2023-01-03, 21:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hela ditt inlägg är extremt förvirrat. Det är ju fullkomligt vansinnigt faktiskt. Men det är tyvärr off topic. Ganska pinsamt för dig dock, att folk läser det här.

Vi kan enkelt se att inga betydande summor hos finansiella institutioner har förlorats i det senaste årets kryptokrasch. Därför är det också ett rimligt antagande att någon betydande investering hos dylika institutioner inte finns eller har funnits. Detta är närmast omöjligt att bevisa eftersom jag då skulle behöva bevisa icke-existensen hos något (och redovisa innehavet hos varenda bank och fond i hela världen), vilket i normalfallet inte går. Bevisbördan ligger då hos den som gör det motsatta påståendet.

Diskussionen började från påståendet att ett köp av bitcoin av en viss institution skulle utgöra ett starkt skäl till att själv investera. Jag ställde då frågan varför det inte räknas som ett skäl att avstå köp om man ser att de allra flesta institutioner inte köper. Detta resonemang är likt det jag beskriver ovan. Att en investmentbank avstår från köp av bitcoin bör alltså vara ett lika starkt skäl att ta i beaktning som att en annan köper. Dock får vi utgå från att den absoluta majoriteten inte har köpt (åtminstone betydande summor).

Du borde nu be om ursäkt för din förolämpande ton och visa lite ödmjukhet.
Har du någon källa för påståendet ” Vi kan enkelt se att inga betydande summor hos finansiella institutioner har förlorats i det senaste årets kryptokrasch”?
Citera
2023-01-03, 21:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Nej.

Du påstår att bitcoin är ännu värre än turkisk lira för att den endast backas upp av populäritet(läs marknadspris). Vet du vad turkisk lira backas upp med? Våld.

Du kan såklart tycka våld är en bra ingridiens i mrknadsekonomin men jag gör det inte.
Jag vet inte ens om man kan säga att fiat backas upp med våld. Hur då isf?

Jag skulle snarare säga att fiat backas upp av samma sak som Bitcoin och allt annat, och det är förtroende. Starka valutor som Dollar och Franc har mer förtroende än de flesta andra valutor som har lägre förtroende, relativt.

Vad är då "förtroende"?
Det har inte med våld att göra utan förtroende om att "mina fiat kommer vara värda ungefär lika mycket över tid". Bland annat pga inflation så har olika valutor olika förtroende att bevara värdet över tid. Länder med politisk instabilitet tenderar också att ha valutor med lågt förtroende iom att man inte vet vad poltikerna kan ta för penningpoltik och vilka monitära beslut som tas härnäst. Annars hade tex Kinesiska Yuan varit betydligt starkare än dollarn, tror jag.

Ser man på tillräckligt lång tidshorizont så bör man titta om man skall placera sitt värde i något annat än fiat valutan. För valutor så som Turkiska Lire kan den tishorizonten vara en vecka och för dollar så kanske det snarare är ett par månader.

Iom att det inte finns någon inflation i Bitcoin så kan man ha högt förtroende att Bitcoins värde inte späs ut i pga av inflation. Men det finns andra faktorer som gör att olika personer har olika förtroende för Bitcoin, tex oron över hur Bitcoin kan komma att regleras eller accepteras i olika regioner av världen.
Senast redigerad av Leaston 2023-01-03 kl. 21:16.
Citera
2023-01-03, 21:13
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag vet inte ens om man kan säga att fiat backas upp med våld. Hur då isf?

Jag skulle snarare säga att fiat backas upp av samma sak som Bitcoin och allt annat, och det är förtroende. Starka valutor som Dollar och Franc har mer förtroende än de flesta andra valutor som har lägre förtroende, relativt.

Vad är då "förtroende"?
Det har inte med våld att göra utan förtroende om att "mina fiat kommer vara värda ungefär lika mycket över tid". Bland annat pga inflation så har olika valutor olika förtroende att bevara värdet över tid.
Ser man på tillräckligt lång tidshorizont så bör man titta om man skall placera sitt värde i något annat än fiat valutan. För valutor så som Turkiska Lire kan den tishorizonten vara en vecka och för dollar så kanske det snarare är ett par månader.

Iom att det inte finns någon inflation i Bitcoin så kan man ha högt förtroende att Bitcoins värde inte späs ut i from av inflation iaf. Men det finns andra faktorer som gör att olika personer har olika förtroende, tex oron över hur Bitcoin kan komma att regleras eller accepteras i olika regioner av världen.
Våld är en del av det. För turkar som ska betala skatten med bitcoin är risken stor att de utsätts för våld eller hot om våld.
Citera
2023-01-03, 21:16
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
En artikel om pokerfusk? BTC är Topic i denna tråd.

