2023-01-04, 16:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag hänger nog inte riktigt med på händelseförloppet du propagerar för.

1. Enligt uppskattningar ska alltså UK ta den första bilden kring 23:31 - 23:32.
2. Engström ska enligt väktarna vara tillbaka vid Skandia kring 23:40. Självklart är det ingen exakt vetenskap. Vi är nere på minutnivå nu.

Men även om man är "hård" med minuterna och lägger första bilden vid 23:32 och ankomsten till Skandia vid 23:35 så har vi ju 3 min kvar. Och då har jag varit hård med tiden.

Slutsatsen att Engström har missat media känns ju fortfarande som en hypotes som är ute på väldigt tunn is.

Du menar att mordplatsvittnen som inte finns med på bild per automatik är GM? Det kan förklara polisens intresse för LJ.
Citera
2023-01-04, 16:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

1. Enligt uppskattningar ska alltså UK ta den första bilden kring 23:31 - 23:32.
2. Engström ska enligt väktarna vara tillbaka vid Skandia kring 23:40. Självklart är det ingen exakt vetenskap. Vi är nere på minutnivå nu.

Men även om man är "hård" med minuterna och lägger första bilden vid 23:32 och ankomsten till Skandia vid 23:35 så har vi ju 3 min kvar. Och då har jag varit hård med tiden.

Slutsatsen att Engström har missat media känns ju fortfarande som en hypotes som är ute på väldigt tunn is.

Det är för att jag anser tiderna så osäkra.
UK kan ha kommit till platsen 23:32.. Lyssnat på polisscannern i 3 minuter.
Gått till mordplatsen och tagit första bilden 23:36
...23:38 kliver SE in på Skandia
Han(SE) kan t.o.m. ha sett UK fota sina första bilder utan att han ens har nämnt dessa.

Det finns alla möjligheter utan att vara "hård".
Citera
2023-01-04, 16:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är för att jag anser tiderna så osäkra.
UK kan ha kommit till platsen 23:32.. Lyssnat på polisscannern i 3 minuter.
Gått till mordplatsen och tagit första bilden 23:36
...23:38 kliver SE in på Skandia
Han(SE) kan t.o.m. ha sett UK fota sina första bilder utan att han ens har nämnt dessa.

Det finns alla möjligheter utan att vara "hård".

OK.

Jag är ledsen, det hela blir lite väl spekulativt för min smak.

Min reaktion och poäng är mest att slutsatsen att Engström har "missat media" känns ju inte direkt klockren. Det är inte omöjligt, men att basunera ut det som någon självklarhet eller sanning känns ju oerhört tveksamt.
Citera
2023-01-04, 16:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

AK säger att hon tittade på klockan i receptionen och fick bråttom för att den var "omkring halv tolv". Hon bytte sedan snabbt om i rummet intill och tog därefter hissen ner till garaget ...

HO tror att hon fortfarande var i hissen eller precis ute i garaget när SE kom tillbaka in.

Detta skulle kunna tyda på en tid runt kl. 23:35 ...

Om nu klockan i receptionen gick rätt. Det är samma klocka som HO hänvisar till vad gäller SE.

SE verkar åtminstone ha sett AB, och Lena L:s förhör med denne sker väl runt 23:30-23:32?

Ja, att SE (som berättade för sin fru i telefonen, att den skjutne var OP) inte var sugen på att breda ut sig i media, är en aning icke-karaktäristiskt för honom. Men men, han kan ha varit trött och ur form.
Citera
2023-01-04, 16:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Utifrån materialet (inkl. tidningar) så är fotograf Ulf Karlsson först på plats.
Han får bilder på när polispiket 1230 sätter upp avspärrningen (Inga andra journalister fångas på dessa bilder)
Enligt SE till Anér så avviker han från mordplatsen då dessa band sätts upp.

Så jag vill nog mena att han inte alls kunde "välja att synas i media".

Vad nu detta egentligen skulle säga om hans skuld/oskuld?

I övrigt så håller jag med din lista. (i princip)

Intressant! Finns Karlssons bilder samlade någonstans?
Citera
2023-01-04, 16:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
OK.

Jag är ledsen, det hela blir lite väl spekulativt för min smak.

Min reaktion och poäng är mest att slutsatsen att Engström har "missat media" känns ju inte direkt klockren. Det är inte omöjligt, men att basunera ut det som någon självklarhet eller sanning känns ju oerhört tveksamt.

Du spekulerar nog mer.

Att han missar media behöver vi inga tider till att försöka avgöra. Tider som ändå är oerhört osäkra.

* Ulf Karlsson, först på plats, fotar när avspärrningen sätts upp.
* SE lämnar när dessa sätts upp.

Tommy Schönstedt vill i någon intervju på senare dag mena att han kom då ambulansen var kvar vilket inte kan stämma.

