Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Grejen är att andra säger att sanktionerna biter. Ryssar som flytt landet säger att det biter. Ryssar i Ryssland blir fattigare och framför allt så kan ryssarna inte köpa bra bilar eller annat som kräver avancerad elektronik längre. Så självklart biter sanktionerna. Och alla vet att det tar tid innan sanktioner märks fullt ut.
Att man inte kan köpa coca cola eller ikeamöbler överlever nog ryssarna. Värre är det när hissar går sönder och man inte kan få reservdelar. Vartefter tiden går och saker går sönder eller blir utdaterade så kommer det märkas. Det saknas tex mediciner i ryssland.
Väst lider inte speciellt mycket. Ja, elen är dyr men vi har råd att betala den ändå. Ja diesel är dyrt men inte har folk slutat köra bil för det? Ja maten är dyr men inte svälter speciellt många för det. Så, ryssland förlorar på så många sätt.
Svar nej du har fel.
Sanktionerna biter inte det minst.
Du skriver rysarna har inga bra bilar att köpa? Tycker du inte att Volvo är en ganska så ok bil att köra då? De har även mängd andra bilmärken från kina som är absolut mycket bra. Du kan ta bilen Haval tex som jag själv funderat på köpa här i Asien.
Du och ni Nato-troll tror verkligen att ryssen lider men ändå så har de slagit turistrekord här i Thailand i år. S¨å de har ju onekligen råd att även åka utomlands.
Har ni svenskar det? Verkar ju inte så om man skall läsa om allt gnäll från företag till privatpersoner som inte får sitt elstöd.
Bensinpriset med mera klagas det över och att företagen får lämna sverige pga inflationen och priserna på olja och gas.
Rätt svar är att : Europa LIDER, Ryssland gör det inte lika mycket. Men kör på med kära EU. Ni kan skrika slava ukranii tills ni dör där i kylan för resternade världen ser på väst, USa och Eu som de stora förlorarna.
De andra länderna som står utanförkonflikten är de som gräver guld just nu med bränslepriserna tex.
Min Diesel kostar ca 10 kr/litern här nere.
Min elräkning ligger ungefär på 600 -700 kr i månaden och då¨har jag ACn på hela natten.
Eu ledarna är vinnarna och ni befolkningen förlorar stort. Alla vet det men ingen vågar erkänna det. Fast sista månaderna så¨har ju fler och fler börjat ifrågasätta sanktionerna så det är kanske några i båda USA och EU som börjar förstå bedrägeriet med att stötta pisslandet Ukraina och sedan låtsas som ryssen är de som lider.