2023-01-01, 08:51
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
För nån som inte har en jycke själv, är hundägare för veka numera?

Jag har haft många hundar. Har alltid haft 2 hundar samtidigt själv sedan 20-årsåldern och mina föräldrar hade 1-2 samtidigt när jag växte upp.

Inte en enda hund har reagerat särskilt mycket alls på smällare. Jag sätter alltid på lite musik och dom får va inne runt 12-slaget.

Nu är jag så hundvan och medveten i mina val av hundar iofs. Det viktigaste är att dom kommer från en linje där det är mentalt starka föräldrar samt att jag inte väljer raser som oftare är labila/rädda.

Jag TYCKER dock att folk faktiskt kan respektera att det är 12-slaget som gäller +- 1 timma, så hundägare kan förbereda sig.
Citera
2023-01-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hade folk skjutit raketer och smällare mellan 21:00 - 01:00 på nyårsafton så hade det varit helt ok då man helt enkelt kunnat planera efter det. Som du säger så skjuts det nu för tiden några veckor innan och någon vecka efter nyår och det är problemet.
Ett annat problem är att folk tycks ha väldigt svårt att skjuta raketer upp i luften utan tycker det är kul att skjuta på andra.

Tyvärr är vi människor inte förståndiga nog att handskas med raketer så det borde förbjudas helt.

Ja, det är mest invandrare som inte klarar av att skjuta raketer uppåt men även svenska ungdomar misslyckas ibland.

Jag bor i en större stad men i ett lugnt villaområde i denna men hur kul är det att gå runt kvarteret 50 gånger på promenaden.
Sluta gnäll och ta din pissiga promenad nu. För övrigt är raketer förbjudna sedan ett år tillbaka.
Citera
2023-01-01, 08:58
Medlem
Min första och enda vovve avlivades för 10+ år sedan för hon fick cancer i tarmen och det fanns inget att göra. Hon blev tio år och fast det är länge sedan så saknar jag henne och börjar grina när jag tänker på henne! Nu har jag haft en liten kissekatt sedan den dagen. En liten katt som är sig själv nog och som inte ser på mig med trånande ögon:-) Funkar bättre för mig. Vad vill jag ha sagt? Jo att min vovve brydde sig inte ett dugg om smällare och raketer. Rastade henne nyårsaftons eftermiddag och snorungar smällde smällare mer eller mindre runt benen på mig och vovven. Hon brydde sig inte ett dugg. Hon var en Springer Spaniel och kanske är de inte så känsliga?
Citera
2023-01-01, 09:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nu beror det säkert på var man bor men jag tycker ändå att man håller mycket hårdare med att smälla vid nyårsafton och inte mitt på dagen, ialla fall i svennebananområdet där jag bor.
När jag växte upp i ett liknande område köptes det alla möjliga smällare, bangers och raketer som vi roade oss med i veckor före och efter nyår, det var aldrig nån som sa åt oss att det var reserverat till tolvslaget.
Precis, det var bättre förr. Man kunde smälla som man själv ville och hundarna fick ta skiten bäst de kunde.
Precis som före metoo när man kunde nypa brudarna i rumpan och klämma dem på brösten utan några protester. Behövde inte fråga om de var med på att knulla utan de fick lugnt ställa upp. Saker som Martin Timell och Paulo Roberto höll på med var snare att de fick en klapp på axeln och klassades som tuffa grabbar.

Nej det var bättre förr.

Vi har haft flera hundar och en del var inte direkt berörda av smällandet men några av dem triggas under många timmar när idioterna ska panga långt före 12-slaget. Stressnivån ökar under hela kvällen hos dem tills de har mer eller mindre panik vid 12-slaget. Visst kan det sitta i hur ägarna till hunden beter sig men du kan inte generalisera och göra dig till viktigpetter.
Vår nuvarande hund hade en jävla kväll igår och det oavsett hur vi uppfostrat den. Visst kan folk få skjuta raketer men om de ska göra det så funkar det bra med en stund runt 12-slaget och då hinner djuren inte bygga upp den stressnivå så de mår dåligt. Hos oss började man skjuta raketer och annan skit redan kl 6 på kvällen.

Men visst, du vet allt. Du skaffa inget djur mer än de löss du redan har.
Citera
2023-01-01, 09:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis, det var bättre förr. Man kunde smälla som man själv ville och hundarna fick ta skiten bäst de kunde.
Precis som före metoo när man kunde nypa brudarna i rumpan och klämma dem på brösten utan några protester. Behövde inte fråga om de var med på att knulla utan de fick lugnt ställa upp. Saker som Martin Timell och Paulo Roberto höll på med var snare att de fick en klapp på axeln och klassades som tuffa grabbar.

