2023-01-03, 20:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men herregud. Det här kan ju en mellanstadieelev

Du påstod att "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget." Då är det du som måste bevisa att så också är fallet, annars avfärdar man ditt påstånde.

Och att avfärda ditt påstående är INTE samma sak som att säga att motsatsen är sann.

Kan du inte argumentation så skall du inte syssla med det. Läs på om default position.
I normalfallet ligger bevisbördan såklart på den som gör ett positivt uttalande, eftersom icke-existens är närmast omöjligt att bevisa.
Citera
2023-01-03, 20:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
I normalfallet ligger bevisbördan såklart på den som gör ett positivt uttalande, eftersom icke-existens är närmast omöjligt att bevisa.
Exakt, och i detta fall var det du som gjorde ett positivt uttalande när du hävdade "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget"

Nu har vi efterfrågat bevis för detta, annars förstår du att vi avfärdar det som ytterligare trams från din sida.
Citera
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Bitcoin har varit störst i 14 år, trots att tusentals och åter tusentals andra kryptos har kommit och gått? Varför tror du det är så och varför tror du det är fullt möjligt att det plötsligt skulle bli ändring på det?

För att den var först och det är fortfarande en relativt ny teknik. Ju mer folk använder krypto desto mer kommer de förstå att andra kryptovalutor (potentiellt sådana som ännu inte existerar) t.ex. är snabbare och smidigare att använda, tar mindre resurser, etc. Såklart oklart vad exakt som kommer att vara viktigt i framtiden men det är solklart att bitcoin inte hade dessa krav med i sin grundanalys när den skapades. Förr eller senare ser jag inte varför man inte ska använda en tekniskt bättre valuta.

Citat:

Fråga Turkarna om dom tycker deras Lira är backade av "konkret värde"
Eller Libanserna om dom tycker deras Libanesiska Pund är backade av "konkret värde"
Eller Zimbabwe, Argentina, Venezuela, Ryssarna, Ukraina, Iran osv osv in absurdum.
https://www.bitrawr.com/demonetized-currencies

Jag skulle säga att Bitcoin har ännu värre läge än dessa då Bitcoin enbart backas av popularitet. Många skitvalutor har ju överlevt även om de i praktiken blivit värda noll. Bitcoin har dock potential att gå ännu lägre då dess värde som sagt enbart backas av popularitet. Försvinner intresset så försvinner värdet.

EDIT: Såklart har bitcoin värde nu, och kommer ha det säkert ett bra tag till, men jag tror inte det har mer än ett historiskt värde över sikt. Eftersom det är den första kryptovalutan kan jag väl tänka mig att man kommer att ha igång den över tid på något sätt, men kanske bara för historiskt värde. Kanske kommer drivas av ett museum.
Citera
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Du kan alltså inte belägga ditt påstående. Gott så.

Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Citera
2023-01-03, 20:39
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
För att den var först och det är fortfarande en relativt ny teknik. Ju mer folk använder krypto desto mer kommer de förstå att andra kryptovalutor (potentiellt sådana som ännu inte existerar) t.ex. är snabbare och smidigare att använda, tar mindre resurser, etc. Såklart oklart vad exakt som kommer att vara viktigt i framtiden men det är solklart att bitcoin inte hade dessa krav med i sin grundanalys när den skapades. Förr eller senare ser jag inte varför man inte ska använda en tekniskt bättre valuta.

Jag skulle säga att Bitcoin har ännu värre läge än dessa då Bitcoin enbart backas av popularitet. Många skitvalutor har ju överlevt även om de i praktiken blivit värda noll. Bitcoin har dock potential att gå ännu lägre då dess värde som sagt enbart backas av popularitet. Försvinner intresset så försvinner värdet.
Ja visst är det en sjuk ordning där någots värde sätts på en fri marknad? Vi borde blanda in lite våldsmonopol i bitcoin så priserna håller sig mer stabilt.
Citera
2023-01-03, 20:41
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ja visst är det en sjuk ordning där någots värde sätts på en fri marknad? Vi borde blanda in lite våldsmonopol i bitcoin så priserna håller sig mer stabilt.

Försöker du insinuera att jag inte tycker att folk får tycka att bitcoin har värde? Då har du misstagit dig.
Citera
2023-01-03, 20:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Exakt, och i detta fall var det du som gjorde ett positivt uttalande när du hävdade "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget"

Nu har vi efterfrågat bevis för detta, annars förstår du att vi avfärdar det som ytterligare trams från din sida.
Du har helt fel. Jag gjorde ett negativt uttalande, alltså att det saknas betydande mängd institutionella investerare i bitcoin (motsvarande "gud existerar inte"). Det är i praktiken inte möjligt att ge ett komplett bevis för detta.

Vi kan även via enkla indicier dra slutsatsen att mitt uttalande lär vara sant. T ex att under det senaste året har jag inte hört talas om mängder av hedgefonder, banker eller pensionsfonder som har gått omkull pga att deras investering i bitcoin har rasat med 70%. Hade det funnits många dylika fonder eller banker så hade detta definitivt varit allmän kännedom.
Citera
2023-01-03, 20:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du har helt fel. Jag gjorde ett negativt uttalande, alltså att det saknas betydande mängd institutionella investerare i bitcoin (motsvarande "gud existerar inte"). Det är i praktiken inte möjligt att ge ett komplett bevis för detta.
lol..nu börjar du leka med språket igen som brukligt när du målat in dig i ett hörn

Du gjorde ett påstående som behöver bevisas. Om andemeningen i själva påståendet var positivt eller negativ har inget med vart bevisbördan landar.
"Gud finns inte" behöver bevisas precis lika mycket som "Gud finns". Tills bevis för det ena eller andra lagts fram kan vi inte anta att gud finns eller att han inte finns. Om påståendet var positivt eller negativt har inte med bevisbördan att göra. "Gud finns inte" är förövrigt ett positivt påstående när man pratar om bevisbörda.
Citat:
You can also prove specific negative claims that can be rephrased as a positive claim. If someone claims that the lights are not on in room 442 that claim can be rephrased as claiming that the lights are off in room 442.

