Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Du har helt fel. Jag gjorde ett negativt uttalande, alltså att det saknas betydande mängd institutionella investerare i bitcoin (motsvarande "gud existerar inte"). Det är i praktiken inte möjligt att ge ett komplett bevis för detta.
lol..nu börjar du leka med språket igen som brukligt när du målat in dig i ett hörn
Du gjorde ett påstående som behöver bevisas. Om andemeningen i själva påståendet var positivt eller negativ har inget med vart bevisbördan landar.
"Gud finns inte" behöver bevisas precis lika mycket som "Gud finns". Tills bevis för det ena eller andra lagts fram kan vi inte anta att gud finns eller att han inte finns. Om påståendet var positivt eller negativt har inte med bevisbördan att göra. "Gud finns inte" är förövrigt ett positivt påstående när man pratar om bevisbörda.
Citat:
You can also prove specific negative claims that can be rephrased as a positive claim. If someone claims that the lights are not on in room 442 that claim can be rephrased as claiming that the lights are off in room 442.
Citat:
The burden of proof identifies the default position in the step-wise process in our understanding of True things. This is where the logical obligation to provide evidence rests. This is a fundamental aspect of rational thought and reasoning.
If we present a claim toward Truth, then the burden of proof falls squarely on the idea we have presented.
Världen hade varit helt sjuk om den hade funkat på något annat vis.
Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vi kan även via enkla indicier dra slutsatsen att mitt uttalande lär vara sant. T ex att under det senaste året har jag inte hört talas om någon hedgefond eller pensionsfond som har gått omkull pga att deras investering i bitcoin har rasat med 70%. Hade det funnits många dylika fonder eller banker så hade detta definitivt varit allmän kännedom.
Först och främst: "Correlation is not causation"
För det andra så anser jag inte att faktumet att "inga pensionsfonder gått omkull" på något sätt är bevis eller ens en korrelation till påståendet "Stora investerare har i princip inget innehav av bitcoin i dagsläget"
Du har kört ner i skittunnan och vi har försökt hjälpa dig upp men du var inte villig att ta emot den hjälpen, så jag lämnar dig i skiten.
Varsågod för skolningen, och god kväll.