Citat:
Du och jag har ju haft några rundor när det kommer till personen Engström och är väl inte helt överens gällande den frågan.
Min ståndpunkt är ju fortfarande att vi har alldeles för lite information för att kunna göra några slutsatser av värde. Vi har inte tillgång till några journaler eller utredningar. Jag vet helt enkelt inte om han är kapabel till att få någon snedtändning och skjuta Olof Palme.
Gällande det sistnämnda hänvisade jag till Engströms tendenser till att “slira på sanningen” för att framstå i bättre dager. Tex att han anklagade en tandläkare för att glömma en borr i hans tand som då ska ha resulterat i hans reumatism. Eller när hans skorsten gick sönder och att det då skulle ha handlat om en luftballong som hade kört på den. På det har vi ju andra som har uttalat sig gällande att man inte riktigt tog honom eller hans historier på allvar.
Jag anser att när man läser vad andra säger om honom så kan man urskilja ett mönster i att vilja frånsäga sig ansvar för saker som har drabbat honom.
Dock är det ju ingen som vittnar om att han ska ha varit en mytoman. Generellt hade han ju omgivningens förtroende. Han blev ju ordförande för kamratföreningen på Skandia och hade diverse politiska uppdrag (innan incidenten med skolan).
Så det här med att ljuga och hitta på saker för att kunna stå i centrum är ju fortfarande enligt mitt tycke ett ganska kraftigt avbrott i hans karaktär.
Och enligt mitt tycke, är han inte GM är det rätt vansinniga lögner kommande tiden efter mordet.
Alternativet är ju fortfarande att händelsen gjorde honom knäpp på något sätt.
Min ståndpunkt är ju fortfarande att vi har alldeles för lite information för att kunna göra några slutsatser av värde. Vi har inte tillgång till några journaler eller utredningar. Jag vet helt enkelt inte om han är kapabel till att få någon snedtändning och skjuta Olof Palme.
Gällande det sistnämnda hänvisade jag till Engströms tendenser till att “slira på sanningen” för att framstå i bättre dager. Tex att han anklagade en tandläkare för att glömma en borr i hans tand som då ska ha resulterat i hans reumatism. Eller när hans skorsten gick sönder och att det då skulle ha handlat om en luftballong som hade kört på den. På det har vi ju andra som har uttalat sig gällande att man inte riktigt tog honom eller hans historier på allvar.
Jag anser att när man läser vad andra säger om honom så kan man urskilja ett mönster i att vilja frånsäga sig ansvar för saker som har drabbat honom.
Dock är det ju ingen som vittnar om att han ska ha varit en mytoman. Generellt hade han ju omgivningens förtroende. Han blev ju ordförande för kamratföreningen på Skandia och hade diverse politiska uppdrag (innan incidenten med skolan).
Så det här med att ljuga och hitta på saker för att kunna stå i centrum är ju fortfarande enligt mitt tycke ett ganska kraftigt avbrott i hans karaktär.
Och enligt mitt tycke, är han inte GM är det rätt vansinniga lögner kommande tiden efter mordet.
Alternativet är ju fortfarande att händelsen gjorde honom knäpp på något sätt.
Jag säger inte att hans agerande inte skulle vara ett avsteg i grad från hans karaktär, även om agerande av sådan art finns där. Men placera sig centralt i samband med MOP verkar ju inte vara något helt mänskligt avvikande. Vi har kända exempel och det finns även personer som stryks vid rekonstruktionen då det visade sig att de inte alls var vid mordplatsen. Säg att 1 av 50 i befolkningen skulle kunna agera på liknande sätt.
Att gå beväpnad och impulsskjuta en passerande statsminister, är det ens en på miljonen, om man sorterar bort CP-typer?
Att utföra detta är givetvis också en gradskillnad i karaktär i sådana fall, men vad finns alls av denna art? Och steget måste alla gånger vara mycket större till detta än till att överdriva sin betydelse och utöka den efterhand?
Jag tycker inte att kunskapen om SE är så obefintlig, snarare ganska stor, men det har jag skrivit så mycket om förr. Medicinska journaler är sekretessbelagda gällande samtliga personer i ärendet givetvis, så det saknas alltid.
Att man inte hittar något i register osv är också information om personen.