Citat:
Ja, svårt att se meningen med att ringa och försöka manipulera signalementet. De frågar väl Lisbeth själva. Och vad skulle det varit för signalement den 1/3 som var så besvärande för GM-SE att han tar sig för att försöka manipulera utredningen?
Det finns väl annars två tänkbara anledningar till kontakten?
-Att SE-vittnet faktiskt har observerat LJ på sätt han uppger, att han mötts med ointresse av polis på platsen och att han som rättrådig medborgare ringer dagen och lämnar sina uppgifter om mannen i gränden.
-GM-SE ringer för att ”befästa sig” som vittne? Meddela iakttagelse under flykten som gjord från mordplatsen. Varför han skulle upplevt sig som nödgad till detta vet jag ej, men det finns säkert idéer.
Finns kanske även andra idéer.
Det finns väl annars två tänkbara anledningar till kontakten?
-Att SE-vittnet faktiskt har observerat LJ på sätt han uppger, att han mötts med ointresse av polis på platsen och att han som rättrådig medborgare ringer dagen och lämnar sina uppgifter om mannen i gränden.
-GM-SE ringer för att ”befästa sig” som vittne? Meddela iakttagelse under flykten som gjord från mordplatsen. Varför han skulle upplevt sig som nödgad till detta vet jag ej, men det finns säkert idéer.
Finns kanske även andra idéer.
Problemet kvarstår. Ingenting av det som senare blir centralt i hans utsagor återfinns i uppgifterna från mordnatten. Han och LJ har alltså enligt honom stått vända mot varandra och han har den 28 feb uppfattat honom som mördaren, vilket är extremt centralt, samtidigt som LP beskrivit gm med samma typ av jacka. Han berättade inte det för någon. Man bör ana oråd här.
Allt talar väl för att allt detta är efterhandskonstruktioner av något slag tills motsatsen ger sken av annat. LJ är en person som han inte uppfattade som mördare 28 feb enligt mig. SE ringde in för att signalementet träffade honom, vilket också Ölvebro är inne på, inte pga ”Iakttagelse av person”.
Frågan man kan ställa sig är hur han hade agerat om signalementet bara hade varit en mörkblå täckjacka som räckte en bit nedanför midjan, samt att mördaren var barhuvad och mörkhårig? Hade han då kontaktat polis och media? Tyvärr har jag inte svaren, men skulle gärna vilja veta.