2022-12-30, 19:07
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Okej. Vad är så jävla pk med Seven Samurai, The Bitter Tears of Petra von Kant och Jaws?
Det där är ju bara nåt du slänger ur dig utan att ha sett minst hälften av filmerna.

Jag har sett de flesta av de där filmena. Jag baserade det på vad receensenten skrev om filmerna i din lista. Har du läst den?
Citera
2022-12-30, 19:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag har sett de flesta av de där filmena. Jag baserade det på vad receensenten skrev om filmerna i din lista. Har du läst den?

Du har inte läst 100 recensioner, även om de var korta.
Men välj du 20 "pk-filmer" du vill ta bort och ge mig dina ersättare, väntar tålmodigt.

Till protokollet: självklart innehåller en lista på 100 bästa filmerna inte 100 filmer som alla andra tycker platsar på listan, men den här är helt okej. Saknar själv en jäkla massa favoriter, men jag respekterar urvalet. Särskilt om jag jämför med IMDB.
Citera
2022-12-30, 19:18
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
En lista som baseras på hur PK en film är. Listan kan kastas i soptunnan.

Av de 100 filmerna så har jag sett 80 stycken. Tycker det är en rätt typisk lista över essentials. Skulle inte säga att jag gillar samtliga och håller knappast med om alla placeringar, men det är ju knappt några filmer på listan som faller i den kategorin du gör anspråk på. The Searchers av John Ford på plats 22 är ju raka motsatsen till PK t.ex.
Citera
2022-12-30, 19:33
Medlem
grungewhores avatar
Någonstans tänker man ju, precis som med musik, att filmer som listas måste sättas i en kontext där de leder filmindustrin framåt också.

Jaws, som exempel, är ju idag kanske inte världens bästa film, men när den kom så gjorde den något den aldrig gjort förut. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att Avatar ska vara med på en lista, om ni förstår hur jag menar.

Sen är det ju personligt. För mig är Rocky IV en otroligt viktig film, men det betyder ju inte att den objektivt är en av världens 100 bästa filmer, även om den är det för mig.
Citera
2022-12-30, 19:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Återigen, det är inte filmerna som nödvändigtvis är PK, det är urvaket som är baserat på PK och woke. Alltså är den där listan i princip samma som Imdb.s fast med PK-filmer insprängda som den där franska filmen om änkan.
Citera
2022-12-30, 19:41
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Återigen, det är inte filmerna som nödvändigtvis är PK, det är urvaket som är baserat på PK och woke. Alltså är den där listan i princip samma som Imdb.s fast med PK-filmer insprängda som den där franska filmen om änkan.

Du reagerar på plats nummer 4 antar jag. Och har sett den, såklart?

Din(a) kommentar(er) kan slängas i soptunnan.
Citera
2022-12-30, 19:46
Medlem
Om man har minsta seriöst filmintresse, och inte har tänkt att dö eller skiljas från sin tittarpartner inom ett halvår, så känns ett tremånaders-projekt med dom enligt någon subjektivt 100 bästa filmerna som väldigt smått, speciellt eftersom det inte finns någon sådan officiell lista.

Mer rimligt för nån med seriöst filmintresse är väl att påbörja ett plöjande av dom 1.001 filmerna man bör har sett enligt det kollektiva projektet 1001 Movies You Must See Before You Die av Steven Jay Schneider.

Det tar 2-4år beroende på tittartempo, fast går att klara på ett år om man ser 2-3st/dag. Listan är titeln till trots uppe i 1.245 filmer enligt senaste revideringen, men man kan å andra sidan skippa nästan allt Hollywood-trams från denna sidan sekelskiftet(och kanske lite längre bak än så), som man möjligtvis dessutom redan utsatts för pga oförmåga att avstå modernt skräp. Sannolikt har man sett mycket av titlarna från 80-90talet också. Men börjar man kolla kronologiskt med start vid Le Voyage Dans La Lune (1902) så har man att göra(en film som för övrigt brukar finnas med på en del topp 100-listor). Läser man varje kapitel i boken ihop med filmen så lär man sig lite också.

