2023-01-02, 18:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
405k… katastrof

Skulle gissa på öppning under 118$ imorgon (11% under just nu enligt frankfurt) första gången de missar sell side och med stor marginal

Vi kanske får se 80$ i Q1 som du säger, fast pga svikande fundamenta och efterfrågan och inte pga TA

tesla will sell every car they make for 10 years forward!!

Jo vi har hört dig säga det varje gång nu, ändå är alla bilar som producerats sålda, men resterande på väg med båt. Spelar dock ingen roll, björnarna kommer få sig en överraskning detta året.
Citera
2023-01-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jo vi har hört dig säga det varje gång nu, ändå är alla bilar som producerats sålda, men resterande på väg med båt. Spelar dock ingen roll, björnarna kommer få sig en överraskning detta året.

Sjukt att de är tredje kvartalet i rad som de producerar mer än de levererar men ändå så ”säljs varje bil som produceras”. Dedär med logik och matte är nog inte din grej. Eller blir båtarna större och större?
Citera
2023-01-02, 18:56
Medlem
wwrs avatar
De amerikanska kunderna fick ju 75.000 kronor i rabatt och 10.000 fria miles på Supercharger om de tog ut bilarna (modell 3 och Y) före årsskiftet. "Stor REA, affären upphör" ?
Citera
2023-01-02, 19:01
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Sjukt att de är tredje kvartalet i rad som de producerar mer än de levererar men ändå så ”säljs varje bil som produceras”. Dedär med logik och matte är nog inte din grej. Eller blir båtarna större och större?

Du säger vikande försäljning varje kvartal, ändå säljer de alltid mer kvartalet därpå. Samma sak nästa kvartal. Sköt du ditt nu och försök förstå hur lite jag bryr mig om din syn på saker och ting.
Citera
2023-01-02, 19:14
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Fast hur är det fler båtar detta kvartal än förra? Förra kvartalet gick det att förklara med att de slutade med EOQ push, men detta kvartalet var det ju en rätt uppenbar push? Jag är bull, men att bilar "in transit" ökar ett kvartal där man uppenbart hårdpushar med prissänkningar mm ser inte bra ut.
Citera
2023-01-02, 19:16
Medlem
Citat:
Du säger vikande försäljning varje kvartal, ändå säljer de alltid mer kvartalet därpå. Samma sak nästa kvartal. Sköt du ditt nu och försök förstå hur lite jag bryr mig om din syn på saker och ting.

Fast de skrev jag ju inte, och är du dum nog att tro att ett bolag vars konsensus är tillväxt >40% per år och guidar för 50%+ ”klarar sig bra” så länge de växer varje kvartal är ju läskigt okunnigt. Du kan ju quotea mig där jag skrivit att jag tror att teslas leveranser ska krympa 😂, har bara sagt att de kommer växa under konsensus -> sämre aktiekurs

Tillgång är nu större än efterfrågan. Undra vilka trick tesla drar i Q1 för att reducera leveranserna. Något säger mig att de kommer producera under run-rate
Citera
2023-01-02, 19:34
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Fast hur är det fler båtar detta kvartal än förra? Förra kvartalet gick det att förklara med att de slutade med EOQ push, men detta kvartalet var det ju en rätt uppenbar push? Jag är bull, men att bilar "in transit" ökar ett kvartal där man uppenbart hårdpushar med prissänkningar mm ser inte bra ut.

https://twitter.com/garyblack00/status/1609969848679038976?t=J65Oz0M2aWPt2iv-0A5ekw&s=19
Citera
2023-01-02, 19:57
Medlem
Citat:
https://twitter.com/garyblack00/status/1609969848679038976?t=J65Oz0M2aWPt2iv-0A5ekw&s=19

De går ju inte ihop vilket är kruxet. Man kan inte skylla en svag Q3 leverans på utjämning av leveranser för att sedan skriva exakt samma sak i Q4. Bilarna som inte levererades i Q3 gjorde ju rimligtvis det i Q4 och om de då är utjämnat så skulle ju Q4 påverkas positivt.

De är också helt motsägelsefullt mot mailet Musk skickade ut i december där han bad anställda voluntärarbeta för att pusha leveranser EOQ vilket är den direkta motsatsen

De hade 71k bilar i lager EOQ Q4 medans de hade 37k EOQ Q3. Du tycker inte att de är lite motsägelsefullt eller?
Senast redigerad av job230ge 2023-01-02 kl. 20:05.
Citera
2023-01-02, 23:52
Medlem
raskenss avatar
Intressant att mest sålda elbilar i Sverige hamnar VW på första plats och Volvo tvåa, Trea Tesla men anmärkningsvärt att Tesla inte ens finns med på listan med S,3 och X. I Sverige är Tesla omsprunget av både VW och Volvo, otippat. Undrar hur det ser ut i övriga världen?

https://www.nyteknik.se/elbilar/lista-det-var-popularaste-elbilarna-i-sverige-2022-7042737

Kan det vara för att Tesla inte erbjuder FSD och Robot-teknologi i Sverige än?

Kan det vara en indikation på varför aktiekursen kollapsar?
Senast redigerad av raskens 2023-01-02 kl. 23:59.
Citera
2023-01-03, 00:27
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Tesla to Host Investor Day with Important Information Updates in Spring 2023

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-to-host-investor-day-with-important-information-updates-in-spring-2023

Tesla to Present the Generation 3 Platform at Investor Day in March 2023

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-will-present-the-generation-3-platform-at-investor-day-in-march-2023
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2023-01-03 kl. 00:31.
Citera
2023-01-03, 11:41
Medlem
Någon som vet hur stor del av deras intäkt kommer från de olika segmenten?
Gissar på att detta år blir tufft för många företag så lär nog påverka bilförsäljningen en hel del...
Får vi se tesla krascha under 2023?
Citera
2023-01-03, 12:33
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antiratsit
Någon som vet hur stor del av deras intäkt kommer från de olika segmenten?
Gissar på att detta år blir tufft för många företag så lär nog påverka bilförsäljningen en hel del...
Får vi se tesla krascha under 2023?

Tesla är överlägset bäst positionerade att tackla en lågkonjunktur av samtliga mainstream-bilmärken. Så om all bilförsäljning dyker så tuffar ju världen vidare och folk kommer behöva bilar även efter lågkonjunkturen, och då har Tesla förmodligen skaffat en ännu större marknadsandel då många konkurrenter hamnat i diket.

Men såklart kommer ju även Teslas försäljning ta stryk av en kraftig lågkonjungtur. Frågan är om wall street får panik över det eller tar ovanstående i åtanke.

Sen finns även möjligheten att vi börjar se Teslas megapack-försäljning ta fart ordentligt nu. Och det är en bransch som påverkas betydligt mindre av konjunktursvängningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in