2023-01-05, 06:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fick de någonsin chansen, på den tiden det begav sig?

Inte heller så konstigt att JA tog fel på SE och JÅS.

JÅS genomgick rekonstruktionen helt själv. Tänk om han hade varit i, till exempel, JA:s grupp!

Hade SE suttit bakom lås och bom då, efter 1987?

Nej SE hade inte blivit ens åtalad 1987. Hade SE på något sätt känt att han var minsta misstänkt så hade han blivit helt friad av vittnena inne på Bohemia 1987. Det är så klart det avgörande misstaget angående SE att PU aldrig slog fast att han är Bohemiamannen.
Citera
2023-01-05, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är väl det som de som tror på SE som GM missar, att SE blev chockad av att bevittna mordet. Det vittnar både vittnena som sett SE inne på Bohemia och väktarna på Skandia om. Att SE därför inte uppträdde helt rationellt på mordplatsen är därför inget speciellt konstigt.

Men jag vet hur svårt det är att ta till sig att SE bara var ett vittne då man helgonförklarat honom och upphöjt honom till osannolik mördare. Det blir liksom helgerån att påpeka att SE faktiskt bara var ett vittne i mängden och inget annat, trots att alla fakta tyder på just detta.

När du skriver att du vet går det inte att ta dig på allvar. För oavsett hur insatt man är borde man förstå att det handlar om sannolikheter. Det är inte seriöst att hävda att man vet att SE inte är mördaren, eller att man vet att SE är mördaren för den delen också.
Citera
2023-01-05, 06:53
Medlem
ursprungligens avatar
Och inget av dessa vittnen pekade ut SE som GM heller. Det tål att tänkas på!
Citat:
Fick de någonsin chansen, på den tiden det begav sig?

Inte heller så konstigt att JA tog fel på SE och JÅS.

JÅS genomgick rekonstruktionen helt själv. Tänk om han hade varit i, till exempel, JA:s grupp!

Hade SE suttit bakom lås och bom då, efter 1987?

Citat:
Inte så troligt, med tanke på att ingen minns att han befann sig där, på mordplatsen, efter skotten. Det gjordes både fotovisningar, där han hade kunnat pekas ut, och förfrågningar i förhören om en person med hans utseende ...

Du svarar faktiskt på din egen fråga här.
Vittnena visades bilder på SE och frågades om han befunnit sig på mordplatsen. Inget vittne pekade ut SE varken som GM eller som vittne. Det tål som sagt att tänkas på.
Citera
2023-01-05, 07:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
När du skriver att du vet går det inte att ta dig på allvar. För oavsett hur insatt man är borde man förstå att det handlar om sannolikheter. Det är inte seriöst att hävda att man vet att SE inte är mördaren, eller att man vet att SE är mördaren för den delen också.

Läs gärna vad jag skrev. Jag skrev att jag vet att det är svårt att ta till sig att SE var ett vittne om man låst sig vid att han är mördare och väljer att bortse från fakta i målet.

Jag har som en rent intellektuell övning verkligen slagit knut på mig själv och vridit ned det kritiska tänkandet och det logiska resonerandet på minimum och verkligen försökt tagit in att SE skulle kunnat vara GM, men det har slutat med magplask varje gång.

Men som alla andra här i tråden "vet" jag så klart ingenting.
Citera
2023-01-05, 07:44
Medlem
Citat:
Det är väl det som de som tror på SE som GM missar, att SE blev chockad av att bevittna mordet. Det vittnar både vittnena som sett SE inne på Bohemia och väktarna på Skandia om. Att SE därför inte uppträdde helt rationellt på mordplatsen är därför inget speciellt konstigt.

Men jag vet hur svårt det är att ta till sig att SE bara var ett vittne då man helgonförklarat honom och upphöjt honom till osannolik mördare. Det blir liksom helgerån att påpeka att SE faktiskt bara var ett vittne i mängden och inget annat, trots att alla fakta tyder på just detta.

Om du är så säker på att han är vittne så lägg fram något bevis .

Stör det dig att vi misstänker ett obekräftat vittne ?

Bättre misstänka brett
Citera
2023-01-05, 08:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om du är så säker på att han är vittne så lägg fram något bevis .

Stör det dig att vi misstänker ett obekräftat vittne ?

Bättre misstänka brett

Ska man misstro vittnen så mycket man måste för att pussla in SE som GM och ska man misstänka vittnen på så svaga grunder blir det många vittnen man inte kommer runt.

Metoden lider också av det irriterande felet att det utesluter alla andra GM än de som frivilligt kontaktat polisen och lämnat sina uppgifter.

Nej, jag behöver inte "bevisa" någonting så länge inte ett enda indicium som pekar mot SE har presenterats eller ännu bättre någon som helst form av teknisk bevisning.

Cluedoresonemang om hur man vill tro att det kan ha varit räcker inte riktigt för mig.
Jag håller mig till fakta.
Citera
2023-01-05, 08:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tycker det ser ut som en väktare med basker HO eller han som klev på nattskiftet

Ja, vem vet ... Men är inte detta runt 23:35? Eller är det senare?
Citera
2023-01-05, 08:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej SE hade inte blivit ens åtalad 1987. Hade SE på något sätt känt att han var minsta misstänkt så hade han blivit helt friad av vittnena inne på Bohemia 1987. Det är så klart det avgörande misstaget angående SE att PU aldrig slog fast att han är Bohemiamannen.