Nej det var bättre förr.

Vi har haft flera hundar och en del var inte direkt berörda av smällandet men några av dem triggas under många timmar när idioterna ska panga långt före 12-slaget. Stressnivån ökar under hela kvällen hos dem tills de har mer eller mindre panik vid 12-slaget. Visst kan det sitta i hur ägarna till hunden beter sig men du kan inte generalisera och göra dig till viktigpetter.
Vår nuvarande hund hade en jävla kväll igår och det oavsett hur vi uppfostrat den. Visst kan folk få skjuta raketer men om de ska göra det så funkar det bra med en stund runt 12-slaget och då hinner djuren inte bygga upp den stressnivå så de mår dåligt. Hos oss började man skjuta raketer och annan skit redan kl 6 på kvällen.

Men visst, du vet allt. Du skaffa inget djur mer än de löss du redan har.
Tack för ett skratt såhär på morgonen, ha en trevlig promenad med vovven, jag gissar på en liten chihuahua.
Föresten, vill du veta en hemlighet? Jag har inte smällt någonting vid nyår på säkert 10 år...
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-01-01 kl. 09:12.
Citera
2023-01-01, 09:11
Medlem
Citat:
Nu beror det säkert på var man bor men jag tycker ändå att man håller mycket hårdare med att smälla vid nyårsafton och inte mitt på dagen, ialla fall i svennebananområdet där jag bor.
När jag växte upp i ett liknande område köptes det alla möjliga smällare, bangers och raketer som vi roade oss med i veckor före och efter nyår, det var aldrig nån som sa åt oss att det var reserverat till tolvslaget.
hahah det var på den tiden det var en dröm att sälja brevlådor i början av nya året
Citera
2023-01-01, 09:14
Medlem
Handlar också om att folk i regel har mer hundar nu, där jag bor har det funnits kanske 10 tal hundar under alla år jag bott här. Nu finns det kanske 80st hundar. Många skaffade hundar under pandemin. Har själv en hund som gillar att kolla ut genom fönstret på nyår och passade en hund som var lite orolig men han fick titta på fyrverkerierna också sålänge man inte är ute runt tolvslaget så är det lugnt. Men många hundar är rädda för minsta lilla oljud och mår skit under nyår.
Citera
2023-01-01, 09:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Vem bryr sig, bara WT som har hund.

Många slottsherrar som äger jakthund.
Citera
2023-01-01, 09:21
Citat:
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
De flesta hundarna är inte rädda. Detta är så överdrivet.
Citera
2023-01-01, 09:21
Medlem
trancass avatar
Det är hundägarna som är psykiskt sjuka.

Ingen snackar om katters eventuella rädsla för den finns inte. Det är alltid hundägare som inbillar sig saker.
Citera
2023-01-01, 09:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tack för ett skratt såhär på morgonen, ha en trevlig promenad med vovven.
Föresten, vill du veta en hemlighet? Jag har inte smällt någonting vid nyår på säkert 10 år...
Det är lätt att generalisera. En del borde aldrig skaffat hund då de inte fattar hur de fungerar. Tyvärr ser man ofta sådant nu när pandemin gjort att fler skaffar hund och det finns nog många ägare som inte kan hantera sina hundar utan deras egna stress inför nyår mm överförs på hundarna.

Fredrik Steen var på TV igår och berättade lite om just hundar och smällare och att vissa hundar har en rädsla för smällare medfött medan andra inte har så mycket problem med dessa knallar. Han beskrev precis samma som jag skrev om att om folk kunde låta bli att smälla långt före 12-slaget så skulle problemet inte bli så stort.

God fortsättning på nya året och jag hoppas de med hund kan få ett bra 2023.
Citera
2023-01-01, 09:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Ja det är dom.

Jag har aldrig upplevt en hund här ute på landet som varit skotträdd på något sätt oavsett ras, om man bara gjort en insats för att som sagts avdramatisera det.

Det är dock inte konstigt att det blir så, då man
A.inte gör åtgärden (man kanske inte kan)
B. Är hysterisk för allting själv.
Vi har dock en granne här, där hunden UTTALAT har fått ersätta de utflugna barnen.

Hundjäveln är förstörd på så många sätt 😑

edit:
Vill tillägga att det är inte svårt heller.
Båda två av mina egna hundar blev så orädda att jag själv fick hålla koll på var dom var någonstans och avstå att skjuta för att jag inte ville riskera deras hörsel.
Senast redigerad av scoremax 2023-01-01 kl. 09:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in