2022-12-31, 11:59
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Då det är usa/Nato som önskade denna cirkus. Undrar jag om detta är vad dom önskade eller om det har börjat gå överstyr?

Europa har bara reagerat utan att fundera på konsekvenserna.
Merkel och miljötalibanerna som så ivrigt ville binda händerna bakom ryggen på våran energi. Där Sveriges feminist och miljötaliban regering också gjort sitt yttersta med att få oss in i denna kris.

Jag tror faktiskt att usa/Nato/Eu inte räknade med Rysslands uthållighet och de nya samarbeten med kina, Indien, Iran, Nordkorea, arabländer och afrikanska länder.
Det är ju märkligt om USA/NATO inte kunde förutse den här utvecklingen men eftersom de agerade desperat så kanske det inte är så konstigt trots allt. Dom har antagligen gjort en felbedömning helt enkelt utan att tänka på konsekvenserna.
Citera
2022-12-31, 12:06
Medlem
otellos avatar
Det är lite gulligt med dessa cope-trådar.
Ryssland kommer bli som Kuba, utan möjlighet att handla med moderna västerländska länder kommer landet sakta men säkert backa i utvecklingen. Rysslands banker har hittills överlevt genom att sälja guld och olja till reapriser, samt genom att plundra sin valutareserv.
Citera
2022-12-31, 12:09
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Ryssland är självförsörjande till nära 90% nu
Det är typ alla länder som sänker sig till rysk levnadsstandard. Vi som lever i moderna, progressiva och rika länder med, håll i dig nu, rinnande vatten och elektricitet skulle inte kalla Ryssland självförsörjande.
Citera
2022-12-31, 12:13
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nato trollen tror bara på vad som skrivs på FB.

Absolut! facebook rules!
SVT är fakenews!
Citera
2022-12-31, 12:15
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är typ alla länder som sänker sig till rysk levnadsstandard. Vi som lever i moderna, progressiva och rika länder med, håll i dig nu, rinnande vatten och elektricitet skulle inte kalla Ryssland självförsörjande.
90% är överdriven siffra definitivt men Ryssland kommer ha tillgång till det mesta igenom Kina utan tvekan, svarta marknader finns alltid och fanns även under sovjet. Sedan kommer den standarden inte hålla till väst ja det är sant, men det är en standard som är ganska vanlig för ryssar.

Sedan, rinnande vatten, uhm, ja och inga konstigheter med värme åtminstone? Eller el-priser? Tittar du ens på vad som har hänt med Sverige?

Det som är så lustigt med hur väst-oids, ja kanske inte för dig för du vet bättre och kan jämföra men det kan inte ryssar vanligtvis. Så vad spelar det egentligen för roll då?
Citera
2022-12-31, 12:18
Medlem
Ryssar har alltid överlevt sina härskare genom att odla sina täppor, sylta grönsaker och marinera sig i hembränd vodka. Självklart har sanktionerna effekt men det tar tid och är bara en komponent i nöta ned styrets förmåga. Bäst effekt har naturligtvis om fler döda ryska soldater kommer hem söndersprängda och förkolnade i säckar.
Citera
2022-12-31, 12:24
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Enligt IMF kommer den ryska ekonomin att växa från 2024.

Varför skulle IMF ljuga menar du?

Vad skulle driva den växten? Rysslands export har minskat kraftigt och kommer att minska mer i 2023. Den inhemska industrin ställs om till vapenproduktion vilket ger ytterligare minskade exportintäkter.

IMF vill väl ha slopade sanktioner så Tyskland och andra kan köpa billig gas och olja. Om Ukraina blir ryskt eller totalförstörd skiter IMF i.
Citera
2022-12-31, 12:26
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
90% är överdriven siffra definitivt men Ryssland kommer ha tillgång till det mesta igenom Kina utan tvekan, svarta marknader finns alltid och fanns även under sovjet. Sedan kommer den standarden inte hålla till väst ja det är sant, men det är en standard som är ganska vanlig för ryssar.

Sedan, rinnande vatten, uhm, ja och inga konstigheter med värme åtminstone? Eller el-priser? Tittar du ens på vad som har hänt med Sverige?

Det som är så lustigt med hur väst-oids, ja kanske inte för dig för du vet bättre och kan jämföra men det kan inte ryssar vanligtvis. Så vad spelar det egentligen för roll då?
Så Ryssland klarar sig fint då dom kan förlita sig på smuggling och handel med diktaturer, precis som Soviet? Ja ni har ju lagt ribban lågt måste man säga. 😂
Citera
2022-12-31, 12:28
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Så Ryssland klarar sig fint då dom kan förlita sig på smuggling och handel med diktaturer, precis som Soviet? Ja ni har ju lagt ribban lågt måste man säga. 😂
"Ni"? Jag kan inte bry mig mindre. Och ja, hoppas du mår bättre med dina partiska sentiment. Jag förstår det är inte lätt alla gånger men ja, du är en så--så--så-- mycket mer värdefull människa än alla ryska människor tillsammans för du kommer ifrån sånt rikt land.

Du har korrekta åsikter, partisk, tänker som tidningarna berättar till dig att tycka och är STENHÅRD, jag är svartsjuk
Senast redigerad av bergsdal 2022-12-31 kl. 12:32.
Citera
2022-12-31, 12:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
"Ni"? Jag kan inte bry mig mindre. Och ja, hoppas du mår bättre med dina partiska sentiment. Jag förstår det är inte lätt alla gånger men ja, du är en så--så--så-- mycket mer värdefull människa än alla ryska människor tillsammans för du kommer ifrån sånt rikt land.

Du har korrekta åsikter, partisk, tänker som tidningarna berättar till dig att tycka och är STENHÅRD, jag är svartsjuk
Ryssland hade kunnat varit världens rikaste land, men dom väljer istället att gång på gång invadera, mörda, våldta och plundra andra, fredliga nationer.
Citera
2022-12-31, 12:37
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad skulle driva den växten? Rysslands export har minskat kraftigt och kommer att minska mer i 2023. Den inhemska industrin ställs om till vapenproduktion vilket ger ytterligare minskade exportintäkter.

IMF vill väl ha slopade sanktioner så Tyskland och andra kan köpa billig gas och olja. Om Ukraina blir ryskt eller totalförstörd skiter IMF i.
Du har rätt. Det ska inte finnas någon egentlig handel som tillåter växt för den ryska ekonomin. Man försöker rädda den aningen med handel från Syd-amerika samt Afrika/Asien också men den ska definitivt sjunka.

Sedan ja, i allas intresse så skulle det vara bäst om vi bara kunde sluta kriga och ha kul tillsammans eller hur. Kanske kramas lite, kyssas? Enklare att vara vänner ändå men ja. Drömma kan man. Hela Nord Stream blev lite av en katastrof för tyskarna så fattar att det finns lite bittra personer kanske
Senast redigerad av bergsdal 2022-12-31 kl. 12:48.
Citera
2022-12-31, 12:39
Avslutad
Enligt media så skulle ryssana ha slut på robotar, raketer, ammunition mm för ett halvår sedan, hoppas de ekonomiska prognoserna är något mer pålitliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in