Det finns ingenting som tyder på att SE var mannen på Bohemia. Inga detaljer i signalementet.

Det är inte ens säkert att det var kl. 23:25-23:28 som mannen var där. Det lilla tidsfönster som finns.

Däremot ser ett par personer en keps, eller något kepsliknande, på GM. Detta på Sveavägen.

LJ tycker sig se en keps. YN ser en handledsväska. DET är detaljer som indikerar en SE på språng.
Citera
2023-01-05, 08:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Och inget av dessa vittnen pekade ut SE som GM heller. Det tål att tänkas på!

Du svarar faktiskt på din egen fråga här.
Vittnena visades bilder på SE och frågades om han befunnit sig på mordplatsen. Inget vittne pekade ut SE varken som GM eller som vittne. Det tål som sagt att tänkas på.

Inte så lätt att bedöma för de på Sveavägen, som eventuellt såg en mörk kontur eller ryggtavla under några sekunder. AD såg dock gärningsmannen i profil, och anger ulster och Sherlock Holmes-hatt.

En av passagerarna i AD:s taxi tycker sig se en keps.

LJ:s beskrivning av mannen som springer i gränden tycks rimma ganska bra med Skandiamannen.
Citera
2023-01-05, 09:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nu är ju materialet vi har att luta oss mot minst sagt tunt.
Det är ju inte formulerat som ett förhör utan det rör sig om en sammanställning av ett tipssamtal.

I det materialet framgår väl ingen direkt tydlig tveksamhet förutom att han aldrig säger rakt ut att han tror att det GM.

Dock anser iaf jag att så det är formulerat kan man ju ganska enkelt tolka det som att han iaf hintar om det möjligtvis kan vara GM. Jag tänker mest på han inleder med att berätta om mannen i gränden med mörkblå täckjacka för att fylla på med Lisbeths utsagor om att GM har sprungit in i gränden samt har en mörkblå täckjacka. Och syftet med samtalet är ju fortfarande "iaktagelse av person". Som tidigare skribenter har stipulerat - Det vore ju smått konstigt om Engström ringer in till polisen för att berätta om en individ som han vet är ett vittne. Han måste ju någonstans ändå ha sina tveksamheter kring vem den individen i gränden var.

Han verkar ivf inte uppge att han tror sig ha sett GM och vi vet faktiskt inget om hans uppfattning härvidlag (eller vad han som GM vill få fram, då handlar väl bara om att "etablera sig som vittne"). Senare är han tveksam. För de flesta skulle det väl vara självklart att rapportera in att man sett en person med täckjacka inne i gränden efter mordet, oavsett vad man trodde om dennes förehavanden om något alls.

Ja, mörkblå täckjacka - mörkblå täckjacka implicerar otvetydigt att iakttagelsen är relevant och potentiellt intressant. Men faktiskt inte att man tror, eller vill låta påskina, att det är GM.

Citat:
Som addering till historien kan man lägga till att Engström vänder på händelsförloppet mellan tipssamtalet och första förhöret 10 e mars och spelar ner något på observationen.

I tipssamtalet ser han LJ direkt när han kommer fram till korsningen och ser att det är mörkblå täcka.

I förhöret är observationen senare efter att han har varit framme vid OP och pratar med LP.
Och då kan Engström inte se färgen på jackan. Då ser han bara en siluett och att det "ser ut som" att mannen har en täckjacka.

Bara lite kuriosa sådär på onsdagseftermiddagen.....

Det antagligen korta tipssamtalet är mycket summariskt nedtecknat. Det går inte utifrån jämförelse med uppföljande förhör säga något om att spela ner eller vända på förlopp. Han säger blå täckjacka i förhöret. Om man uppger täckjacka/"såg ut som" täckjacka, blå/mörkblå eller person mot väggen/silhuett skulle implicera något?

Nej, detta är exempel på att utifrån SE som GM tolka varje andetag han tar som märkligt. Tycker vi tar detta och ställer tillbaka i kuriosakabinettet.
Citera
2023-01-05, 09:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det vore intressant om man kunde komma någon vart med detta och det sker nog troligast utan starka uppfattningar om saken på förhand från någon sida.

Citat:
För egen del är jag säker på svaret: SE såg LJ i ögonvrån när han passerade Luntmakargatan.

Case closed!

Tack för att du så osminkat och tydligt illustrerar just den inställning jag menar att någon som vill komma någon vart inte bör ha.
Citera
2023-01-05, 09:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tack för att du så osminkat och tydligt illustrerar just den inställning jag menar att någon som vill komma någon vart inte bör ha.

Well, jag försökte retas med en del krafter här i tråden.

Jovisst, det är bra med en kritisk inställning.

Med tiden har jag dock blivit ganska övertygad.

Får en känsla av att en del gärna vill stå och stampa på samma fläck i 36 år till.

Jag vill få saker att hända. Se nya detaljer skakas fram. Nya perspektiv. Därav en offensiv approach.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in