämt sig och Ryssland inte får gehör (vapenvilan är ett exempel). Putin skulle kunna ha för verklig avsikt att de-eskalera — det är ändå ingen som lyssnar i dag och tar till sig. Peskov sa det när Biden och Zelensky möttes i Washington före jul. Det är bara att gilla läget.

Ser och lyssnar man på Putin och stänger av allt annat framstår han som ärligheten själv. Det är rätt remarkabelt.

Visa i handling istället för att snacka. Putin, Peskov, Lavrov m fl. Beordra hemgång av den ryska armén, så kommer ingen att tvivla på deras avsikter. Det vore så enkelt.
Citera
Medlem
Prutte utlyser vapenvila över helgen.

På önskan från prästen..

Vart bättre kriliv blåst av kriget.

Kommer denna vapenvila hålla?

Nejdå, Ukraina kommer fortsätta ändå.
Citera
2023-01-05, 22:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det finns tre personer som alltid får russofilerna att bli helt vansinniga så fort de nämns.

1) Den amerikanska ambassadören Victoria Nuland.

2) Den ukrainske presidentrådgivaren Oleksij Arestovytj.

3) Den svenske författaren och bloggaren Lars Wilderäng.

Jag fattar inte vad det är som dessa personer har gjort som är så särskilt ohyggligt, men russofilerna börjar tugga fradga, på samma sätt som anti-vaxare om man nämner typ Klaus Schwab, så snart de kommer på tal.

Tre personer som lätt och ledigt inom sina olika områden avfärdar den ryska fascistregimens dravel om att de har rätt att härja fritt och mörda i sitt närområde.
Självklart blir de hatade av trollen som är satta att försvara nämnda fascism och imperialism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in