2023-01-05, 11:20
Medlem
Vet att det r 4 mnader bort, men tnker jag startar trden redan nu.

Egentligen skulle msterskapet hllits i St. Petersburg, men d Ryssland stngdes av s gick arrangrskapet till Lettland och Finland.

Finland r regerande mstare och har chans att terigen vinna p hemmaplan.

Det blir Sam Hallams frsta VM som frbundskapten fr Sverige.

Shr ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
sterrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien

Som vanligt s hnger medaljchanserna mycket p vilka Tre Kronor fr hit frn NHL.

Columbus, Philadelphia, Montreal, Florida, Ottawa, Detroit, Buffalo, Chicago, Anaheim, San Jose, Arizona, Vancouver r lag som i nulget ser ut att missa slutspelet, ven om det r lngt kvar av grundserien. Kommer uppdatera listan sen nr grundserien r slut.

Svenska spelare frn dessa lag som ser ut att missa SC och som har kontrakt ver nsta ssong r: Emil Bemstrm, Adam Boqvist, Felix Sandstrm, Jakob Silfverberg, Isac Lundestrm, Oskar Lindblom, Erik Karlsson, Elias Pettersson, Oliver Ekman-Larsson, Nils man, Patrik Nemeth, Victor Olofsson, Rasmus Dahlin, Jonatan Berggren, Elmer Sderblom, Lucas Raymond, Gustav Forsling, Anton Forsberg.

Inte skert att Erik Karlsson r kvar i San Jos ssongen ut. I vrigt kommer Sverige vara beroende av att rtt spelare ker ur SC tidigt, detta d Sverige inte har s gott om spets jmfrt med Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Vi behver s mycket NHL-spets som bara mjligt, annars vntar nog ett fiasko tror jag.

Finland och Kanada fr terigen glla som favoriter.

Vilka chanser ger ni Sverige i detta VM?
Citera
2023-01-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz

Egentligen skulle msterskapet hllits i St. Petersburg, men d Ryssland stngdes av s gick arrangrskapet till Lettland och Finland.

Shr ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
sterrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien

Columbus, Philadelphia, Montreal, Florida, Ottawa, Detroit, Buffalo, Chicago, Anaheim, San Jose, Arizona, Vancouver r lag som i nulget ser ut att missa slutspelet, ven om det r lngt kvar av grundserien. Kommer uppdatera listan sen nr grundserien r slut.

Svenska spelare frn dessa lag som ser ut att missa SC och som har kontrakt ver nsta ssong r: Emil Bemstrm, Adam Boqvist, Felix Sandstrm, Jakob Silfverberg, Isac Lundestrm, Oskar Lindblom, Erik Karlsson, Elias Pettersson, Oliver Ekman-Larsson, Nils man, Patrik Nemeth, Victor Olofsson, Rasmus Dahlin, Jonatan Berggren, Elmer Sderblom, Lucas Raymond, Gustav Forsling, Anton Forsberg.

Inte skert att Erik Karlsson r kvar i San Jos ssongen ut. I vrigt kommer Sverige vara beroende av att rtt spelare ker ur SC tidigt, detta d Sverige inte har s gott om spets jmfrt med Finland, Kanada, USA och Tjeckien. Vi behver s mycket NHL-spets som bara mjligt, annars vntar nog ett fiasko tror jag.

Brjar bli trtt p VM, mitt Finland har vunnit fr mycket..
Citera
2023-01-05, 12:51
Medlem
Jag brukar kunna hajpa upp mig infr VM och r inte lika negativ som alla andra r mot det hr msterskapet men fan... VM utan Ryssland... jag menar.. det r ju som det r men ett VM-guld nr inte en av guldfavoriterna finns med knns sdr
Citera
2023-01-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Jag brukar kunna hajpa upp mig infr VM och r inte lika negativ som alla andra r mot det hr msterskapet men fan... VM utan Ryssland... jag menar.. det r ju som det r men ett VM-guld nr inte en av guldfavoriterna finns med knns sdr

Jag frstr knslan. Knns ven lite trist att VM gr i tv lnder som alldeles nyss arrangerade det. Hade hellre sett lite omvxling och att Schweiz kunnat f det, d de gick miste om att f arrangera det 2020 pga covid, men de kanske inte var intresserade av att arrangera det nu.

Trots det kommer jag flja turneringen och hoppas p att Tre Kronor bryter den negativa trenden som varit sedan 2018.
Citera
2023-01-05, 17:16
Medlem
knurras avatar
Citat:

detta d Sverige inte har s gott om spets jmfrt med Finland, Kanada, USA och Tjeckien

Hller inte med om det, Sverige har sex spelare med 1.00 pong per match eller bttre den hr ssongen.
Finland har tv spelare och Tjeckien har bara Pastrnak. Vr backuppsttning r ocks klart bst.

Fyra svenskar topp 20 pongligan, tv finnar och en tjeck.

Kanada r sklart etta men sverige r nog tva eller trea,ej rknat ryssland.
Citera
2023-01-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Hller inte med om det, Sverige har sex spelare med 1.00 pong per match eller bttre den hr ssongen.
Finland har tv spelare och Tjeckien har bara Pastrnak. Vr backuppsttning r ocks klart bst.

Fyra svenskar topp 20 pongligan, tv finnar och en tjeck.

Kanada r sklart etta men sverige r nog tva eller trea,ej rknat ryssland.
Consensus r att Finland har spetsigare forwards men att Sverige har bttre bredd. Det r vad dom flesta som har koll tycker. Sverige klart bttre backar. Sen kan du inte p allvar sga att Sverige har bttre forwards n USA..
Citera
2023-01-05, 18:24
Medlem
knurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Consensus r att Finland har spetsigare forwards men att Sverige har bttre bredd. Det r vad dom flesta som har koll tycker. Sverige klart bttre backar. Sen kan du inte p allvar sga att Sverige har bttre forwards n USA..

Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35

Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Sen kan du inte p allvar sga att Sverige har bttre forwards n USA..

Totalt lag syftade jag p.
Citera
2023-01-05, 18:38
Medlem
Tycker att ha man chansen att spela fr sitt landslag s ska man ta den och inte sga ''Nej'' bara. nda gngen man kan sga nej r om man r skadad, privata grejor eller inte fr av sitt NHL lag (Fr det r ju dom som bestmmer) Men att sga blankt ''Nej'' bara borde vara sista gngen du blev tillfrgad.

Det ska vara en stor jvla ra att f spela fr sitt landslag.

Tror p Hallam bra trnare!

Topp 4 sger jag redan nu (kan dock ndras lngre fram)
Citera
2023-01-05, 20:07
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:

Shr ser grupperna ut:

Grupp A:

Finland
USA
Sverige
Tyskland
Danmark
Frankrike
sterrike
Ungern

Grupp B:
Kanada
Tjeckien
Schweiz
Slovakien
Lettland
Norge
Kazakstan
Slovenien

Det ska vl ganska mycket tur till men om Rangers och Nashville failar play off s fr vi en stark trupp.

Med https://puckpedia.com/players?q=HXMAWA#&sort[table0]=25-1
Filter p lag som sannolikt missar play-off (fast lgger till Rangers fast de med >50 % nr play off) s fr man fljande (rankat efter gjorda pong den hr ssongen):

namn, ranking i totalt gjorda pong (fr mlvakter ssv%)

Mlvakter
Anton Forsberg, 8
Hellberg, 19
Sderblom, 27

Backar
Erik Karlsson, 1 (allts bsta ponggraren bland backar i utslagna lag)
Rasmus Dahlin, 2
Gustav Forsling, 9
Oliver Ekman-Larsson, 18
Mattias Ekholm, 26
John Klingberg, 34

Left wing
Victor Olofsson, 19
Jonathan Berggren, 13
Oscar Lindblom, 38
Nils Hglander, 39

Right wing
Filip Forsberg (reg som LW men skjuter hger)
Gustav Nyquist, 21
Lucas Raymond (reg som LW men skjuter hger)
Jacob Silfverberg, 33

Center
Elias Pettersson, 1
Zibanejad, 2
Oskar Sundqvist, 43
Elmer Sderblom, 68

Sen kan man lgga till 4 spelare om man knner frt. Frslagsvis en back, tre forwards.

Vi har allts ett ganska bra lag om NY Rangers missar slutspel. Dr vi borde kunna stlla upp med tv relativt starka kedjor.

Olofsson - Petterson - Forsberg
Ekholm - Karlsson
A. Forsberg

Hglander - Zibanejad - Raymond
Forsling - Dahlin
A. Forsberg
Senast redigerad av Smithsonian 2023-01-05 kl. 20:17.
Citera
2023-01-05, 20:09
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35

Flest pong, men skulle tro att bde Bckstrm och Landeskog hade kltt Bratt och Lindholm.
Citera
2023-01-05, 20:56
Medlem
Citat:
Topp 5 forwards just nu:

Finland
Mikko Rantanen 47
Roope Hintz 44
Sebastian Aho 30
Aleksander Barkov 28
Artturi Lehkonen 25

Sverige
William Nylander 45
Elias Pettersson 44
Mika Zibanejad 43
Jesper Bratt 38
Elias Lindholm 35

Med ditt resonemang s r Hintz en lika bra spelare som Matthews d dom har gjort lika mycket pong i r...gr lixom inte att resonera s. Mnga svenskar gr person bsta i r medans flera finska som Barkov och Aho har varit skadade och inte riktigt kommit upp i max niv. Mnga ser Barkov som en topp 5 center i ligan, Rantanen som en topp 10 ytter. Ingen Svensk forward r p den nivn (n i alla fall) Finns en diskussion att ha ver Zibanejad vs Aho men ven dr s skulle dom flesta sga Aho, men det r nra. Som sagt Finland har spetsigare forwards men Sverige en bttre bredd. Sen r ju inte backsidan n snack.

Sverige har inte ett bttre lag n USA, backsidan kanske men det r hrfint i s fall.
Citera
2023-01-05, 21:23
Medlem
Citat:
Jag frstr knslan. Knns ven lite trist att VM gr i tv lnder som alldeles nyss arrangerade det. Hade hellre sett lite omvxling och att Schweiz kunnat f det, d de gick miste om att f arrangera det 2020 pga covid, men de kanske inte var intresserade av att arrangera det nu.

Trots det kommer jag flja turneringen och hoppas p att Tre Kronor bryter den negativa trenden som varit sedan 2018.

Som jag led med Schweiz. Jag tycke ishockeyn behvde fler bra landslag, fr det var nstan alltid samma som tog medalj. S kom Schweiz, uppstickaren. Efter fjrdeplatsen 1998 och silvermedaljerna 2013 och 2018 tnkte jag att de kanske kunde vinna p hemmaplan VM 2020? ven om jag hejar p Sverige, tnkte jag att jag kunde unna Schweiz ett VM-guld, och ge sporten en ny vrldsmstare.

D kom Corona, och stoppade allt. Nr ishockeyn brjade terkomma, utan publik, var Schweiz inte lngre lika bra. Men kanske de tar chansen och etablerar sig nu, eller tminstone till 2026 d de fr arrangera nsta gng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in