Sen behöver man kanske inte vara benhård med att se hela kronologiskt(jag har inte sett dom så), eftersom det regelbundet dyker upp filmer ur saga lista på främst SVTPlay men även dom svenska streamingtjänsterna. Just nu har SVTPlay ett antal ur listan.

Ska sist tilläggas att 1.001-listan saknar väldigt mycket. Ser nu att exempelvis Robert Rodriquez klart bästa film El Mariachi (1992) inte är med, vilket är obegripligt med tanke på hur speciell den är, tillika världsrekordinnehavare om jag minns rätt.

Edit: Ska även sägas att IMDb's Top 250 duger nog också som start om man rensar bort allt från denna sidan sekelskiftet, vilket tyvärr utgör en växande andel pga dagens höga nivå av fejkbetyg, och den sorgliga skaran historielösa hjärntvättade CGI-knarkande får som sätter betyg i tron att dom har kommit på något.
Senast redigerad av pumahunter 2022-12-30 kl. 19:50.
Citera
2022-12-30, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Såg den en andra gång nyligen. Minns den som bra när den kom. Fängelsefilm med lite hjärta och hjärna. Vad kan gå fel liksom. Har ju sen helt kommit att förknippas med den där förstaplaceringen. Tänkte att nu kommer täcket falla och jag inse vilket filmhistorisk milstolpe det är. Men den förblir typ en fyra. Finns det folk som går runt och bär med sig en sån här film?

En annan sak jag inte får ihop i mitt stackars huvud är varför det är så få filmer från innan år 1946 med i top 250. Är vår kultur och konsensus fortfarande så pass boomerstyrd att typ Gudfadern ett och två (bra filmer men ändå fett överskattade av helt fel anledningar egentligen) båda ska fortsatt envisas vara med i top 10 medans mästervärk som tex Fantomen på Stora operan med Lon Cheney från 1925 inte ens är med i top 250 alls medans löjl som Toy Story 3 och Inside Out är det? Skämmigt.
Citera
2022-12-30, 22:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Eftersom du underkänner alla tillgängliga listor, så kanske du tillfråga Flashbackare att förse dig med listor om, låt säga, femton filmer vardera, och därifrån göra en hundra lista.
Det kommer att bli en spännande blandning.

Enda listan jag underkänner, är IMDB:s. Och varför tror du?
Jo, för den är baserad på hur folk har betygsatt filmerna. Och det ger jag inte fem öre för.
Citera
2022-12-30, 22:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Enda listan jag underkänner, är IMDB:s. Och varför tror du?
Jo, för den är baserad på hur folk har betygsatt filmerna. Och det ger jag inte fem öre för.
Och vilka är inte folk ?
Citera
2022-12-30, 22:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
En annan sak jag inte får ihop i mitt stackars huvud är varför det är så få filmer från innan år 1946 med i top 250. Är vår kultur och konsensus fortfarande så pass boomerstyrd att typ Gudfadern ett och två (bra filmer men ändå fett överskattade av helt fel anledningar egentligen) båda ska fortsatt envisas vara med i top 10 medans mästervärk som tex Fantomen på Stora operan med Lon Cheney från 1925 inte ens är med i top 250 alls medans löjl som Toy Story 3 och Inside Out är det? Skämmigt.

Kan det bero på att filmkonsten knappt var född innan 1946? Vilken konstart har sina främsta verk gjorda under sina första 30 år?
Citera
2022-12-30, 22:56
Medlem
Saltkatts avatar
Utgå från människor med bra smak, som får välja tio filmer vardera. Här har du Tarkovskijs tio-i-topp-lista:

https://www.openculture.com/2014/08/andrei-tarkovsky-creates-a-list-of-his-10-favorite-films-1972.html

Fortsätt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in