Sedan vill jag gärna backa till "poängen". Vad är den egentligen? Att SE som är så media-kåt inte tog tillfället i akt när journalister var där?
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-01-04 kl. 17:16.
Citera
2023-01-04, 16:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant! Finns Karlssons bilder samlade någonstans?

IT-demokrati har dessa.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Citera
2023-01-04, 17:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fast UK tar väl sin första bild 23.31.30?

Var befann sig Engström i 8-9 min innan han kommer tillbaka till Skandia?

Han kanske plötsligt blev kameraskygg ...

Nåja, då är väl folk idag betydligt större linslöss än någonsin Skandiamannen.
Citera
2023-01-04, 17:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
IT-demokrati har dessa.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Hehehe! "Centerparti till salu" ... 1986 års reklamskyltar, mer pricksäkra än Nostradamus!

Stackars, stackars AH! Bara späd ungdom här.

Snubben med keps som pekas ut som SE är ju inte ett dugg lik honom, sett till hår och kroppsform.

Och mannen på bild 18 har en längre rock än SE hade?

Är Saaben den polisbil som GS och IW färdades i? Då står den närmare kroppen än vad SE anger.

Eller flyttade de fram bilen kanske? Pratade IW med AD EFTER att avspärrningarna kommit upp?

Vad tusan! Bild 31 är nästan snarlik den som Otto analyserar. Han tycker sig se SE där i bakgrunden:

https://www.youtube.com/watch?v=0BSwzoLf2ZA

Kan inte vara många sekunder mellan de bilderna, och det måste vara samma fotograf ...
Citera
2023-01-04, 18:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du prickar i alla fall in att SE tittade in i gränden från mordplatsen precis som du påstår.

Teorin att SE skulle hört LJs vittnesmål försvagas väl av LJs uppgifter att han utfrågades inne i pikétbussen?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-00-K
"När Lars stod och väntade på att bli förhörd var det någon okänd som frågade honom om det var Palme som hade blivit skjuten. Lars som inget visste svarade att han inte visste. Lars har inga skarpa minnesbilder av personen mer än att det var en man. Lars har inget minne av att han pratade något med mannen mer än sitt svar.

På fråga om Lars pratade med någon annan förutom svaret till den okände mannen och polisen på platsen blir svaret nej.

Lars uppger att polismannen som hade fört ner honom sa till honom att han kunde komma fram till pikétbussen. Lars klev in och i bussen där det satt två personer, en i förarsätet och en i passagerarsätet, som ställde lite frågor till honom.

På fråga uppger Lars att han inte kommer ihåg om dörrarna på polispikéten var öppna eller stängda men tror att de kan ha varit stängda"
.........
"På fråga om vad Lars gjorde efter att de var klara i polispikéten uppger han att han gick ner till Centralen för att ta pendeln hem.

Lars gick direkt från polisbussen ner till centralen.

På direkt fråga om Lars gick direkt från polisbussen eller om han uppehöll sig kvar på platsen blir svaret att det inte var någon som pratade med honom och han tror att han gick ganska så omgående."
........
"På fråga om Lars har något minne av att han innan han satt sig i polispikéten pratade med någon på mordplatsen om vad han själv hade sett eller gjort blir svaret nej. Det var bara den okände som frågade om det var Olof Palme någon annan pratade han inte med."
Man kan också i detta förhör läsa hur TP aktivt har påverkat LJ att peka ut SE. Nästan lite Nässénvibbar där faktiskt.

Redan 1986 beskriver LJ en person som för tankarna till SE: Bred ryggtavla, keps, mörkblått plagg på överkroppen, något framåtlutad, tunga men snabba steg, långsamma sving när han pendlar med armen ... Långt innan TP hörde av sig och började fila på Skandiamannen-boken.
Citera
2023-01-04, 18:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

* Ulf Karlsson, först på plats, fotar när avspärrningen sätts upp.
* SE lämnar när dessa sätts upp.

Jag kan väl sträcka mig så långt att UKs ankomst känns hyfsat säker.
Men att vara säker på att Engström faktiskt lämnar när avspärrningen sätts upp...vad får dig att bli så säker på det? Har vi något mer än Engströms ord där?
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-01-04 kl. 18:31.
Citera
2023-01-04, 20:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag kan väl sträcka mig så långt att UKs ankomst känns hyfsat säker.
Men att vara säker på att Engström faktiskt lämnar när avspärrningen sätts upp...vad får dig att bli så säker på det? Har vi något mer än Engströms ord där?

Jag är inte säker på något, men ser såklart andra och enklare möjligheter kring detta scenario.

Anser också att man inte på något sätt alls kan vara säker på UK's ankomst.
Ser det som ett rent påhitt om du nu inte skulle sitta med ytterligare uppgifter som gör detta säkrare.

Och poängen som gör SE mer misstänkt här? Ytterligare ett gäng perifera och onödiga lögner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in