Ja BTC följer sin naturliga 4-årscykel, du får ta och uppdatera dig om detta, och lämpligen samtidigt passa på och lägga om attityden.
Om du hade läst artikeln hade du sett att det handlar om binance, som den före detta pokerfuskarinnan är en del av.

Borde det inte vara en rätt big deal för "trading och analys" om ännu en exchange visade sig ha försnillat kundernas pengar eller är det bara kaffesump och cykler som gäller i den här tråden ?
Citera
2023-01-03, 21:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Våld är en del av det. För turkar som ska betala skatten med bitcoin är risken stor att de utsätts för våld eller hot om våld.
Håller inte riktigt med. Det här med "betala skatten" ser jag inte heller vad det har med saken att göra (även om jag sett att många använder det som konstigt argument). Vad menas ens med att "betala skatten"? Är det vid deklarationen eller är det momsen som avses?

Med tjänster som Strike så kan man betala skatt utan att någonsin ha ägt en dollar (lite som Stopp.Belägg försöker leva). Det är ingen som hindrar alla amerikaner att inte befatta sig med dollar genom att bara använda Strike och likande Bitcoin tjänster, men ändå kan dom alla betala skatten.

Det är lite som när du åker utomlands och handlar med kortet. Du behöver inte den lokala valutan. Jag kan teoretiskt betala med skatt med mina Bitcoin och en Strike tjänst.
Senast redigerad av Leaston 2023-01-03 kl. 21:24.
Citera
2023-01-03, 21:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Borde det inte vara en rätt big deal för "trading och analys" om ännu en exchange visade sig ha försnillat kundernas pengar eller är det bara kaffesump och cykler som gäller i den här tråden ?
Det skulle vara en big deal OM så vore fallet, men det är ointresssant.
Det intressanta är snarare huruvida det finns tecken att så faktiskt ÄR fallet? Har du goda belägg för att Binance försnillat allas pengar?
Citera
2023-01-03, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om du hade läst artikeln hade du sett att det handlar om binance, som den före detta pokerfuskarinnan är en del av.

Det skulle det naturligtvis men var är ditt underlag för att så skulle vara fallet? En skräpartikel på den något udda kombinationen "skojare", "pokerfuskarinna" och då Binance?

Binance och Changpeng Zhao har ett tämligen högt anseende ute i världen. Krävs mer än en "bajsspruta" som sprutar bajs för att någon ska ta sådana anklagelser på allvar.
Citera
2023-01-03, 21:38
Medlem
Citat:
En artikel om pokerfusk? BTC är Topic i denna tråd.

Ja BTC följer sin naturliga 4-årscykel, du får ta och uppdatera dig om detta, och lämpligen samtidigt passa på och lägga om attityden.

Och den skulle aldrig sjunka under förra cykelns ath innan det hände.
Citera
2023-01-03, 21:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Binance och Changpeng Zhao har ett tämligen högt anseende ute i världen. Krävs mer än en "bajsspruta" som sprutar bajs för att någon ska ta sådana anklagelser på allvar.
Högt anseende? Var då någonstans?

Han vågar inte besöka USA eller berätta var han bor eller var någonstans hans företag ens har sitt huvudkontor.
Citera
2023-01-03, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Högt anseende? Var då någonstans?

Han vågar inte besöka USA eller berätta var han bor eller var någonstans hans företag ens har sitt huvudkontor.

Högt anseende bland kryptofolket som består av tjuvar, bondfångare, desperata idioter och knarkhandlare.
Citera
2023-01-03, 22:03
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Nej.

Du påstår att bitcoin är ännu värre än turkisk lira för att den endast backas upp av populäritet(läs marknadspris). Vet du vad turkisk lira backas upp med? Våld.

Du kan såklart tycka våld är en bra ingridiens i mrknadsekonomin men jag gör det inte.

Visst, om du kallar ett land enbart för våld. Åtminstone delvis av våldsmonopolet, absolut. Men även av idén att ett land troligen inte går i bankrutt så lätt. Därefter drivs liras värde av popularitet, precis som bitcoin.

Såklart har bitcoin ett värde av anonymitet/decentralitet, men som sagt så har många andra kryptovalutor dessa värden också, samt har snabbare transaktioner, milljövänligare, osv.
Citera
2023-01-03, 23:22
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Visst, om du kallar ett land enbart för våld. Åtminstone delvis av våldsmonopolet, absolut. Men även av idén att ett land troligen inte går i bankrutt så lätt. Därefter drivs liras värde av popularitet, precis som bitcoin.

Såklart har bitcoin ett värde av anonymitet/decentralitet, men som sagt så har många andra kryptovalutor dessa värden också, samt har snabbare transaktioner, milljövänligare, osv.
Något coin du vill tipsa om? Som är bättre på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in