2022-12-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är lite gulligt med dessa cope-trådar.
Ryssland kommer bli som Kuba, utan möjlighet att handla med moderna västerländska länder kommer landet sakta men säkert backa i utvecklingen. Rysslands banker har hittills överlevt genom att sälja guld och olja till reapriser, samt genom att plundra sin valutareserv.

Detta har jag missat. Vart kan jag läsa mer om detta?
Citera
2022-12-31, 12:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad skulle driva den växten? Rysslands export har minskat kraftigt och kommer att minska mer i 2023. Den inhemska industrin ställs om till vapenproduktion vilket ger ytterligare minskade exportintäkter.

IMF vill väl ha slopade sanktioner så Tyskland och andra kan köpa billig gas och olja. Om Ukraina blir ryskt eller totalförstörd skiter IMF i.
Japp, Ryssland har klarat sig genom att plundra lager av västerländska produkter. Det blir jobbigt för dom när dessa lager börjar sina.
Citera
2022-12-31, 12:43
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ryssland hade kunnat varit världens rikaste land, men dom väljer istället att gång på gång invadera, mörda, våldta och plundra andra, fredliga nationer.
Juste precis, för att man hade verkligen inte lagt tydliga "regler" eller gränser på vart nåden är nåd. Verkligen inte, Ryssland attackerade verkligen från det blåa utan att ha stått som en clown i veckor och sagt att expansion till öst var oacceptabelt.

Jag fattar att allting hade varit löst om "Ryssland bara inte attackera" men grejen är att geopolitiska problem blir inte lösta så enkelt. Människor är ett väldigt oflexibel djur. En sida vill inte, den ena vill. Lösningen? Ena sidan kommer inte komprimisa, andra sidan kommer inte heller komprimisa. Bra komplexitet. Krig är svaret då (fast egentligen inte)

Om vi som djur hade bara haft något sätt att förhindra detta... Hmm... Kommunikation? Inte låta sina känslor driva beslut? Nej förlåt, nu drömmer jag igen
Senast redigerad av bergsdal 2022-12-31 kl. 12:50.
Citera
2022-12-31, 12:50
Medlem
Rodrigos avatar
Om jag gav mig ut i skogen med tält och stormkök så skulle heller inga sanktioner i världen bita på mig, jag är ju självförsörjande nu, och klarar mig själv. Människor på stenåldern var också självförsörjande.

Att ekonomin kommer gå bättre de kommande åren behöver man inte jobba på bank med portfölj och pärm under armen för att förstå, om något börjar på 0 är det svårt att backa mer -det kan bara bli bättre oavsett.

Om jag eldar ner mitt hus och sedan börjar röja upp i bråten, får upp ett litet vindskydd i askan med några träpallar så har ju också min standard förbättrats från den tidpunkt då allt bara var en kolhög.

Det är så diktaturer och kommunister brukar jobba, riv allting i avund vad någon annan med längre penis fått upp och skriv sedan om framstegen man gör ifrån noll med pompa och ståt.
Senast redigerad av Rodrigo 2022-12-31 kl. 13:05.
Citera
2022-12-31, 13:01
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Enligt IMF kommer den ryska ekonomin att växa från 2024.

Varför skulle IMF ljuga menar du?

IMF räknar med att kriget avslutas 2023-2024. Klart ekonomin växer efter kriget och sanktionerna lättas.

Fattar ju vem som helst.
Citera
2022-12-31, 13:04
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Juste precis, för att man hade verkligen inte lagt tydliga "regler" eller gränser på vart nåden är nåd. Verkligen inte, Ryssland attackerade verkligen från det blåa utan att ha stått som en clown i veckor och sagt att expansion till öst var oacceptabelt.

Jag fattar att allting hade varit löst om "Ryssland bara inte attackera" men grejen är att geopolitiska problem blir inte lösta så enkelt. Människor är ett väldigt oflexibel djur. En sida vill inte, den ena vill. Lösningen? Ena sidan kommer inte komprimisa, andra sidan kommer inte heller komprimisa. Bra komplexitet. Krig är svaret då (fast egentligen inte)

Om vi som djur hade bara haft något sätt att förhindra detta... Hmm... Kommunikation? Inte låta sina känslor driva beslut? Nej förlåt, nu drömmer jag igen
Va? Har ni inte tillgång till Google Translate i Ryssland, eller vad grejen?

Ryssland ska skita i vad andra länder gör, vilka försvarsallianser dom väljer att ingå och vilka ledare dom väljer att låta styra.
Citera
2022-12-31, 13:07
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Va? Har ni inte tillgång till Google Translate i Ryssland, eller vad grejen?

