Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Numera tycks inställningen bland folk vara att i stort sett alla hundar far illa på nyår av smällare och fyrverkerier, jag har oräkneliga bekanta och kollegor som spenderar nyårsafton tröstande sin hyperventilerade vovve i sitt badrum med hörselkåpor och mössa på sig, sen gör man i vanlig ordning ett argt inlägg på Facebook.
Jag kan verkligen inte minnas att det var såhär förr, när jag växte upp var det alltid hundar runt fyrverkerierplatserna som sprang runt och lekte med kanske ett tomtebloss i käften.
Min moster har haft flertal hundar genom åren av olika raser och ingen av dom har brytt sig ett skit om smällar, hon säger att det helt enkelt bara handlar om att avdramatisera det i tidig ålder och inte uppmuntra deras eventuella rädsla.
För nån som inte har en jycke själv, är hundägare för veka numera?
Ja det är dom.
Jag har aldrig upplevt en hund här ute på landet som varit skotträdd på något sätt oavsett ras, om man bara gjort en insats för att som sagts avdramatisera det.
Det är dock inte konstigt att det blir så, då man
A.inte gör åtgärden (man kanske inte kan)
B. Är hysterisk för allting själv.
Vi har dock en granne här, där hunden UTTALAT har fått ersätta de utflugna barnen.
Hundjäveln är förstörd på så många sätt 😑
edit:
Vill tillägga att det är inte svårt heller.
Båda två av mina egna hundar blev så orädda att jag själv fick hålla koll på var dom var någonstans och avstå att skjuta för att jag inte ville riskera deras hörsel.