• 6
  • 7
2023-01-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Alla begagnade bilar har blivit "orimligt" dyra senaste åren. Något har hänt på begagnatmarknaden. För 10 år sedan kunde du köpa en 10 år gammal bil i bra skick för 20 000 kr. Nu måste du hosta upp 50 000 för motsvarande bil. Och du kan fortfarande sälja den du köpte för 10 år sedan och som numera är en rosthög med mycket trasigt för samma pris du köpte den för...

Nog för inflation, men det är något mer som ligger bakom här.

Jo, alla begagnade bilar har rusat i värde.
Att kronan kraschat är en förklaring. Mängder med bilar har gått på export. Nya bilar har fått högre priser pga svag krona. Komponentbrist har minskat tillverkningen över hela världen. Fraktpriserna har ökat. Handlare har utan problem kunnat höja priserna. Tidigare kunde man pruta på lagerbilar nu finns inget lager att pruta på.

Att Volvo 740 blivit dyrare är inte så konstigt. De flesta veteranbilar har ökat. Tidigare var 740 en dussinbil. De enda man ser numera är de som är ombyggda till a-traktorer. Alla 740s är idag minst 30 år gamla.
Citera
2023-01-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Tillgång och efterfrågan. Låter det bekant för dig?
Exakt detta missar många. Dessa bilar slutade väll göras för snart 30 år sedan? Lite av ett under att det finns några kvar överhuvudtaget och det säger en del om kvalitén på dessa bilar och därför de börjar gå upp i pris och givetvis att de börjar nu försvinna när inga nya gjorts på snart 30 år. Själv sett dessa och för 20 år sedan fick man en valfri äldre volvo besiktigad och klar för 3 tusen men så är det inte längre.
Sen har dom flera andra fördelar som billiga att laga, enkla att underhålla, inte mycket elektronik som kan fallera. Motorerna är riktiga slitvargar som bara går och går. brukar vara rosten som tar dessa tillslut.
Citera
2023-01-07, 04:01
Medlem
66ccskyhawks avatar
om du inte missat det så är det 2023 nu

1992 var det sista året som 740 såldes. 31år sedan. ett under att så många ens finns kvar. det tillverkas ju inte fler direkt.
Citera
2023-01-07, 22:21
Medlem
Tillgång och efterfrågan sätter priset på en oreglerad marknad. Det är verkligen inte krångligare än så.
Citera
2023-01-07, 23:17
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Min egen 740 GLE försvann för många år sedan och tur var väl det. En motor som var så tråkig så klockorna i grannskapet stannade av leda. En usel bensinförbrukning sett ur dagens synvinkel samt en körglädje som överhuvudtaget inte existerade. Men den var trygg och höll oftast ihop om det nu är det enda som räknas i bilsammanhang. Att folk sedan köper vraken i nutid om än i bra skick för överpriser säger väl mer om det bristande bilintresset hos köparen än bilens egentliga tråkighet.
Citera
2023-01-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av el-visp
Sneglat lite på blocket och alla som funkar verkar ligga i den prisklassen.

Ahh.

och?
Citera
2023-01-08, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilken äldre Volvokombi är bäst? 240, 850, 940, etc? Om man nu skulle vilja ha en.

Nyaste och senaste är ju de bästa rent funktionellt, men snyggast och högst kvalitet (rosttåligast, etc.) skulle jag säga V70N.
Citera
2023-01-10, 03:41
Medlem
swentr.sites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el-visp
Sneglat lite på blocket och alla som funkar verkar ligga i den prisklassen.
De flesta 740 är rost högar och höga miltal, de som inte skrotats är mer samlarbilar. Knappast värda mer än 10 000 kr som bruksbil.
Citera
2023-01-14, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
De flesta 740 är rost högar och höga miltal, de som inte skrotats är mer samlarbilar. Knappast värda mer än 10 000 kr som bruksbil.

Tillgång och efterfrågan. Det finns många kvar som är nästan rostfria, de är populära bland ungdomen, väldigt lätta att meka med plus skattebefriade.
Citera
2025-09-25, 15:14
Medlem
zoombos avatar
Det håller på att spåra ur helt nu. Jaja, tillgång och efterfrågan jag vet men det rullar fortfarande nästan 100' ex av Volvo 7/9-serien i landet! Jag letar en skattefri slit-och-släng bruksbil - helst kombi - och då gärna en 7/9xx men priserna är ju löjeväckande. Visst, många har mött EPA-döden men det är gott om bilar kvar. Såg ett ex med diverse brister; innertak, tankmätare, lite rost mm som visserligen inte rullat så långt men man begärde 48'! Ett annat ex såldes för 6' i maj och nu ville man ha 30' och då hade den gått drygt 40' mil. Flera "objekt" som stått i 5-6 år, obesiktade med fastrostade bromsar, 45' mil, rost, dåliga däck och skabbig inredning vill man ha 25' osv. Det är intressant att man på vissa sidor kan följa bilens historia och i viss mån se när och vad den tidigare annonserats ut för och man ser konsekvent just dessa modeller som sålts för 5-15' och några veckor senare är den ute för minst det tredubbla. Folk som tror att dom gör "klipp" då man kommit över en rätt risig bil och att köparna står i kö för att köpa hur dyrt som helst.

Det är A-traktorhysterins fel att det blivit så här. Man gav 5-10' för ett ex och med alla ombyggnader, godkännanden osv så hade man plötsligt lagt ner 50' så när man ville sälja den begärde man 65' och plötsligt tyckte alla att en gammal 740 är värd massor! A-traktor eller ej. Sen är det detta med att bakhjulsdrivet blivit en hype för det är ballt att kunna sladda/drifta utan att en massa elektroniska spärrar träder in. Suck. Jaja, jag vet att dessa bilar är hopplöst omoderna, törstiga, rostbenägna, finessfria, osexiga och med traktorkänsla och har tveksamma vinteregenskaper men dom är lättmekade, rymliga, okomplicerade och robusta och det är det jag själv vill åt - knappast samma kriterier som ungdomar suktar efter.
Citera
2025-09-29, 18:53
Medlem
Hegamons avatar
Jag fick en sådan där 740 gratis av min far, bilen var så tråkig att jag omgående sålde den till en kompis för 5000 kr. Det ända den gjorde bra var väl att frakta min rumpa från A till B. Köpte en 940 turbo för 16000 jag det var en bra bil. Och 960 har jag med haft, den var ännu bättre.

Men idag känns dom så gamla och omoderna. Tycket det är bättre med bilarna som kom senare delen av 90 talet. Som Peugeot 406 kombi, har en sådan, ärligt jag föredrar den framför gamla volvobilar. En kuriosabil som faller i glömska. Kan inte tänka mig den ökar i värde utan stannar nog på 10 000 kr som jag köpte den för, om den behåller skicket.

Nej, sådana 740/940 är idag för dyra för att jag vill köpa en sådan. Sedan är det väl mest kul i tanken att äga en sådan. Att ha en sådan nere på parkeringen och först visuellt beskåda åbäket och ut köra, nä fy f*n.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-29 kl. 19:06.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in