Citat:
The burden of proof identifies the default position in the step-wise process in our understanding of True things. This is where the logical obligation to provide evidence rests. This is a fundamental aspect of rational thought and reasoning.

If we present a claim toward Truth, then the burden of proof falls squarely on the idea we have presented.

Världen hade varit helt sjuk om den hade funkat på något annat vis.

Citat:
Vi kan även via enkla indicier dra slutsatsen att mitt uttalande lär vara sant. T ex att under det senaste året har jag inte hört talas om någon hedgefond eller pensionsfond som har gått omkull pga att deras investering i bitcoin har rasat med 70%. Hade det funnits många dylika fonder eller banker så hade detta definitivt varit allmän kännedom.
Först och främst: "Correlation is not causation"
För det andra så anser jag inte att faktumet att "inga pensionsfonder gått omkull" på något sätt är bevis eller ens en korrelation till påståendet "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget"

Du har kört ner i skittunnan och vi har försökt hjälpa dig upp men du var inte villig att ta emot den hjälpen, så jag lämnar dig i skiten.

Varsågod för skolningen, och god kväll.
Senast redigerad av Leaston 2023-01-03 kl. 20:56.
Citera
2023-01-03, 21:01
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Försöker du insinuera att jag inte tycker att folk får tycka att bitcoin har värde? Då har du misstagit dig.
Nej.

Du påstår att bitcoin är ännu värre än turkisk lira för att den endast backas upp av populäritet(läs marknadspris). Vet du vad turkisk lira backas upp med? Våld.

Du kan såklart tycka våld är en bra ingridiens i mrknadsekonomin men jag gör det inte.
Citera
2023-01-03, 21:02
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Vi kan även via enkla indicier dra slutsatsen att mitt uttalande lär vara sant. T ex att under det senaste året har jag inte hört talas om mängder av hedgefonder, banker eller pensionsfonder som har gått omkull pga att deras investering i bitcoin har rasat med 70%. Hade det funnits många dylika fonder eller banker så hade detta definitivt varit allmän kännedom.
Vi kanske ska sätta punkt där, för din skull? Vi kan i vart fall vara överens om att du inte kan belägga ditt påstående.

Just det, hur många timmar har du lagt på bitcoin idag?
Citera
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
lol..nu börjar du leka med språket igen som brukligt när du målat in dig i ett hörn

Du gjorde ett påstående som behöver bevisas. Om andemeningen i själva påståendet var positivt eller negativ har inget med vart bevisbördan landar.
"Gud finns inte" behöver bevisas precis lika mycket som "Gud finns". Tills bevis för det ena eller andra lagts fram kan vi inte anta att gud finns eller att han inte finns. Om påståendet var positivt eller negativt har inte med bevisbördan att göra. "Gud finns inte" är förövrigt ett positivt påstående när man pratar om bevisbörda.

Världen hade varit helt sjuk om den hade funkat på något annat vis.

Först och främst: "Correlation is not causation"
För det andra så anser jag inte att faktumet att "inga pensionsfonder gått omkull" på något sätt är bevis eller ens en korrelation till påståendet "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget"

Du har kört ner i skittunnan och vi har försökt hjälpa dig upp men du var inte villig att ta emot den hjälpen, så jag lämnar dig i skiten.

Varsågod för skolningen, och god kväll.
Hela ditt inlägg är extremt förvirrat. Det är ju fullkomligt vansinnigt faktiskt. Men det är tyvärr off topic. Ganska pinsamt för dig dock, att folk läser det här.

Vi kan enkelt se att inga betydande summor hos finansiella institutioner har förlorats i det senaste årets kryptokrasch. Därför är det också ett rimligt antagande att någon betydande investering hos dylika institutioner inte finns eller har funnits. Detta är närmast omöjligt att bevisa eftersom jag då skulle behöva bevisa icke-existensen hos något (och redovisa innehavet hos varenda bank och fond i hela världen), vilket i normalfallet inte går. Bevisbördan ligger då hos den som gör det motsatta påståendet.

Diskussionen började från påståendet att ett köp av bitcoin av en viss institution skulle utgöra ett starkt skäl till att själv investera. Jag ställde då frågan varför det inte räknas som ett skäl att avstå köp om man ser att de allra flesta institutioner inte köper. Detta resonemang är likt det jag beskriver ovan. Att en investmentbank avstår från köp av bitcoin bör alltså vara ett lika starkt skäl att ta i beaktning som att en annan köper. Dock får vi utgå från att den absoluta majoriteten inte har köpt (åtminstone betydande summor).

Du borde nu be om ursäkt för din förolämpande ton och visa lite ödmjukhet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Läs artikeln och sluta tramsa. Det är inte min store of value som har rasat med 70% så lägg ner attityden.

En artikel om pokerfusk? BTC är Topic i denna tråd.

Ja BTC följer sin naturliga 4-årscykel, du får ta och uppdatera dig om detta, och lämpligen samtidigt passa på och lägga om attityden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in