2022-12-30, 23:03
  #37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Återigen, det är inte filmerna som nödvändigtvis är PK, det är urvaket som är baserat på PK och woke. Alltså är den där listan i princip samma som Imdb.s fast med PK-filmer insprängda som den där franska filmen om änkan.

Och dina ersättare är?
Citera
2022-12-30, 23:06
  #38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Utgå från människor med bra smak, som får välja tio filmer vardera. Här har du Tarkovskijs tio-i-topp-lista:

https://www.openculture.com/2014/08/andrei-tarkovsky-creates-a-list-of-his-10-favorite-films-1972.html

Fortsätt därifrån.

Nu skulle det vara topp 100. Och Mandy finns inte på den listan, så den får anses vara OT.
Citera
2022-12-30, 23:09
  #39
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu skulle det vara topp 100. Och Mandy finns inte på den listan, så den får anses vara OT.

Man får komplettera med nio andra vettiga människors tio-i-topp, tänkte jag. (Bergman, Lynch, Kurosawa, Roy Andersson etc.)

(Listan satte han ihop 1972, så det vore ju lite skumt om Mandy hade varit med där.)
Citera
2022-12-30, 23:18
  #40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu skulle det vara topp 100. Och Mandy finns inte på den listan, så den får anses vara OT.

Här är Lynchs tio-i-topp:
https://screenrant.com/david-lynch-favorite-movies-ranked-by-imdb/

Och här är Polanskis sjutton-i-topp:
https://www.imdb.com/list/ls056206523/

Bara att fylla på.
Citera
2022-12-30, 23:22
  #41
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Man får komplettera med nio andra vettiga människors tio-i-topp, tänkte jag. (Bergman, Lynch, Kurosawa, Roy Andersson etc.)

(Listan satte han ihop 1972, så det vore ju lite skumt om Mandy hade varit med där.)

Mandy, jag fattar det. Var en blinkning.

Funkar inte att sätta ihop en lista på hundra filmer baserat på tio filmer tio favoriter gillar. Själva grejen med att ha så många som en topp hundra dör om den utgår från topp tio.
En topp tio är enkel, en topp hundra kräver att man rotar i sina minnen.

Ingen skulle någonsin placera The Thing eller Mandy på topp tio, men när vi får gräva i vad vi verkligen uppskattat och gör vår topp 100 dyker de upp på plats 23.

Death of Stalin kanske på plats 77 om man inte för dagen kommer att tänka på nån fars av bröderna Cohen eller Malignant.
Citera
2022-12-30, 23:42
  #42
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Och dina ersättare är?

12 arga män, den bästa filmen som gjorts, borde ligga högre, men det är väl för många vita män i filmen för att vara PK. (Filmen är ändå rätt progressiv för sin tid)
Citera
2022-12-30, 23:44
  #43
Medlem
Bara en massvis med gammal skit som ni lägger in i listan. Går ju för fan inte att se på.
Citera
2022-12-31, 00:31
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kunniga filmkritiker t.ex, ja.

Jag hittade denna från American Film Institute. Kändes mer seriös.
https://www.afi.com/afis-100-years-100-movies/

Man kan undra om de som ligger bakom den listan flyttade ut i skogen och började leva under en stubbe efter 60-talet. Bara massa gamla svartvita trötta filmer. Några är bra som Citizen Kabe men löjligt att bara göra en lista med 40, 50 och 60-talsfimer för att man vill vara lite speciel. Så jävla bra är de inte som folk vill få det att låta.

Typiskt tramsbeteende från mänskligheten att hylla det som är gammalt och såga det som är nytt. Ju äldre det är desto bättre.
__________________
Senast redigerad av Kimma7 2022-12-31 kl. 00:42.
Citera
2022-12-31, 00:36
  #45
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kunniga filmkritiker t.ex, ja.

Jag hittade denna från American Film Institute. Kändes mer seriös.
https://www.afi.com/afis-100-years-100-movies/

Det är ju bara amerikanska filmer i hela listan, känns inte speciellt opartisk....
Citera
2022-12-31, 00:37
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Man kan undra de som ligger bakom den listan flyttade ut i skogen och började leva under en stubbe efter 60-talet. Bara massa gamla svartvita trötta filmer. Några är bra som Citizen Kabe men löjligt att bara göra en lista med 40, 50 och 60-talsfimer för att man vill vara lite speciel. Så jävla bra är de inte som folk vill få det att låta.

Typiskt tramsbeteende från mänskligheten att hylla det som är gammalt och såga det som är nytt. Ju äldre det är desto bättre.

Instämmer till fullo. Listan är ihopsatt av märkvärdiga människor som anser att David Lynch är den bästa regissören som någonsin har vandrat på denna jord.
Citera
2022-12-31, 00:46
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Instämmer till fullo. Listan är ihopsatt av märkvärdiga människor som anser att David Lynch är den bästa regissören som någonsin har vandrat på denna jord.

Ja, många märkvärdiga kufar som sätter julfilmen "Its a wonderful life" i sin topp 10. Såg den för första gången förra året och det var den sämsta skiten jag har sett. Den ska inte ens vara med i topp 1000.
__________________
Senast redigerad av Kimma7 2022-12-31 kl. 00:49.
Citera
2022-12-31, 00:48
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Mandy, jag fattar det. Var en blinkning.

Funkar inte att sätta ihop en lista på hundra filmer baserat på tio filmer tio favoriter gillar. Själva grejen med att ha så många som en topp hundra dör om den utgår från topp tio.
En topp tio är enkel, en topp hundra kräver att man rotar i sina minnen.

Ingen skulle någonsin placera The Thing eller Mandy på topp tio, men när vi får gräva i vad vi verkligen uppskattat och gör vår topp 100 dyker de upp på plats 23.

Death of Stalin kanske på plats 77 om man inte för dagen kommer att tänka på nån fars av bröderna Cohen eller Malignant.
Om ens favoritgenre är skräckfilmer och man gillar det moderna stuket kan jag nog tänka mig att en del skulle ha med The Thing (1982) på sin top 10, det är enligt mig den allra sista riktigt rejält bra skräckfilmen som gjorts, den satte i praktiken punkt på skräckens storhetstid från dess start vid antingen Dracula (1931), Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens (1922), Körkarlen (1921) eller Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) beroende på vart man anser att definierade modena genren började. Finns ju även äldre exempel.

Samma sak med Mandy (1952), om ens favoritgenre är vuxenfilmer om barn, utsatta barn eller handikappade så kan den hamna rejält högt. Jag såg den nyligen på Netflix och jag rankar den nog som en av dom allra bästa filmerna som handlar om just barn ihop med Les Quatre Cents Coups (1959), L'Argent de poche (1976), lite mer lättsamt The Kid (1921) och möjligtvis Mary Poppins (1964), plus givetvis flertalet av Miyazaki's filmer och Tomm Moore's trilogi. Mandy var även Jack Hawkins egna favoritfilm utav alla han var med i, vilket väl borde vara upp emot 100st.

Ladri di biciclette (1948) handlar väl mer om pappan, så den vet jag inte om jag räknar som en film om barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in