Citat:
Ursprungligen postat av
BleakHouse
Som andra har skrivit så har vi kunskap om honom i ungefär samma nivå som andra som varit döda länge och inte har några efterlevande osv. Dock finns polis och mediematerial där SE framstår som väldigt konstig. Han ljuger ju och inte på ett sätt som ett vittne skulle göra.
Men det är ändå svårt att få en klar uppfattning om hans karaktär och motiv. Även om vi hade det så hade det kanske inte hjälpt så mycket. Mord är oftast resultatet av speciella omständigheter vid mordtillfället. Även om en person bevisats vara skyldig så är det oftast inte så klart vad som skedde i hans inre.
Att man är påverkad, tycker om och bär ett vapen och blir provocerad är ju SE:s egna förklaring. Med största sannolikhet var det nog så.
Sedan är ditt snack om en på miljonen rätt löjlig. Palmehatet var starkt och utbrett. Hotbilden mot Palme var hästlängder större än mot någon nu levande politiker. Det fanns extremt många och olika typer av potentiella GM. Förmodligen fler i SE:s samhällsgrupp än CP. Det var livsfarligt för Palme att vistas ute, men SÄPO var tyvärr för inkomp för att ge ett fullgott skydd
Jag håller med om att "motiv" och personers inre liv och själsliga irrgångar kan man till stor del glömma. Det är dock inte samma sak som att det inte går att ha några uppfattningar om folks personer utifrån de avtryck sådana avsätter eller inte i omvärlden.
Den ständiga hotbild som finns mot personer som Palme kommer från störda eller sjuka personer. Sådana plägar dyka upp vid offentliga sammankomster eller andra platser där det är känt att aktuell person ska medverka. Om man rör sig mycket ute bland folk finns även risken att förr eller senare av en slump möta sådan störd/sjuk person. I Palmes fall får man även väga in risken för politiska attentat.
Hotbilden kom inte från vanliga medborgare som ogillade Palme. SE-sakens förespråkare har inget att vinna på att överdriva arten och graden av ett allmänt spritt hat (jag har själv skrivit en del om udda föreställningar om Palme som fanns vid tiden och negligerar det inte). Det finns även en felaktig premiss här - att vemsomhelst som satt hemma framför Rapport och irriterade sig på Palme också kunde tänkas skjuta honom vid tillfälle. Nej, grad av "hat" är inte det primära, utan det är sådana udda uppfattningar hos
rätt slags avvikande person som är det.
En på miljonen. Då pratar jag inte om att en på miljonen skulle kunna tänkas skjuta Palme. Det var fler. Utan att du fick nog samla socialt väletablerade personer i ett sådant numerärt härad för att hitta en enda som dels gick beväpnad och dels faktiskt skulle impulsskjuta statsministern mitt på gatan i city om denne råkade passera.