Citat:
Ursprungligen postat av
Papper1512
Nej.
Du påstår att bitcoin är ännu värre än turkisk lira för att den endast backas upp av populäritet(läs marknadspris). Vet du vad turkisk lira backas upp med? Våld.
Du kan såklart tycka våld är en bra ingridiens i mrknadsekonomin men jag gör det inte.
Jag vet inte ens om man kan säga att fiat backas upp med våld. Hur då isf?
Jag skulle snarare säga att fiat backas upp av samma sak som Bitcoin och allt annat, och det är
förtroende. Starka valutor som Dollar och Franc har mer förtroende än de flesta andra valutor som har lägre förtroende, relativt.
Vad är då "förtroende"?
Det har inte med våld att göra utan förtroende om att "mina fiat kommer vara värda ungefär lika mycket över tid". Bland annat pga inflation så har olika valutor olika förtroende att bevara värdet över tid. Länder med politisk instabilitet tenderar också att ha valutor med lågt förtroende iom att man inte vet vad poltikerna kan ta för penningpoltik och vilka monitära beslut som tas härnäst. Annars hade tex Kinesiska Yuan varit betydligt starkare än dollarn, tror jag.
Ser man på tillräckligt lång tidshorizont så bör man titta om man skall placera sitt värde i något annat än fiat valutan. För valutor så som Turkiska Lire kan den tishorizonten vara en vecka och för dollar så kanske det snarare är ett par månader.
Iom att det inte finns någon inflation i Bitcoin så kan man ha högt förtroende att Bitcoins värde inte späs ut i pga av inflation. Men det finns andra faktorer som gör att olika personer har olika förtroende för Bitcoin, tex oron över hur Bitcoin kan komma att regleras eller accepteras i olika regioner av världen.