Ryssland ska skita i vad andra länder gör, vilka försvarsallianser dom väljer att ingå och vilka ledare dom väljer att låta styra.
Grejen är som sådan. Du bör inte tänka alls, speciellt skriva ned sina åsikter. Tack på förhand. Tack för wow:et, du är verkligen så här pass indoktrinerad

Du har tankeförmåga som ligger på en 1-dimensionell plan, jag är fan imponerad
Senast redigerad av bergsdal 2022-12-31 kl. 13:16.
Citera
2022-12-31, 13:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Svar nej du har fel.
Sanktionerna biter inte det minst.
Du skriver rysarna har inga bra bilar att köpa? Tycker du inte att Volvo är en ganska så ok bil att köra då? De har även mängd andra bilmärken från kina som är absolut mycket bra. Du kan ta bilen Haval tex som jag själv funderat på köpa här i Asien.

Du och ni Nato-troll tror verkligen att ryssen lider men ändå så har de slagit turistrekord här i Thailand i år. S¨å de har ju onekligen råd att även åka utomlands.
Har ni svenskar det? Verkar ju inte så om man skall läsa om allt gnäll från företag till privatpersoner som inte får sitt elstöd.
Bensinpriset med mera klagas det över och att företagen får lämna sverige pga inflationen och priserna på olja och gas.

Rätt svar är att : Europa LIDER, Ryssland gör det inte lika mycket. Men kör på med kära EU. Ni kan skrika slava ukranii tills ni dör där i kylan för resternade världen ser på väst, USa och Eu som de stora förlorarna.
De andra länderna som står utanförkonflikten är de som gräver guld just nu med bränslepriserna tex.

Min Diesel kostar ca 10 kr/litern här nere.
Min elräkning ligger ungefär på 600 -700 kr i månaden och då¨har jag ACn på hela natten.

Eu ledarna är vinnarna och ni befolkningen förlorar stort. Alla vet det men ingen vågar erkänna det. Fast sista månaderna så¨har ju fler och fler börjat ifrågasätta sanktionerna så det är kanske några i båda USA och EU som börjar förstå bedrägeriet med att stötta pisslandet Ukraina och sedan låtsas som ryssen är de som lider.

Kanske Har du rätt. Då borde EU överväga ett fullskaligt krig med ryssland. Atombomba bort dom från ytan och ta över naturtillgångarna.
Det är ett land som tidigare varit svårt att samexistera med, nu nära omöjligt. Utplåning är på lite sikt fördelaktigt för EU.
Citera
2022-12-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
IMF räknar med att kriget avslutas 2023-2024. Klart ekonomin växer efter kriget och sanktionerna lättas.

Fattar ju vem som helst.

Inte om kleptokraterna i USA får bestämma, det här kriget bör pågå (enligt deras önskemål) i minst två decennier till. Det blir Afghanistan DeLuxe, alla perks minus egna stupade. Fantastiskt!
Citera
2022-12-31, 13:13
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Inte om kleptokraterna i USA får bestämma, det här kriget bör pågå (enligt deras önskemål) i minst två decennier till. Det blir Afghanistan DeLuxe, alla perks minus egna stupade. Fantastiskt!

Det är vad du tror. IMF tror kriget avslutas inom 1-2 år
Citera
2022-12-31, 13:16
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Det är lite gulligt med dessa cope-trådar.
Ryssland kommer bli som Kuba, utan möjlighet att handla med moderna västerländska länder kommer landet sakta men säkert backa i utvecklingen. Rysslands banker har hittills överlevt genom att sälja guld och olja till reapriser, samt genom att plundra sin valutareserv.

Indien och Kina ersätter nog detta tapp med råge. Men som det är nu så köper vi ju fortfarande Oljan och gasen, vetet och konstgödseln. Ryssland är självförsörjande och har inte myndigheter som angriper dom inifrån som i Europa vilket jag skulle säga är ett stort plus. Har du mat och energi så klarar du det mesta och är rustad för lång tid framöver. Tror inte Europa är lika rustat med en konflikt som denna om den skulle pågå i 5 år. Det kommer därför bli splittring inom Nato allt eftersom det går upp för dom att dom utnyttjas av USA. USA vil se Europa svagt och beroende av USA. USA är beroende av detta för att kunna rädda dollarn och sin egen ekonomi. Det är det denna konflikt handlar om.
Citera
2022-12-31, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Det är vad du tror. IMF tror kriget avslutas inom 1-2 år

IMF vill att kriget ska ta slut så att de kan hårdknulla befolkningen när 22+ miljarder dollar i skulder ska amorteras tillbaka. De är optimister för sin skull, inte Ukrainas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in