2023-01-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför tycker du den är så vidrig?

Jag har haft ett par stycken och tyckte dom var otroligt bekväma att köra, det jag minns speciellt var dom sköna stolarna och den fria sikten åt alla håll.

Kombin är dessutom riktigt snygg i karossen.

Rödblocket må vara hållbart men det är en sjukt o-charmig motor som känns som att den helst vill somna in och dö när man kör den, styrningen är vevig och o-distinkt, chassiet är OTROLIGT underdämpat och karossen rör sig mycket och åt oväntade håll, bakaxeln är av häst-och-vagn-typ och det var jänkebilar och Volvo som desperat höll kvar i den dinosaurien längst, interiören luktar sunkigt från fabrik och som the icing on the cace så låter kopplingspedalen "Gneeeeeeerk" på sett sätt som får mig vilja ta mitt liv i ALLA 740:s.
Adderar man ovanpå denna beiga och odistinkta reliken ägarprofilen som idag till huvudsak består av inavlade unga män i småorter där alla unga kvinnor flytt och stylingen som består av kapade eller ryckta fjädrar, obscena meddelanden i fram och bakrutan och en radda led-upplysta "poppys" medans billigaste möjliga eftermarknads-stereo spelar Sven-ingvars på högsta volym så är bilden av denna kulturella återvändsgränd komplett.
Citera
2023-01-05, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Rödblocket må vara hållbart men det är en sjukt o-charmig motor som känns som att den helst vill somna in och dö när man kör den, styrningen är vevig och o-distinkt, chassiet är OTROLIGT underdämpat och karossen rör sig mycket och åt oväntade håll, bakaxeln är av häst-och-vagn-typ och det var jänkebilar och Volvo som desperat höll kvar i den dinosaurien längst, interiören luktar sunkigt från fabrik och som the icing on the cace så låter kopplingspedalen "Gneeeeeeerk" på sett sätt som får mig vilja ta mitt liv i ALLA 740:s.
Adderar man ovanpå denna beiga och odistinkta reliken ägarprofilen som idag till huvudsak består av inavlade unga män i småorter där alla unga kvinnor flytt och stylingen som består av kapade eller ryckta fjädrar, obscena meddelanden i fram och bakrutan och en radda led-upplysta "poppys" medans billigaste möjliga eftermarknads-stereo spelar Sven-ingvars på högsta volym så är bilden av denna kulturella återvändsgränd komplett.

Det är inte så att du är lite mallig för att du själv precis kravlat ur en sänkt 740, köpt busskort och flyttat till en snäppet större stad?

Jag tycker du verkar lite för initierad för att inte själv varit del av den här "kulturella återvändsgränden".

Att det blivit en ungdomsbil är väl egentligen bara ytterligare ett bevis på bilens driftsäkerhet, låga ägarkostnader och kvalite.

För övrigt är väl dom ungdomarna i princip den enda ungdomsgruppen i dagens sverige som verkar kunna klara av att vara sig själva och ha lite kul. Så att dom äger bilen gör den väl inte sämre för andra?

Håller dock med om att dom luktar apa invändigt och att man borde kunna förvänta sig att lagringen i pedalstället var gjord i ett material som gnirkade lite mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
En Volvo kan ju lätt kosta 15 000 i reparationer så det gäller att man köper rätt om man ska köpa gamla bilar.

Märklig kommentar i en tråd om den bil i Sverige som bör tillhöra dom absolut billigaste att laga.
Citera
2023-01-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Rimligt, tycker till och med 20 är billigt för ett bra exemplar.

Det finns inte enormt många kvar, många har antingen skrotats pga rost, förstörts av ungdomar eller blivit A-traktorer. Många som växte upp under 80- och 90-talen med dessa vill nu ha en igen och har råd att betala.

Betalde själv 60.000 för en riktigt fin, rostfri och lågmilad 245:a för ett år sedan och kan inte tycka att det var en speciellt dålig affär.

60 000?! Snacka om att ha blivit blåst
Citera
2023-01-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilken äldre Volvokombi är bäst? 240, 850, 940, etc? Om man nu skulle vilja ha en.

Skulle säga 240 svensk ingengörskonst när den var som bäst, 940 har jag ingen erfarenhet av. 240 och 850 har jag haft 850 var en bra bil men är inte i närheten av slitstyrka som 240.
Citera
2023-01-05, 09:59
Medlem
Egentligen inte jättedyrt, med tanke på att bilen är från 80-talet och många har körts sönder idag av ungdomar, många som byggts till a-traktorer, sladdats sönder av raggare etc. Den är ju skattebefriad och motorerna är väldigt bra, B230 motorerna kan gå hur långt som helst om man sköter servicen. Väldigt lättmekad bil går ju att göra mycket själv på en sådan. Sedan är dem ju skattebefriade också.

Jag hade dock en 940 LTT 96a för cirka 5 år sedan, den kostade cirka 10 tusen, idag skulle den nog gå för 25-30.
Citera
2023-01-05, 10:05
Medlem
GrillTeknikers avatar
Alla begagnade bilar har blivit "orimligt" dyra senaste åren. Något har hänt på begagnatmarknaden. För 10 år sedan kunde du köpa en 10 år gammal bil i bra skick för 20 000 kr. Nu måste du hosta upp 50 000 för motsvarande bil. Och du kan fortfarande sälja den du köpte för 10 år sedan och som numera är en rosthög med mycket trasigt för samma pris du köpte den för...

