2023-01-04, 23:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Och inget av dessa vittnen pekade ut SE som GM heller. Det tål att tänkas på!

Fick de någonsin chansen, på den tiden det begav sig?

Inte heller så konstigt att JA tog fel på SE och JÅS.

JÅS genomgick rekonstruktionen helt själv. Tänk om han hade varit i, till exempel, JA:s grupp!

Hade SE suttit bakom lås och bom då, efter 1987?
Citera
2023-01-04, 23:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Förstår inte riktigt vart du egentligen vill komma, men så här skriver SE i sitt brev till Sven Anér: "Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat av området med rödvita band."
https://gunnarwall.wordpress.com/2014/02/28/allt-vi-inte-vet-om-vad-som-hande-vid-grandbiografen/#comment-1874

Just de här rödvita avspärrningsbanden syns tydligt 0:58 in i det aktuella klippet från den första rapportsändningen under mordnatten, så här har ju SE bevisligen helt rätt "i sak". Men den mer intressanta frågan här är då kanske: Hur kunde SE senare berätta om de här rödvita banden om han inte hade varit närvarande på brottsplatsen just i samband med (eller efter) att de hade satts upp? Var han synsk?

Läs vad jag skrivit inledningsvis så slipper du ta upp saker jag redan tagit upp.
Citera
2023-01-04, 23:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det känns tryggt att åtminstone du själv tror på din egen teori. Det enda troliga dock är så klart att SE såg LJ från mordplatsen.

Inte så troligt, med tanke på att ingen minns att han befann sig där, på mordplatsen, efter skotten. Det gjordes både fotovisningar, där han hade kunnat pekas ut, och förfrågningar i förhören om en person med hans utseende ...
Citera
2023-01-04, 23:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tänker 2 saker när det kommer till Engström och Media..

Visst enligt Engström så lämnar han när Media anländer trots att han just fått info om Olof Palme som då är Sveriges i särklass viktigaste person...Då lämnar linslusen Engström för en kopp kaffe ...

Men när han värmt sig och druckit klart och skrytit lite på Skandia så kommer han återigen ut på Sveavägen...

60m ifrån och nu är både TV , tidningar, polis inte ens då tar Engström chansen..

Det finns säkert förklaringar på allt men när man lägger in allt så blir det konstigt !

Vart säger SE att han lämnar när media anländer?

Sedan är det precis det du sedan skriver som jag har rätt svårt för.
Börja kräva av SE att han ska ta kontakt med media....

Det är mer konstigt att påstå en sådan sak än att påstå det du gör, enligt mig. Och min inledande kommentar.
Citera
2023-01-04, 23:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Säker är väl ett för starkt ord (gällande UKs ankomst), men jag finner ingen anledning till att tvivla på uppgifterna från Tunnelgatan.se
De ger ett logiskt och trovärdigt händelseförlopp och jag känner mig så trygg jag kan känna mig just nu att de första bilderna togs runt 23:31 - 23:32.

Jag har inte haft några tankar kring hur detta ska sättas i relation till när det kommer till Engström. Självklart kan man ju undra (om han nu kom tillbaka till Skandia närmare 23:40) var han har befunnit sig. Men det är ju den eviga frågan med honom.

Sätt detta i ett det större perspektivet då.
23:31 sätts banden upp
23:40-45? Kommer SE in på Skandia.

Han har som GM ingen aning om detta med avspärrningen, men i januari 90 så ska SE plötsligt börja ljuga om ytterligare en detalj för att göra sig till vittne på mordplatsen? (Efter en att ha snappat upp detta från TV 86? Eller i repris?)
Det måste väl vara så du resonerar här?

Som sagt, ser jag SE i rollen som vittne så behöver man inte spekulera lika mycket.
Det räcker med att några av tidsuppfattningarna felar.

Kul med uppståndelsen kring denna fråga.
Citera
2023-01-04, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vart säger SE att han lämnar när media anländer?

Sedan är det precis det du sedan skriver som jag har rätt svårt för.
Börja kräva av SE att han ska ta kontakt med media....

Det är mer konstigt att påstå en sådan sak än att påstå det du gör, enligt mig. Och min inledande kommentar.

Nej jag tänker ur kontext..

Man behöver inte kräva av honom att vilja hjälpa till utan såklart kan han vänta med viktig info till imorgon...

Men ...

Nu var han ju faktiskt på Sveavägen efter kopp kaffe samt att han var väldigt intresserad att vara med och hjälpa både polis och Media på morgonen!

Han tycker ju själv att han är ett mkt viktigt vittne

Ur den kontexten samt att han inte blir bekräftad är märklig..
Citera
2023-01-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fast bild 31 här är inte samma bild som den Otto tittar närmare på.

Den är tagen några sekunder senare när mannen, som ser ut att ha keps, börjat närma sig avspärrningen.

Men det är samma fotograf och vinkel. Finns bild 31 med bättre kvalitet och skärpa?

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Tänk om det är SE, när han kommit tillbaka från sin rundtur och orienterar sig ...

Strax innan han tar "en kopp kaffe" på Skandia.
I ljus rock?
Citera
2023-01-05, 00:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
I ljus rock?

Nej, man ser denna individ en bit ifrån klungan. Till höger om den andra personen från vänster.

Men man ser bara ett ben och en arm, tror jag. I den bild som Otto tittar på, från samma vinkel, är mannen något längre ifrån och ser ut att ha en keps och eventuellt en väska. Undras om det finns fler bilder från samma vinkel, och i lika bra skärpa som den i Ottos klipp.
Citera
2023-01-05, 00:51
Medlem
Citat:
Ändå har varken LJ eller något annat mordplatsvittne pekat ut SE som GM. Det tål att funderas på...
Vilka vittnen skulle haft möjlighet till det?
Citera
2023-01-05, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, man ser denna individ en bit ifrån klungan. Till höger om den andra personen från vänster.

Men man ser bara ett ben och en arm, tror jag. I den bild som Otto tittar på, från samma vinkel, är mannen något längre ifrån och ser ut att ha en keps och eventuellt en väska. Undras om det finns fler bilder från samma vinkel, och i lika bra skärpa som den i Ottos klipp.
Tycker det ser ut som en väktare med basker HO eller han som klev på nattskiftet
Citera
2023-01-05, 06:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vilka vittnen skulle haft möjlighet till det?

Jag bedömer det som 100% av vittnena som sett SE i både press och TV, eller faktiskt i antingen eller. Men ingen pekar ut honom som GM. Det bör man fundera på.
Citera
2023-01-05, 06:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tänker 2 saker när det kommer till Engström och Media..

Visst enligt Engström så lämnar han när Media anländer trots att han just fått info om Olof Palme som då är Sveriges i särklass viktigaste person...Då lämnar linslusen Engström för en kopp kaffe ...

Men när han värmt sig och druckit klart och skrytit lite på Skandia så kommer han återigen ut på Sveavägen...

60m ifrån och nu är både TV , tidningar, polis inte ens då tar Engström chansen..

Det finns säkert förklaringar på allt men när man lägger in allt så blir det konstigt !

Det är väl det som de som tror på SE som GM missar, att SE blev chockad av att bevittna mordet. Det vittnar både vittnena som sett SE inne på Bohemia och väktarna på Skandia om. Att SE därför inte uppträdde helt rationellt på mordplatsen är därför inget speciellt konstigt.

Men jag vet hur svårt det är att ta till sig att SE bara var ett vittne då man helgonförklarat honom och upphöjt honom till osannolik mördare. Det blir liksom helgerån att påpeka att SE faktiskt bara var ett vittne i mängden och inget annat, trots att alla fakta tyder på just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in