Nog för inflation, men det är något mer som ligger bakom här.
Citera
2023-01-05, 10:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det beror helt på hur den förvaras, ombesörjes och används. Även om kostnaderna överstiger så har man en bil som är relativt unik idag.
Ja, men om du kunnat köpa den "relativt unika" bilen idag för samma pengar som du lagt ut på förvaring mm. så är ju inget vunnet. Snarare har du bundit upp en garageplats i flera år, till ingen som helst nytta. Enda anledningen är väl i så fall om man har känslomässiga band till bilen.
Citera
2023-01-05, 11:06
Medlem
SoCos avatar
Det är bra starka bilar, hög efterfrågan, och dem är lätta att laga.
Citera
2023-01-05, 11:47
Medlem
Citat:
Det är inte så att du är lite mallig för att du själv precis kravlat ur en sänkt 740, köpt busskort och flyttat till en snäppet större stad?

Jag tycker du verkar lite för initierad för att inte själv varit del av den här "kulturella återvändsgränden".

Att det blivit en ungdomsbil är väl egentligen bara ytterligare ett bevis på bilens driftsäkerhet, låga ägarkostnader och kvalite.

För övrigt är väl dom ungdomarna i princip den enda ungdomsgruppen i dagens sverige som verkar kunna klara av att vara sig själva och ha lite kul. Så att dom äger bilen gör den väl inte sämre för andra?

Håller dock med om att dom luktar apa invändigt och att man borde kunna förvänta sig att lagringen i pedalstället var gjord i ett material som gnirkade lite mindre.

Aldrig ägt en 240/740/940, dock en 360 som isbil när man var 13 bast och ett gäng GENOMVIDRIGA V70's som tjänstebilar. Och jag har faktiskt precis flyttat ut på landet FRÅN storstad. Jag är initierad för att många av dessa inavlade bonnläppar dyker upp i parti och minut med otroligt korkade frågor i BMW-forum jag hänger rätt mycket i pga min ganska stora kunskap i ämnet.

Jag vinterbruksar en sen 00 BMW-diesel som kostade 30 lax i inköp och 40 i uppgraderingar och sedan dess ha varit omöjlig att köra sönder på 3 år och 10-12 000mil, service, spolarvätska, däck och diesel. Sen är den stand-in för trackdays när jag bygger färdigt min M3 och frågan är hur mycket snabbare M#:an kommer bli i verkligheten...

Jag har blivit så gammal att jag har absolut förlorat hoppet för "ungdomskultur", dansband och svineri och keff kvinnosyn är inte kultur. Bakrutedekal med texten "ditt hål, mitt mål" är inte kultur.

740 som bruks-objekt fyller någon rudimentär funktion som laståsna, traktor, fordon helt befriat från refinement och jag kan se varför den älskas av skrothandlare, småfifflare och uteliggare men det som får mig att absolut hata bilen är den nya ägarprofilen.
Citera
2023-01-05, 12:03
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, men om du kunnat köpa den "relativt unika" bilen idag för samma pengar som du lagt ut på förvaring mm. så är ju inget vunnet. Snarare har du bundit upp en garageplats i flera år, till ingen som helst nytta. Enda anledningen är väl i så fall om man har känslomässiga band till bilen.

Det är svårare att hitta en sådan bil i ett sådant utförande (färg, utrustning osv.) som man önskar idag än tidigare då urvalet var mer omfångsrikt och bor man så man har tillgång till erforderlig förvaringsplats så underlättar det.
Citera
2023-01-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Aldrig ägt en 240/740/940, dock en 360 som isbil när man var 13 bast och ett gäng GENOMVIDRIGA V70's som tjänstebilar. Och jag har faktiskt precis flyttat ut på landet FRÅN storstad. Jag är initierad för att många av dessa inavlade bonnläppar dyker upp i parti och minut med otroligt korkade frågor i BMW-forum jag hänger rätt mycket i pga min ganska stora kunskap i ämnet.

Jag vinterbruksar en sen 00 BMW-diesel som kostade 30 lax i inköp och 40 i uppgraderingar och sedan dess ha varit omöjlig att köra sönder på 3 år och 10-12 000mil, service, spolarvätska, däck och diesel. Sen är den stand-in för trackdays när jag bygger färdigt min M3 och frågan är hur mycket snabbare M#:an kommer bli i verkligheten...

Jag har blivit så gammal att jag har absolut förlorat hoppet för "ungdomskultur", dansband och svineri och keff kvinnosyn är inte kultur. Bakrutedekal med texten "ditt hål, mitt mål" är inte kultur.

740 som bruks-objekt fyller någon rudimentär funktion som laståsna, traktor, fordon helt befriat från refinement och jag kan se varför den älskas av skrothandlare, småfifflare och uteliggare men det som får mig att absolut hata bilen är den nya ägarprofilen.

Ah, jag fattar. Exakt samma skäl som jag lika genuint hatar allt som har med BMW att göra.
Citera
2023-01-05, 15:43
Medlem
Citat:
Ah, jag fattar. Exakt samma skäl som jag lika genuint hatar allt som har med BMW att göra.
hehehe, allt dåligt med BMW kommer ifrån att Volvos har blivit dyra..

Jag kör egentligen helst Alfa Romeo, men det är så djävla stökigt så jag kör BMW för att jag är lat.

Sen åker inte gudingar längre BMW för att bryta utan dom åker allihopa Audis.. Dom gudingar som åker BMW gör det för att dom faktiskt kan något.

Du kanske skulle testa? PM:a så får du köra min E46 M3 när jag fått ihop nya motorn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in